به گزارش خبرنگار ایرنا، مسعود نصرتی روز چهارشنبه در حاشیه سومین همایش معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداریهای سراسر کشور که سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد، درباره تامین مالی برای افزایش ناوگان حملونقل عمومی در شهر تهران افزود: در سالهای گذشته وزارت کشور یک نقش کمکی برای خرید اتوبوس و واگن داشته است، وزارت کشور در این زمینه وظیفه ندارد و عنوان دقیقا «کمک» بوده است.
وی ادامه داد: از سال ۸۹ به بعد وظیفهدار اصلی در تامین حملونقل عمومی خود شهرداریها هستند. موضوعی که اخیرا مطرح شده، ناظر بر موضوع کمک بوده است.
نصرتی اضافه کرد: به طور رسمی هم اعلام شده که منابعی که قرار بود از داراییهای مشکوکالوصول تامین شود، مهیا نمیشود و شهرداری اقداماتی که بناست برای این منظور براساس قوانین و مقررات انجام دهد، پیگیری کند.
سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور افزود: مبلغ ۵۰۰ میلیون یورو جزو مصوبات گذشته و مقام عالی وزارت بر تسریع در تامین آن تاکید دارد. ۱۶۰ میلیون یورو از این منابع جذب شده و مکاتبهای هم با وزیر نفت انجام شده است. از منابع دیگر مانند صندوق توسعه ملی و بانک مرکزی که ۳۰۳ میلیون دلار است پیگیری میکنیم که به نتیجه برسد و برای شهرداریهایی که نیازمند این منابع هستند واریز خواهد شد.
وی اظهار داشت: معاونین عمرانی در این جلسه بر حرکت چرخ اقتصاد کشور با استفاده از منابع بخش خصوصی در کنار منابع شهرداریها و دهیاریها تأکید کردند.
نصرتی با اشاره به منایع محدود دولتی افزود: باید از هشت همت منابع سرگردان بخش خصوصی که در استانهای کشور قابلیت بهرهبرداری دارد، استفاده کنیم همچنین باید شناسایی سرمایهگذاران توسط معاونین عمرانی در کنار شهرداریها انجام شود و هرجایی که نیاز به بخشنامه و دستورالعمل و حمایت است، متن آن تهیه شده و راهکارهای آن مشخص شود.
وی ادامه داد: همچنین در این جلسه مقرر شد استان ها بر اساس تقسیمات آمایش سرزمینی دبیر تعیین کنند، جلسات برگزار شود و نتایج این جلسات در وزارت کشور مورد بهرهبرداری دستگاههای دیگر قرار گیرد.
سرپرست معاونت عمران و توسعه امور شهری و روستایی وزارت کشور گفت: همچنین قرار شد معاونین عمرانی مشکلات طرح الحاق ۷۵ هزار هکتار به شهرها برای نهضت ملی مسکن را بررسی و اعلام کنند.
نصرتی با بیان اینکه سازمان دهیاریها و شهرداریها دوباره با معاونت عمرانی تلفیق شده است، افزود: فضا این بود که یک نگاه همدلی و همکاری شکل گیرد.
رئیس سازمان دهیاریها و شهرداریها بابیان اینکه متولی نقاط حادثهخیز در محدودههای شهری، شهرداریها هستند، اظهار داشت: برای بهسازی این محلها از منابع خود شهرداری استفاده میشود و احتمالا با توجه به محدودیتهای مالی که وجود داشته است این موضوع باید دوباره بررسی، برنامهریزی و رفع شود.
وی افزود: در جلسه امروز همچنین درباره جایگاه شورای حمل و نقل و تامین مالی آن بحث کردیم تا تصادفات و کشتهها و کشتههای درونشهری را به حداقل برسانیم.
نصرتی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره طرحهای نیمهتمام گفت: این موضوع نیز در جلسه امروز به بحث گذاشته شد؛ مبالغ ریالی و ردیفهای بودجهای برای مصوبات سفرهای استانی تعیین شده است. تاکید این است که پروژههای کوتاهمدت در اولویت قرار گیرند و انرژی موجود در پروژههای استانی، روی پروژههای کوتاهمدت صرف شود همچنین پروژههایی که درصد زیادی از آن باقی مانده، تعیین تکلیف شود.
نظر شما