حلقه اتصال تحقیقات دانشگاهی و آموزش به کشاورزان، نظام ترویج است

تهران- ایرنا- سرپرست دانشگاه تهران گفت: نظام ترویج از این نظر مهم است که حلقه اتصال تحقیقات و آموزش رسمی به کشاورزان است و مخاطبان وسیعی دارد.

به گزارش روز یکشنبه گروه علمی ایرنا از دانشگاه تهران، سیدحسین حسینی در دهمین کنگره ملی ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار با اشاره به برنامه هفتم پیشرفت کشور و نقش مهم بخش کشاورزی در این برنامه اظهار داشت: ترویج کشاورزی نقش عمده‌ای در توسعه فعالیت‌های دانش‌بنیان کشاورزی دارد. کشاورزی در برنامه‌های اول تا سوم پیشرفت کشور، به عنوان محور اقتصاد مطرح شده بود. امنیت غذایی، ارتقای تولید و بهره‌وری سه موضوع مهم در بحث کشاورزی است.

سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به برنامه هفتم پیشرفت کشور و هدف رشد ۵.۵ درصدی تولیدات کشاورزی تصریح کرد: تحقق این رشد کار ساده‌ای نیست و نیاز به تمهیداتی دارد که اگر چالش‌های بخش کشاورزی شناسایی و تبیین و برای حل این چالش‌ها اقدامی نشود، این عدد فقط روی کاغذ می‌ماند. در حالی که اگر ظرفیت‌های بخش کشاورزی به درستی بهره‌برداری شود، تحقق این برنامه میسر می‌شود و می‌تواند حتی افزایش بالای ۵.۵ درصد را نیز برآورده سازد. قسمتی از شناخت چالش‌های بخش کشاورزی به حوزه ترویج بازمی‌گردد که با احصای آنها، افزایش بهره‌وری میسر خواهد شد.

حسینی با تأکید بر اهمیت نقش دانش‌آموختگان کشاورزی در عرصه کشاورزی اظهار داشت: حضور دانش‌آموختگان کشاورزی در عرصه‌های سنتی کشاورزی کمرنگ است، در حالی که در کشورهای اروپایی و حتی برخی کشورهای همسایه، دانش‌آموختگان در بخش کشاورزی به طور میانگین حضور ۵۰ درصدی دارند.

حلقه اتصال تحقیقات دانشگاهی و آموزش به کشاورزان، نظام ترویج است
سرپرست دانشگاه تهران

گفتمان‌سازی مناسب در ترویج کشاورزی منجر به توسعه دانش، کارآفرینی می‌شود

رئیس دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی نیز به عنوان دیگر سخنران این کنگره، در خصوص اهمیت بخش کشاورزی در استقلال و اقتدار کشور از طریق تأمین امنیت غذایی گفت: در ایران از ۱۳۰ میلیون تن غذایی که تولید می‌شود، حدود ۱۰۰ میلیارد دلار ارزش محصولات کشاورزی است، با این حال بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب، فاصله معناداری وجود دارد.

سید محمدعلی ابراهیم‌زاده موسوی با تاکید بر استفاده از ابزار علم در بخش کشاورزی افزود: بخش کشاورزی از معدود صنایع کشور است که می‌تواند بهره‌وری پایدار داشته باشد، اما در حال حاضر این ظرفیت به درستی مدیریت نمی‌شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه تهران با تأکید بر تأثیر گفتمان‌سازی در سیاست‌های مرتبط با ترویج کشاورزی در سطح کلان و ملی خاطرنشان کرد: گفتمان‌سازی مناسب در موضوع ترویج کشاورزی می‌تواند منجر به توسعه دانش، کارآفرینی و بهبود وضعیت طراحی دروس مرتبط با رشته‌های کشاورزی شود.

علی اسدی رئیس دهمین کنگره ملی علوم ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار، هدف از برگزاری این کنگره را ایجاد یک شبکه ارگانیک و پیوسته به منظور انجام اقدامات و هماهنگی‌های لازم با هدف دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی دانست و گفت: این کنگره برنامه‌هایی از جمله نشست تجارب میدانی مروجان، تجلیل از فرهیختگان و پیشکسوتان، پخش مستند با موضوع فعالیت‌های انجمن و روایت‌های شفاهی پیشکسوتان، تقدیر از کشاورزان منتخب استان البرز، ارائه تجارب موفق مؤسسه ترویج و آموزش کشاورزی، تقدیر از پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی موفق، تجلیل از انجمن‌های علمی دانشجویی برتر و همچنین معرفی غرفه‌های برتر نمایشگاهی با حضور ۴۰ مشارکت‌کننده از جمله پارک علم و فناوری دانشگاه تهران، شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های تولیدی زنان روستایی را دربردارد.

کنگره ترویج و آموزش کشاورزی در ۱۰ محور کلی برگزار شد

امیر علم‌بیگی، دبیر علمی دهمین کنگره ملی ترویج و آموزش کشاورزی، منابع طبیعی و محیط زیست پایدار درباره مقالات دریافت‌شده در این کنگره گفت: در مجموع ۴۰۸ مقاله به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که از آن میان ۱۸۱ مقاله مورد پذیرش قرار گرفت و ۱۱۰ مورد آنها در ۹ پنل تخصصی به صورت شفاهی و سایر مقالات به صورت پوستر در دو روز برگزاری این کنگره ارائه شد.

وی با بیان اینکه کنگره ترویج و آموزش کشاورزی در ۱۰ محور کلی برگزار شد، خاطرنشان کرد: در حاشیه این رویداد، نمایشگاه جانبی از محصولات شرکت‌های دانش‌بنیان پارک علم و فناوری دانشگاه تهران (شعبه دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی)، شرکت‌های مرتبط با مؤسسه آموزش عالی امام خمینی (ره) و اتحادیه‌های صنفی کشاورزی استان البرز در حوزه‌های مختلف کشاورزی از جمله زنبورداری، تجهیزات گلخانه‌ای، نهاده‌های کشاورزی مانند سم و کود و همچنین صنایع دستی حوزه کشاورزی در غالب ۴۰ غرفه برپا شد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha