۷ آبان ۱۴۰۳، ۱۴:۵۴
کد خبر: 85642084
T T
۱ نفر

برچسب‌ها

«زِلف شِه» جشنواره‌ای برای روز مازندران

۷ آبان ۱۴۰۳، ۱۴:۵۴
کد خبر: 85642084
«زِلف شِه» جشنواره‌ای برای روز مازندران

ساری - ایرنا - بابلی ها با برگزاری جشنواره بومی محلی "زلف شه" و اجرای موسیقی اصیل مازندرانی هفته ملی مازندران را در این شهر جشن می گیرند.

به گزارش خبرنگار ایرنا، زِلف شِه در گویش مازندرانی به باران بسیار ملایمی گفته می شود که باعث حالت دادن به موی سر شود.

مدیرعامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بابل امروز دوشنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: مراسم روز مازندران با بهره گیری از فرهنگ اصیل این خطه از شمال گرامی داشته می شود.

حسین کاظمی گنجی گفت: اجرای موسیقی اصیل مازندران با پوشش لباسهای اصیل این استان در محله های مختلف شهر برگزار خواهد شد.

وی با بیان این که در سال جاری برای نخستین بار تور بابل گردی در هفته مازندران برگزار خواهد شد، اظهار کرد: با توجه به این که ۱۵ آبان همزمان با سالروز تولد خیر شهیر مازندران زنده یاد سید حسین فلاح نوشیروانی به نام روز بابل نامگذاری شد برنامه های امسال پر شکوه تر از سالهای گذشته برگزار خواهد شد.

کاظمی گنجی ادامه داد: بازدید از خانه های تاریخی بابل همزمان با هفته مازندران از جمله برنامه های محوری دیگر این ایام است که با استقبال شهروندان روبرو بود.

مدیر عامل سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری بابل تصریح کرد: همزمان با ۱۳ تا ۱۸ آبان ماه جشنواره "زلف شه" با برگزاری برنامه های متنوع فرهنگی و بازی های بومی محلی در بابل انجام خواهد شد.

به گزارش ایرنا، روز ۱۴ آبان با پیگیری چند ساله مسئولان و فعالان فرهنگی مازندران و به پیشنهاد وزرات فرهنگ و ارشاد اسلامی در جلسه ۸۶۴ مورخ ۳۱ خرداد سال ۱۴۰۱ شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد و در تقویم رسمی کشور قرار گرفت.

دلیل انتخاب این روز به عنوان روز مازندران، بیعت مردم مازندران با حسن‌ابن زید علوی و تشکیل حکومت شیعی در مازندران در ۱۴ آبان سال ۲۴۳ شمسی مطابق با عید سعید فطر سال ۲۵۰هجری قمری است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha