اعتماد به متخصصان داخلی، شرکت هواپیمایی کیش را از بند تحریم‌ رها کرد

کیش- ایرنا- صنعت توریسم به عنوان یکی از مهمترین و پردرآمدترین منابع جهان در آغاز هزاره سوم به شمار می‌رود و حمل و نقل از ارکان اصلی صنعت توریسم است؛ نقش حمل و نقل هوایی در توسعه و گسترش صنعت توریسم بر کسی پوشیده نیست و با توجه به شرایط ویژه جغرافیایی «کیش» و محصور بودن آن در آب، بدون توجه به حمل و نقل هوایی نباید انتظار توسعه در گردشگری این جزیره را داشت.

به گزارش ایرنا، در مرحله نخست باید نیم نگاهی به زیرساخت‌های حمل و نقل هوایی جزیره کیش کرد چرا که ایجاد زیر ساخت‌های لازم برای توسعه حمل و نقل هوایی در جزیره‌ای با شرایط جغرافیایی همچون «کیش»، نقطه عطفی بی چون و چرا در توسعه محسوب می‌شود.

مدرن ترین پایانه فرودگاهی کشور که سال ۱۳۹۱ کلنگ زنی شده بود با اعتبار بالغ بر ۲۵ هزار میلیارد در حالی سال ۱۴۰۲ به بهره برداری رسید که سالانه ظرفیت حمل و نقل ۶ میلیون مسافر دارد و یکی از معدود فرودگاه‌های کشور به شمار می‌رود که توان پهلو گرفتن هواپیماهای پهن پیکر در آن وجود دارد.

شاید بهره برداری از این پایانه فرودگاهی مدرن لازمه و شاه کلید توسعه حمل و نقل هوایی در جزیره است، اما آیا حمل و نقل هوایی فقط در احداث فرودگاه خلاصه می‌شود؟

در کنار تعامل، ارتباط و همکاری با شرکت‌های هواپیمایی برای برقراری مسیرهای پروازی جهت رونق گردشگری در جزیره، ایجاد شرکت‌هایی که بیس پروازی آنان در خود کیش است نقش مهم و پر رنگی در توسعه حمل و نقل هوایی برعهده دارد.

هم اکنون شرکت هواپیمایی کیش دارای ۶ هواپیمای MD، یک هواپیمای ایرباس A ۳۲۱ و یک هواپیمای F-۱۰۰ است که با ۷۳ درصد از ظرفیت ناوگان خود در حال خدمات رسانی است و تمامی آن‌ها با تلاش‌های متخصصان داخلی به چرخه فعالیت بازگشته است.

شرکت هواپیمایی کیش به همین منظور و با هدف توسعه گردشگری و تسهیل سفر به جزیره کیش از طریق برقراری ارتباط با مراکز استان‌های کشور و اتصال به کشورهای حاشیه خلیج فارس در سال ۱۳۶۹ تاسیس شد.

کیش ایر با ۱۰ فروند هواپیمای اجاره‌ای شامل هواپیمای یاک ۴۰ و توپولف ۱۵۴ بود، آغاز به کار کرد، اما این شرکت که سهامدار اصلی آن سازمان منطقه آزاد کیش بود در جهت استقلال کامل، کارآفرینی و ارتقاء ایمنی به خرید هواپیما، استفاده از خدمه پروازی ایرانی به جای خدمه پروازی خارجی و انجام امور مهندسی تعمیرات در داخل کشور سوق پیدا کرد؛ این امر اگرچه وقت گیر، پرهزینه و پرزحمت بود ولی نتیجه مثبت در ابعاد مختلف، به ویژه اقتصادی برای شرکت و کشور در برداشت.

اما تحریم‌های ناجوانمردانه اعمال شده بر کشور، این شرکت را نیز تحت تاثیر قرار داد؛ ابوالفضل اسناوندی رئیس هیات مدیره و مدیرعامل این شرکت در گفت و گو با ایرنا با اشاره به اتفاقات رخ داده پس از سال ۱۳۹۸، گفت: عدم خرید موتور از سال ۱۳۹۸ به مرور منجر به زمینگیری هواپیماهای شرکت شد به نحوی که در نیمه اول سال ۱۴۰۱ شرکت هواپیمایی کیش از ۱۲ فروند هواپیما فقط سه هواپیمای عملیاتی داشت عملا ۲۵ درصد از ناوگان هوایی این شرکت فعال بود.

وی با بیان اینکه ۱۱ دستگاه موتور هواپیما از نیمه دوم سال ۱۴۰۱ تاکنون خریداری شده است، افزود: هم اکنون شرکت هواپیمایی کیش دارای ۶ هواپیمای MD، یک هواپیمای ایرباس A ۳۲۱ و یک هواپیمای F-۱۰۰ است که با ۷۳ درصد از ظرفیت ناوگان خود در حال خدمات رسانی است و تمامی آن‌ها با تلاش‌های متخصصان داخلی به چرخه فعالیت بازگشته است.

