اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی ادامه می‌یابد

تهران - ایرنا - سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نظم، انضباط، انسجام و یکپارچکی از مهم‌ترین ویژگی‌های لایحه بودجه ۱۴۰۴ هستند که تقدیم مجلس شده است، گفت: سیاست اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی ادامه خواهد یافت.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «مژگان خانلو » امروز (دوشنبه) در دومین نشست خبری سازمان برنامه و بودجه در خصوص لایحه بودجه ۱۴۰۴ با بیان این مطلب افزود: در گذشته عدم انسجام بودجه همواره مورد سوال بود، اما در بودجه ارائه شده برای سال ۱۴۰۴ این مشکل برطرف شده است.

وی بیان‌داشت: در گذشته برخی هزینه های دولت ردپایی در بودجه نداشته یا ردیفی برای آنها اختصاص نمی یافت و منتقدان از این بابت از دولت گلایه می کردند، اما در بودجه ۱۴۰۴ چنین مشکلی دیده نمی شود.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در خصوص وضعیت ارز ترجیحی در لایحه بودجه ۱۴۰۴ گفت: اقدامات دولت در این زمینه شوک آور نخواهد بود و افزایش تدریجی و در طول سال رقم خواهد خورد.

وی با بیان اینکه هدف دولت حرکت به سمت تک نرخی شدن ارز است، افزود: سیاست اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی ادامه خواهد داشت.

خانلو تاکید کرد: نرخ ۱۲ میلیارد دلاری ارز ترجیحی برای تامین کالاهای اساسی تداوم خواهد یافت.

اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی ادامه می‌یابد

پیش‌بینی افزایش ۲۸ درصدی حقوق‌های سال آینده

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه اعلام کرد: به‌ ازای‌ هر فرزند افزایش پلکانی ایجاد می‌شود که تا بالای پنج فرزند رشد ۴۵ درصدی دارد، به عبارتی از ۲۰ درصد تا ۴۵ درصد با توجه به تعداد افرادی که در این طبقات قرار می‌گیرند به صورت میانگین ۲۸ درصد افزایش حقوق داریم.

خانلو اظهار کرد: آنچه در بودجه برای ضریب حقوق کارمندان و بازنشستگان شده است، یک بحث است اما آنچه پرداخت می‌شود متفاوت است.

وی بیان کرد: چون قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت را اجرا می‌کنیم، بسته به‌ ضرایبی که به محاسبه نرخ اولاد و عائله‌مندی محاسبه می‌شود، با افزایش تعداد اولاد فزاینده است، اگر شما خانم مجرد باشید یا آقایی که صاحب اولاد نباشید، ضریب حقوق‌تان ۲۰ درصد رشد می‌کند.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه گفت: به ازای‌ هر فرزند افزایش پلکانی ایجاد می‌شود و تا بالای پنج فرزند، رشد ۴۵ درصدی دارد، یعنی بسته به تعداد افرادی که در این طبقات قرار می‌گیرند از ۲۰ درصد تا ۴۵ درصد رشد خواهیم داشت.

خانلو با بیان اینکه در لایحه سال بعد میزان حقوق و مزایا رشد ۲۸ درصدی خواهد داشت ادامه داد: همچنین دولت معافیت حقوقی کارگران را ۱۰۰ درصد افزایش داده که اگر این را هم به حساب بیاوریم به نوعی افزایش حقوق است.

سازمان برنامه، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی با هم هماهنگ هستند

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری در خصوص اوراق مالی قابل عرضه در بودجه ۱۴۰۴ گفت: سازمان برنامه، بانک مرکزی و وزارت امور اقتصادی و دارایی به عنوان سه ضلع اقتصادی دولت در تنظیم لایحه بودجه با هم هماهنگ هستند.

وی افزود: ۵۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق مالی و ۲۰۰ هزار میلیارد تومان اوراق بهادار ساز است که اساسا اوراق بهادار ساز وارد بازار سرمایه نمی شود و تنها تحویل به سیستم بانکی می شود و قابل معامله بین بانک ها و بانک مرکزی است.

خانلو افزود: سررسید نزد بانک باقی می‌ماند و تنها بانک‌ها می‌توانند به عنوان وثیقه نزد بانک مرکزی ببرند و این رویه باعث قاعده‌مند شدن روابط بانک ها با بانک مرکزی می شود، یعنی هم بدهی ها به سیستم بانکی، شفاف می‌شود و هم رابطه بانک با بانک مرکزی قاعده‌مند می‌گردد و به هیچ عنوان به ضرر بازار سرمایه نیست.

اختصاص ارز ترجیحی به کالاهای اساسی ادامه می‌یابد

لایحه بودجه فردا در صحن علنی به رای گذاشته می‌شود

وی در بخش دیگری از سخنان خود یادآور شد: به نظر می آید بخشی از ابهامات از دو مرحله ای شدن بودجه امسال بوجود آمده باشد، البته پارسال نیز بودجه دو مرحله ای بود و به تاخیر زیادی بوجود آمد و جداول به آخر سال افتاد و همه تاخیرها نتیجه خود را در اجرا می گذارد.

خانلو گفت: امسال تلاش شد لایحه بودجه دولت به عنوان اولین لایحه بودجه دولت چهاردهم و اولین لایحه در انطباق با برنامه هفتم در زمان مقرر تقدیم مجلس شد و در قالب دو مرحله طبق قانون تقدیم می شود و امیدوارم ابتدای سال ۱۴۰۴ زمان مناسب اجرای قانون بودجه ۱۴۰۴ باشد که خوشبختانه اول آبان ماه قسمت اول بودجه تقدیم شد.

وی افزود: از روز شنبه کمیسیون تلفیق تشکیل شده است و با توجه به تایید کلیات، فردا رئیس جمهور در مجلس حضور خواهد داشت و کلیات بودجه در صحن علنی مجلس به رای گذاشته می شود و در صورت تایید، وارد فاز بعدی بررسی در کمیسیون ها و مجددا کمیسیون تلفیق و مواردی که قانون اعلام کرده می شود.

نمی‌گذاریم شوکی به بازار سرمایه وارد شود

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری از سخنان خود گفت: سعی می کنیم از تصمیماتی که ممکن است به بازار سرمایه یا فعالان این بازار آسیب برساند جلوگیری کنیم و در کنار آن تصمیماتی اتخاذ کنیم که به بازار سرمایه کمک کند به طور مثال یک نمونه آن اجازه ای است که به شرکت ها داده ایم در صورت افزایش سرمایه، میزان افزایش سرمایه معاف از مالیات باشد.

وی افزود: این کمک شایانی به فعالیت شرکت های تولیدی بورسی است و از طرفی انضباطی که در بودجه ایجاد شده است سبب می شود آسیب یا شوکی به بازار سرمایه در سال آینده وارد نشود و تمامی این اقدامات در راستای تلاش دولت برای کمک به بازار سرمایه است.

منابع بودجه هدفمندی یارانه‌ها ثبات یافته است

وی در بخش دیگری از سخنان خود در خصوص بودجه هدفمندی یارانه ها توضیح داد: به واسطه یکپارچه شدن بودجه، منابع و مصارف بودجه هدفمندی یارانه ها به بودجه عمومی منتقل شده است، در بودجه های قبلی به دلیل بیرون بودن بودجه این بخش از بودجه کشور منابع ممکن بود تامین نشود و اما مصارف همواره در زمان مشخص باید توسط دولت پرداخت می شد و یک عدم اطمینان در این زمینه وجود داشت اما با با اتصال بودجه هدفمندی یارانه ها به بودجه عمومی و در نهایت یکپارچه سازی بودجه کشور، منابع بودجه هدفمندی یارانه ها با ثبات شد.

خانلو اظهار داشت: فعلا از نظر عددی هیچ تغییری در یارانه‌های نقدی و هم مستمری عزیزان کمیته امداد و بهزیستی که رشد ۲۰ درصدی برای آنها محاسبه شده است در بخش هدفمندی یارانه ها ایجاد نشده است اما ظرفیت‌هایی در برنامه هفتم وجود دارد مثلا شناسایی اقشار یارانه بگیر باید دوباره توسط وزارت تعاون صورت گیرد چرا که شاید بازنگری هایی لازم باشد ضمن اینکه اگر کاهش پرداختی به اقشار خاصی اتفاق افتاد همان مبلغ صرف افراد یارانه بگیر شود.

بقیه مطالبات گندمکاران تا امشب پرداخت می شود

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در خصوص مطالبات گندم کاران گفت: قرار بود طی یک هفته مطالبات گندمکاران پرداخت شود و آنچه باقی مانده بود، حدود ۱۵.۵ همت است که تامین مالی آن به طور کامل انجام شد و امروز نیز در حساب سازمان هدفمندی قرار داده شد و از بعدازظهر شروع به تسویه مطالبات مابقی گندمکاران خواهد شد.

وی افزود: ۲۱۱ هزار و ۳۰۰ میلیارد تومان بابت خرید ۱۲ میلیون تن گندم اختصاص یافت و از کشاورزان خریداری شد و امروز به طور کامل خریداری صورت می گیرد.

خانلو اظهار داشت: برای سال آینده هم با توجه به افزایش قیمت خرید تضمینی، حدود ۲۵۰ همت در قالب یارانه نان پیش بینی شده است تا بتوانیم به موقع و به طور کامل خرید تضمینی گندم را اجرا کنیم.

کلیات بودجه را نمی‌توان با یک تقسیم بر تعداد جمعیت زیرسوال برد

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: شاکله بودجه را به لحاظ اجزا و فضای کلان اقتصادی اگر مورد بررسی قرار دهیم نیازی نیست عدد بودجه را به کل جمعیت تقسیم کنیم و به اعداد غیرمنطقی برسیم.

خانلو اظهار داشت: بودجه کل کشور مسائل مختلفی را شامل می شود و نمی‌شود با یک تقسیم صرف آن را مورد انتقاد قرار داد و باید موارد مختلفی از جمله فضای نرخ رشد، تشکیل سرمایه، نرخ تورم، نرخ ارز، میزان سرمایه گذاری بخش خصوصی، ورود و خروج بخش خصوصی و هزینه های دولت برای رشد اقتصادی و بسیاری موضوعات دیگر را مورد توجه قرار داد.

وی گفت: یک دهه است که رشد اقتصادی پرنوسان و ناچیز داریم که وضعیت را مشکل‌تر می کند و انجام برخی هزینه ها توسط دولت را ضروری می سازد بنابراین به جای تصمیم میزان جمعیت برکل بودجه، باید نسبت تولید ناخالص داخلی بر بودجه عمومی را محاسبه کرد تا ببینیم دولت چقدر از بودجه عمومی، صرف تامین تولید ناخالص داخلی می کند.

تفاوتی در بودجه سال آینده برای بنزین دیده نشده است

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه در بخش دیگری گفت: در مساله بنزین با ناترازی مواجه هستیم برخی میزان ناترازی را تا ۱۵ میلیون لیتر اعلام می کنند از این رو در حال تبدیل شدن به کشوری هستیم که از صادر کننده بزنین به وارد کننده صرف تغییر کرده است.

وی تصریح کرد: سیاست های مختلفی روی موضوع بنزین اثر گذار است که جنبه های مختلف آن باید دیده شود تا با هر اصلاحی رابطه نسبی قیمت‌ها به هم نخورد، فعلا تفاوتی در بودجه ۱۴۰۴ برای آن دیده نشده است اما در نهایت باید به سمت اصلاحات برویم تا زمینه رشد، توسعه و بهره‌وری بوجود آید.

خانلو اظهار داشت: رشد بهره‌وری با اصلاحات نظام قیمتی و دستوری ممکن است و نیازمند تصمیم گیری ها در سطح کلان است که باید تصمیم گیری مناسب برای آن صورت گیرد و همه جنبه های آن دیده شود البته اصلاحات همیشه قیمتی نیست و خیلی اوقات سیاست های غیر قیمتی نیز ممکن است راهگشا باشد و شاید یکی از راه های بهبود در زمینه بنزین، بهبود کیفیت خودروهای داخلی و کاهش مصرف سوخت آنها باشد اما این واقعیت که مصرف بنزین در داخل کشور در حال عبور از میزان تولید آن است، یک حقیقت است.

وی گفت: هیچ عقل سلیمی ادامه روند فعلی را تایید نمی کند و پیش بینی هایی وجود دارد که ممکن است تا سال ۱۴۰۹ دیگر امکان صادرات بنزین نداشته باشیم بنابراین باید اصلاحات در آینده صورت بگیرد.

خانلو گفت: اصلاحات باید تدریجی باشد تا شوکی به اقتصاد وارد نشود و از طرفی اصلاحات باید مجموعه ای دیده شود چرا که اصلاح یک نقطه از یک پازل نه تنها هیچ دردی را دوا نمی‌کند بلکه ممکن است بر مشکلات بیفزاید.

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه افزود: فعلا در لایحه بودجه هم هزینه واردات بنزین پیش بینی شده است و تغییری نسبت به سال جاری ندارد.

تعیین تکلیف همسان‌سازی حقوق بازنشستگان

این مسئول، به همسان سازی حقوق بازنشستگان و ابهامات پیرامون آن اشاره کرد و گفت: پارسال در زمان تنظیم لایحه بودجه، اجرای متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلین همتراز آنان پیش‌بینی شد و یک درصد مابه التفاوت ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد اختصاص یافت به موضوع همسان سازی حقوق بازنشستگان که در حال اجرا است.

وی گفت: قانون برنامه هفتم برج چهار (تیرماه) امسال ابلاغ شده است و آئین نامه ماده ۲۸ هم که ملاک نحوه اجرای متناسب سازی است، اول مرداد ماه به تصویب دولت رسید و بعد از امضای آئین نامه مشکلات فنی در نحوه محاسبه وجود داشت چرا که شغل همترازی وجود نداشت حال آنکه طبق قانون باید شبیه سازی های صورت می گیرد و پس از رفت و برگشت های فراوان ، به راهکار اجرایی رسیدیم و جداول دستورالعمل ابلاغ شد.

خانلو افزود: از ابتدای سال به صورت علی الحساب مبلغ یک میلیون تومان محاسبه و پرداخت صورت گرفت و پس از محاسبات مشخص شد برخی عزیزان کمتر از یک میلیون تومان باید دریافت می کردند که دولت از بازگرداندن آن خودداری کرد و برای مابقی که باید بیشتر از یک میلیون تومان محاسبه می شد محاسبات لازم صورت گرفت و ما به تفاوت از مهرماه برای این عزیزان نیز پرداخت شد به صندوق بازنشستگی، اما محاسبات صندوق بازنشستگی گویا هنوز نهایی نشده است و در صورت پایان آن با احکام جدید از آبان پرداخت ها برای عزیزان صورت خواهد گرفت.

وی گفت: برای لایحه بودجه ۱۴۰۴ باز از محل یک درصدی افزایش مالیات بر ارزش افزوده از ۹ به ۱۰ درصد، ۱۰۴ همت پیش بینی شده است که بتوانیم ۳۰ درصد سال دوم قانون را اجرا کنیم.

در صنعت و کشاورزی از رشدهای منفی خارج شده‌ایم/ تورم سال آینده می‌تواند از ۳۰ درصد کمتر باشد

وی گفت: از سال گذشته با توجه به افزایش ارزش افزوده برخی از بخش های اقتصادی خصوصا صنعت و کشاورزی از رشد های منفی طی دو سال گذشته خارج شده ایم و رشد فصل اول امسال به گفته بانک مرکزی ۳.۲ درصد با احتساب نفت و ۲.۸ درصد بدون احتساب نفت است البته مبنای محاسبه نرخ رشد اقتصادی بانک مرکزی با مرکز آمار به دلیل تفاوت نحوه محاسبات مقداری متفاوت است.

خانلو گفت: براساس محاسبات برای امسال، رشد اقتصادی ۳ تا ۳.۵ درصدی تا پایان سال در نظر گرفته ایم و تقریبا با کمی افزایش برای سال ۱۴۰۴ لحاظ شده است چرا که ثبات منطقه ای را نیز باید لحاظ کنیم و می تواند تاثیر مثبت یا منفی بر پیش بینی ها داشته باشد.

وی گفت: برای نرخ تورم حدود ۳۰ درصد فعلا پیش بینی شده است و البته بعد از تصویب لایحه باید برآیند احکام تصویب شده و نهایی شده را لحاظ کنیم و بعد بتوانیم در خصوص نرخ تورم سخن بگوئیم و امیدواریم با گشایش‌هایی که وزارت امور اقتصادی و دارایی معتقد به آن است و با توجه به اقداماتی که در بریکس اتفاق خواهد افتاد، تورم سال آینده از ۳۰ درصد هم کمتر شود. 

کمبود اعتبار باعث بوجود آمدن افراد پشت نوبتی در دریافت تسهیلات تکلیفی می‌شود

سخنگوی ستاد بودجه سازمان برنامه و بودجه اظهار داشت: اختیار توزیع تسهیلات تکلیفی بر عهده هیات عالی بانک مرکزی گذاشته شده است و دولت اجازه لازم آن را داده است، بانک مرکزی نیز اعلام کرده است که اعتبارات کفایت نمی کند چرا که بانک مرکزی اعلام کرده ۳۷۰ همت موجودی تسهیلات برای این امر وجود دارد اما برای اجرای تکالیف نیاز به 800 همت نیاز است از این رو به ناچار افراد پشت نوبتی قرار می گیرد و امیدواریم با اقدامات بانک مرکزی با برداشت از سپرده های قانونی تعداد افراد پشت نوبتی کمتر شود. 

بودجه خرید تضمینی گندم برای رفع مشکلات به بودجه عمومی اضافه شد

وی گفت: یکی از دلایلی که ما گندم را به بودجه عمومی منتقل کردیم به واسطه آسیبی بود که به دلیل عدم ثبات منابع بودجه گندم صورت می گرفت و معتقدیم که باید بهای پرداخت گندم به موقع پرداخت گردد البته در کنار آن دولت برای حمایت از بخش کشاورزی که بسیار هم مهم است تلاش می کند در پرداخت های دیگر و به طور مثال قیمت خرید تضمینی اقداماتی صورت گیرد تا کاستی ها جبران شود البته معتقدیم باید پرداخت ها به موقع باشد تا کشاورزان بتوانند برای سال آینده برنامه ریزی کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha