گوترش: وضعیت «اسفناک» غیرنظامیان فلسطینی در شمال غزه «غیرقابل تحمل» است

تهران-ایرنا- «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امروز (یکشنبه) وضعیت غیرنظامیان فلسطینی که در شمال غزه گرفتار شده‌اند را اسفناک و غیرقابل تحمل دانست.

به گزارش ایرنا از تارنمای بارونز، استفان دوجاریک سخنگوی گوترش گفت که «دبیرکل سازمان ملل از میزان وحشتناک کشتار، جراحات وارده و ویرانی‌ها در شمال [نوار غزه] در شرایطی که غیرنظامیان زیر آوار گیر افتاده‌اند، بیماران و مجروحان بدون مراقبت‌های بهداشتی نجات‌دهنده سر می‌کنند و خانواده‌هایی که غذا و سرپناه ندارند، شوکه شده است».

دوجاریک خاطرنشان کرد که به گفته وزارت بهداشت غزه، صدها نفر در هفته‌های اخیر به شهادت رسیده‌اند و بیش از ۶۰ هزار نفر دیگر مجبور به فرار از این منطقه شده‌اند.

سخنگوی گوترش افزود: تلاش‌ها برای رساندن تجهیزات بشردوستانه ضروری برای تداوم بقا از جمله غذا، دارو و سرپناه، همچنان توسط مقامات اسرائیلی رد می‌شود و زندگی‌های بی‌شماری را در معرض خطر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: به نام انسانیت، دبیرکل [سازمان ملل متحد] درخواست خود برای آتش‌بس فوری، آزادی فوری و بدون قید و شرط همه گروگان‌ها [اسرای رژیم صهیونیستی نزد حماس] و پاسخگویی در قبال جنایات تحت قوانین بین‌المللی را تکرار می‌کند.

پیش از این، وولکر ترک کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد هشدار داده بود که «تاریک ترین لحظه» جنگ در شمال غزه در حال وقوع است و اقدامات اسرائیل می‌تواند به «جنایت وحشیانه» تبدیل شود.

کمیسر حقوق بشر سازمان ملل روز جمعه به وقت محلی افزود: وضعیت به طور غیر قابل تصور روز به روز بدتر می‌شود. سیاست‌ها و اقدامات دولت اسرائیل در شمال غزه خطر خالی کردن منطقه از تمام فلسطینی‌ها را به دنبال دارد.

به گزارش ایرنا، رژیم اسرائیل از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) و در پی ناکامی در عملیات طوفان الاقصی از سوی گروههای مقاومت فلسطینی به رهبری حماس، جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی‌های عظیم و قحطی مرگبار، بیش از ۴۳ هزار فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و افزون بر ۱۰۰ هزار نفر زخمی شده‌اند.

تل آویو با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری درباره ضرورت جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات خود در این منطقه ادامه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha