زیرساخت سه کیلومتر از مسیر رفت بزرگراه خلیج فارس در قشم آماده‌سازی شد

قشم - ایرنا - مدیر فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم از اجرا و اتمام زیرساخت سه کیلومتر از مسیر رفت بزرگراه خلیج فارس جزیره قشم با انجام ۵۰ هزار متر مکعب عملیات خاکریزی و روسازی آسفالت این پروژه عمرانی خبر داد.

علیرضا زارع روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا، افزود: حدود هفت ماه از زمان آغاز به کار عملیات اجرایی این پروژه عمرانی می گذرد و در این مدت ۱۵ دهانه پل نیز ساخته شده است.

وی ادامه داد: این پروژه به طول ۱۰ کیلومتر حدفاصل میدان دوم درگهان تا بندر تجاری کاوه را شامل می شود و نقش کلیدی در تکمیل محور بزرگراهی شهر قشم به بندر تاریخی و مسافری لافت و ارتقای سطح ایمنی و دسترسی قشموندان و گردشگران دارد.

مدیر فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم توضیح داد: ارزش روز اجرا و تکمیل این پروژه بالغ بر سه هزار میلیارد ریال برآورد می شود و شامل اجرای عملیات خاکی، ابنیه فنی، آسفالت، روشنایی، تابلو و گاردریل است.

زارع اضافه کرد: باند برگشت این بزرگراه در سنوات قبل ساخته و به دلیل عدم اجرای باند رفت، این شاهراه حیاتی جزیره قشم سال ها مسکوت مانده بود که اکنون با ساخت باند رفت، بخش سوم از بزرگراه خلیج فارس آماده بهره برداری خواهد شد.

وی گفت: قطعه سوم بزرگراه خلیج فارس حد فاصل کیلومتر ۱۸ قطعه ۲ این طرح در حوالی شهر درگهان تا روبروی بندر تجاری کاوه به طول هشت هزار و ۵۰ متر با پیش بینی ۳۴ دهنه پل آب رو در ۲ مسیر رفت و برگشت در حال احداث است.

مدیر فنی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد قشم یادآور شد: پیش از این قطعه اول بزرگراه خلیج فارس به طول ۱۳.۶ کیلومتر و قطعه دوم نیز به طول ۴.۸ کیلومتر با محورهای فرعی و تقاطع ها به طول ۲.۳ کیلومتر اجرا شد و همچنین در ابتدای این بزرگراه نیز بلوار خلیج فارس به طول ۲.۶ کیلومتر به بهره برداری رسیده بود.

جزیره زیبای قشم مشرف به تنگه هرمز و مجرای ورودی به خلیج فارس و دریای عمان است.

این جزیره که بزرگ‌ ترین جزیره خلیج فارس است، به دلیل مجاورت با اقیانوس هند، وجود منابع نفت و گاز و واحدهای پتروشیمی و پالایشگاهی و تجهیزات فرا ساحلی و برخورداری از تسهیلات بندری برای کشتی‌ های بزرگ (در رده پاناماکس) یکی از استراتژیک‌ ترین جزایر ایران و خلیج فارس است.

از سوی دیگر، ویژگی‌ های طبیعی و تاریخی این جزیره، باعث شده قشم به یکی از مقاصد گردشگری اصلی در ایران تبدیل شود.

منطقه آزاد تجاری – صنعتی قشم، حدود ۳۰۰ کیلومتر مربع از این جزیره را شامل می‌ شود.

این منطقه به دلیل قرارگیری در نقطه‌ ای کلیدی از کریدور ترانزیتی شمال - جنوب، دسترسی به کریدور پروازهای بین‌المللی شرق - غرب و تسهیلات بندری آن، که به نوعی مکمل بندر شهید رجایی است، نقش پررنگی در تجارت و بازرگانی جهانی دارد.

اهداف و محورهای اصلی فعالیت‌ های این منطقه آزاد تجاری - صنعتی شامل توسعه و گسترش صنعت ترانزیت و حمل و نقل، گسترش تجارت و خدمات تجاری، صنایع انرژی‌ بر، صنایع بیوتکنولوژیک و منابع دریایی، صنایع گردشگری، شیلات و صید صنعتی، خدمات پشتیبان نفت و پارک‌ های انرژی است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha