باید از تمام کانال‌های ارتباطی برای کاهش تنش ایران و اسرائیل استفاده کرد

لندن- ایرنا- مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بدون محکوم کردن تجاوز رژیم صهیونیستی علیه ایران، بر لزوم استفاده از تمام کانال‌های ارتباطی برای کاهش تنش میان دو طرف تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، جوسپ بورل که روز دوشنبه در اجلاس منطقه‌ای اتحادیه مدیترانه در شهر بارسلونا اسپانیا سخنرانی می‌کرد، ادعا کرد: حمله تلافی‌جویانه (رژیم) اسرائیل علیه ایران، آنچنان که ارتش اسرائیل تائید کرد، در بحبوحه تنش‌های فزاینده منطقه‌ای رخ داد.

وی در جمع دیپلمات‌های ارشد کشورهای شرکت کننده، استفاده از «تمام کانال‌های ارتباطی برای کاهش تنش‌ها و کمک به تنش‌زدایی» را امری حیاتی توصیف کرد.

به گزارش ایرنا، روابط عمومی قرارگاه پدافند هوایی کشور ساعات اولیه روز گذشته (شنبه پنجم آبان ۱۴۰۳) در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که سامانه یکپارچه پدافند هوایی، هجوم رژیم صهیونیستی به نقاطی از مراکز نظامی در استان‌های تهران، خوزستان و ایلام را رهگیری و مقابله موفق کرد.

دولت‌های اروپایی بدون محکوم کردن اقدامات عمدی و تجاوزکارانه این رژیم خواستار خویشتن‌داری از سوی ایران شده‌اند. سران کشورهای انگلیس و آلمان شنبه گذشته به ایران توصیه کردند که به رژیم صهیونیستی حمله نکند و نبیلا مسرلی سخنگوی سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا هم در بیانیه‌ای گفت که این اتحادیه از «همه طرف‌ها می‌خواهد که حداکثر خویشتنداری را برای جلوگیری از تشدید تنش‌های غیرقابل کنترل، که به نفع هیچ‌کس نیست، نشان دهند.»

جمهوری اسلامی ایران نیز با بیان اینکه حق ذاتی خود را برای پاسخ قانونی و مشروع به این حملات جنایت‌کارانه، در زمان مقتضی محفوظ می‌دارد، درخواست برگزاری نشست فوری شورای امنیت را مطرح کرده است.

وخامت اوضاع در غزه، بدترین بحران بشری از زمان جنگ جهانی دوم بشمار می‌رود

بورل در بخش دیگری از سخنان خود گفت: ما آگاهیم که جنگ چطور به لبنان کشیده شده و در کرانه باختری، خشونت‌های مرگبار باعث گسترش دامنه جنگ شده است. ما می‌دانیم که حلقه حملات تلافی‌جویانه کل منطقه، به ویژه لبنان را گرفتار کرده است.

وی افزود: اتحادیه اروپا بر همین اساس آتش‌بس‌ فوری در سراسر خط آبی (مرز فلسطین اشغالی و لبنان) و اجرای قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار است. ما حملات غیرقابل قبول ارتش اسرائیل علیه تاسیسات و نیروهای یونیفیل را محکوم می‌کنیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد: اصلی‌ترین نگرانی ما اوضاع وخیم در شمال غزه است. وخامت اوضاع در این منطقه، بدترین بحران بشری از زمان جنگ جهانی دوم بشمار می‌رود و نحوه‌ای که این جنگ بر غیرنظامیان اثر گذاشته است مایه نگرانی جدی و سووالات زیادی را ایجاد کرده است.

وی افزود: تمام نهادهای سازمان ملل متحد درباره اوضاع در این منطقه هشدار می‌دهند؛ ما باید فراتر از ابراز نگرانی، عمل کنیم و فشار بیشتری را برای توقف اوضاع فاجعه‌بار اعمال کنیم.

بورل با بیان این ادعا که «برای رسیدن به صلح باید راه حل موسوم به دو دولتی اجرا شود» مدعی شد: واژه کلیدی در اینجا اجرای راه حل دو دولتی است. باید از بسنده کردن به لفظ حمایت دست برداریم و وارد مرحله عمل شویم تا این راه‌حل اجرا شود.

این درحالیست که رژیم صهیونیستی، از هفتم اکتبر ۲۰۲۳ (۱۵ مهر ۱۴۰۲) جنگ ویرانگری را علیه ساکنان نوار غزه به راه انداخته است که بر اثر آن، افزون بر ویرانی‌های عظیم و قحطی مرگبار، بیش از هزاران فلسطینی که بیشتر آنها زن و کودک هستند، شهید و زخمی شده‌اند.

این رژیم طی نزدیک به سه هفته گذشته، شمال نوار غزه را محاصره کرده و با اجرای سیاست قحطی و گرسنگی دادن همزمان با بمباران منطقه درصدد است تا ساکنان آن را ناگزیر به کوچ از شمال نوار غزه کند.

اشغالگران طی این مدت مرتکب ده‌ها جنایت در مدارس، بیمارستان‌ها و مراکز استقرار آوارگان در شمال غزه شده‌اند و ماحصل آن شهادت و زخمی شدن هزاران فلسطینی بوده است.

رژیم صهیونیستی با تحقیر جامعه بین المللی و نادیده گرفتن قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد برای توقف فوری جنگ و دستورات دیوان بین المللی دادگستری درباره ضرورت جلوگیری از نسل کشی و بهبود وضعیت فاجعه بار انسانی در غزه همچنان به جنایات خود در این منطقه ادامه می‌دهد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha