به گزارش ایرنا، بهرام سرمست سه شنبه شب در دیدار با روسای دانشگاههای استان اظهار کرد: دانشگاهها به برای بخشها و صنایع مختلف، راهکار ارایه کنند و در توسعه استان تاثیرگذار باشند.
وی با بیان اینکه علمی که منجر به تولید ثروت و رفع مشکلات نشود مفهومی ندارد، افزود: متاسفانه آن گونه که باید به علم باور نداریم در حالی که اگر به علم باور داشته باشیم ثروت، قدرت و شهرت به دنبال آن میآید.
سرمست گفت: جهان امروز بر محور دانایی است و به فرموده رهبر معظم انقلاب علمی که نافع باشد مفید است و ما به دنبال این علم هستیم.
وی به تشکیل مجمع مشورتی توسعه استان اشاه کرد و گفت: در این مجمع دانشگاهیان و نخبگان دانشگاهی که علمشان به توسعه و تولید در استان منجر شده حضور خواهند داشت اما الزاماً فقط دانشگاهیان نخواهد بود.
سرمست بیان کرد: دانشگاهیان باید خود را باور داشته باشند و استفاده از ظرفیتها و تواناییهای آنها در اولویت برنامههای استان است.
وی با بیان اینکه اقتصاد، فرهنگ و سیاست سه پشتوانه هم بوده و بدون هم ناقص هستند، افزود: فعالان اقتصادی به به علم باور دارند اما نگاه آنها ابزاری است و از آن برای تولید و سود بیشتر استفاده میکنند از این رو دانشگاهیان باید علمی که تولید ثروت و قدرت میکند را توسعه دهند.
استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه شکاف بین نسلی، دانشگاه و صنعت و مراکز اجرایی و تصمیم گیری و دانشگاهی در استان وجود دارد، گفت: اینجا هستم تا این ارتباطات را برقرار کنم و شکافها را از بین ببرم.
سرمست همچنین بر اصلاح آیین نامه ارتقاء اساتید دانشگاهی تاکید کرد و گفت: داشتن پژوهش کاربردی در مورد رفع یکی از مشکلات استان یا کشور باید یکی از شروط این ارتقا تلقی شود.
وی افزود: روزهای یکشنبه هر هفته را به بررسی مسائل سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و هنری استان اختصاص داده ام و آماده شنیدن نظرات کارشناسان این عرصهها و دانشگاهیان هستم.
در این جلسه روسای دانشگاههای آذربایجان شرقی با بیان دیدگاهها و مشکلات خود خواستار حمایت بیشتر دولت از دانشگاههای استان شدند.
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تبریز با بیان اینکه ۹ دانشکده موضوعی به منظور ورود مستقیم به موضوعات و مشکلات استان در این دانشگاه تاسیس شده است، گفت: دانشکده هوش مصنوعی، فناوری اجتماعی، کسب و کار و بازار، مهندسی فناوری صنعتی و دولت و نظام اداری با ماموریت اولویت قرار دادن یکی از موضوعات مهم استان در این دانشگاه راه اندازی شده است.
آرش رنجبران گفت: استفاده نخبگان دانشگاهی در مجموعه دولت، حمایت از دانشگاهها و تسهیل صدور پایان کار و کاهش جرایم ماده ۱۰۰ برای ساختمانهای دانشکدهها از جمله مشکلات و مطالبات این دانشگاه از دولت است.
رئیس دانشگاه بناب نیز در این جلسه افزود : اگر قرار است کشور در مسیر درست حرکت کند باید علم و عالم در جایگاه خود قرار گیرد.
مجتبی عباسیان ادامه داد: عدم توجه به این موضوع موجب مهاجرت اساتید و دانشگاهیان شده است.
وی بر تشکیل کلینیک تخصصی در شهرک صنعتی بناب تاکید کرد و گفت: متاسفانه طرحهایی که از سوی این دانشگاه ارائه میشود به جایی نمیرسد به عنوان مثال ایجاد پردیس فولاد ایران در دانشگاه بناب را پیشنهاد دادیم که عملی نشد و در حال حاضر در شهر دیگر نمونه این پردیس دایر شده است.
کمبود فضای آموزشی، خوابگاهی، هیئت علمی، اعتبارات، فاصله گرفتن از ماموریت اصلی به دلیل مشکلات جانبی، طرحهای نیمه تمام، مسکن و معیشت کارکنان و اعضای هیئت علمی از جمله مشکلاتی بود که در این جلسه از سوی روسای دانشگاههای مستقر در استان بیان شد.
نظر شما