مدیرعامل این شرکت به تلاش‌های انجام شده برای عبور از بحران اشاره کرد و ادامه داد: با تلاش شبانه روزی، موجودی قطعات انبار این شرکت از اسفند سال ۱۴۰۰ تا مهر سال ۱۴۰۳ بیش از ۴۰۰ درصد افزایش یافته است.

وی با اعلام اینکه ۶۷ درصد از کل مسافرین این شرکت در مسیر کیش جابه جا شده است، بیان کرد: تعداد پروازهای ورودی و خروجی به کیش این شرکت در سال ۱۴۰۲ و در مقایسه با سال ماقبل آن ۱۲ درصد افزایش و میزان مسیرهای اختصاص یافته به کیش نیز ۱۷ درصد رشد داشته است.

سهم ۳۴ درصدی شرکت هواپیمایی کیش از کل پروازها به جزیره

به گفته اسناوندی سهم شرکت هواپیمایی کیش از کل پروازهای جزیره در سال ۱۴۰۲ معادل ۳۴ درصد بوده است؛ وی همچنین مدعی شد که مسافرین حمل شده در۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال گذشته بیش از ۲۹ درصد افزایش یافته است.

این شرکت هواپیمایی نه تنها توانسته میزان صندلی عرضه شده را نسبت به سال ۱۴۰۱، بیش از ۲۹ درصد افزایش دهد بلکه تعداد صندلی‌های پروازی آن طی ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۳ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصد رشد داشته است.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش ایر میزان درآمد به ازای هر صندلی عرضه شده طی ۶ ماهه اول سال جاری نسبت به شش ماهه اول سال ۱۴۰۲ را معادل ۵۴ درصد افزایش اعلام و اظهار کرد: این دستاورد ضمن رعایت سقف قیمت برای هر مسیر نرخ مصوب و الزامات سازمان هواپیمایی کشوری، از طریق پیاده سازی استراتژی‌های دوگانه، اصلاح قیمت و اصلاح مسیر صورت گرفته است.

جابه‌جایی دوباره مسافران «چنج ویزا» پس از مدت‌ها وقفه

وی با بیان اینکه با افزایش تعداد هواپیمای فعال مسیرهای پروازی داخلی و بین المللی افزایش یافته و پروازهای دائمی به مقاصدی راهبردی مانند دبی، مسقط، کابل و قندهار برقرار گردیده است، افزود: با پیگیری‌های مستمر و پس از رفع مشکلات حقوقی شرکت در کشور امارات، پروازها از جزیره کیش به دبی به صورت روزانه برقرار شد و از این طریق پروازها به منظور جابجایی مسافرین «چنج ویزا» با هدف رونق اقتصادی جزیره کیش پس از مدت‌ها وقفه از سر گرفته شد.

اسناوندی خرید یک ساختمان به متراژ چهار هزار و ۷۰۰ متر مربع برای تجمیع کارکنان ستادی و کترینگ شرکت در تهران، ساماندهی و بازسازی مجتمع اقامتی کارکنان حاضر در کیش با اسکان ۵۰۰ نفر از پرسنل و خانواده آنان که عمدتا بخش کارگری هستند، افزایش رضایتمندی پرسنل با بازنگری طرح طبقه بندی و یکسان سازی شرایط حقوق و مزایا و تسهیلات رفاهی یا تامین نیروی انسانی از طریق تعاونی، راه اندازی مرکز آموزش شرکت همراه با دریافت تاییدیه‌های تخصصی از سازمان هواپیمایی کشوری و ایجاد زیرساخت‌های لازم به منظور آموزش متقاضیان در دوره‌های تخصصی مرتبط با صنعت هوانوردی را از دیگر دستاوردهای شرکت هواپیمایی کیش در سال‌های اخیر دانست.

وی مهاجرت نیروی انسانی متخصص در صنعت هوایی کشور را از آفت‌ها و مشکلات مهم این حوزه دانست و گفت: با متناسب و همسان سازی حقوق کروی پروازی، مهندسی و تعمیرات مطابق با عرف و شرایط این صنعت تلاش شد تا با هدف نگهداشت و حفظ سرمایه انسانی شرکت و همچنین ممانعت از مهاجرت این نیروها با هدف کسب درآمد بیشتر از خروج پرسنل متخصص جلوگیری شود.

مدیرعامل شرکت هواپیمایی کیش همچنین از پرداخت بیش از ۲ هزار میلیارد ریال مربوط به بدهی‌های این شرکت به سازمان‌هایی همچو جمله هلال احمر، شهرداری و شرکت‌های هندلینگ دهنده خبر داد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha