به گزارش ایرنا، فعالیتهای خیریه و انساندوستانه این روزها به یکی از ارکان اصلی کمک به نیازمندان تبدیل شده و خیران با دستان پر مهر خود به بسیاری از افرادی که در شرایط سخت زندگی قرار دارند، کمک میکنند.
این اقدامات نیکوکارانه معمولا همراه با ثبت و ضبط تصاویر و لحظات انسانی از طرف گیرندگان کمکها است تا دیگران نیز برای پیوستن به این حرکتهای خیرخواهانه تشویق شوند.
زمانی که چنین تصاویری منتشر میشود، مسائل مهمی در خصوص حریم خصوصی و تاثیرات روانی آن برای افراد وجود دارد که کمتر به آن توجه میشود.
یکی از آخرین نمونهها انتشار تصویری از یک کودک معصومی بود که به دلیل کمبود منابع مالی خانوادهاش از کمک یک خیر بهرهمند شد و کودک در این تصویر از خَیِر تشکر میکرد اما همین اقدام، واکنشهای مختلفی را در گروههای اجتماعی و رسانهای خراسان شمالی به همراه داشت زیرا که انتشار چنین تصاویری ممکن است پیامدهایی داشته باشد که برای خود فرد و خانوادهاش به ویژه در بلندمدت منفی باشد.
این امر به ویژه زمانی نگرانکننده میشود که بدانیم افراد تحت حمایت معمولا در شرایطی قرار دارند که هرگونه توجه یا قضاوت عمومی میتواند عزتنفس آنها را تحت تاثیر قرار دهد.
ما باید این نکته را بهخوبی درک کنیم که هر فردی حق دارد تا از حریم خصوصی خود به طور کامل حفاظت کند. چه بسا ممکن است برخی افراد تمایلی به اشتراک گذاشتن لحظات و تصاویر زندگی خود در فضای عمومی نداشته باشند و انتشار تصاویری از آنها حتی با نیت نیک به طور ناخودآگاه احساس ناامنی و آسیبهای روحی به آنها وارد می کند.
بهویژه وقتی که در این تصاویر هویت و چهره فرد به وضوح مشخص است، آن فرد ممکن است در معرض قضاوتها و نظرات منفی قرار گیرد که نه تنها به عزت نفس او آسیب میزند، بلکه ممکن است مشکلات اجتماعی دیگری برای او و خانوادهاش بهوجود آورد.
کودکان نیازمند، عروسک نیستند
یکی از کارشناسان جامعه شناسی در این خصوص می گوید: چند سالی می شود که در فضای مجازی افراد به اصطلاح خیر با انتشار تصاویر کودکان نیازمند می خواهند نظر هموطنان خیر را جلب کنند.
احسان غفاری مقدم می افزاید: این افراد بدون هیچ ملاحظه ای تصاویر کودکان را استوری و یا پست می کنند تا کمک ها و حتی صدقه های آنان را به فلان خیریه بدهند.
کودکان نیازمند عروسک نیستند که حریم خصوصی و یا کرامت آنها بازیچه برخی افراد و نهادهای خیریه قرار گیرد
وی خاطرنشان می کند: شکی وجود ندارد که کمک به نیازمندان اقدامی پسندیده و والا است اما چگونگی کمک به آنها باید مورد تامل قرار گیرد.
غفاری مقدم تصریح می کند: این کودکان نیازمند عروسک نیستند که حریم خصوصی و یا کرامت آنها بازیچه برخی افراد و نهادهای خیریه قرار گیرد.
وی ادامه می دهد: بالاخره روزی این کودک بزرگ می شود و از اینکه تصاویر کمک به او در شبکه های اجتماعی بازنشر شده، ناراحت و افسرده خواهد شد.
این کارشناسان جامعه شناسی بیان می کند: کودک نیازمند وقتی بزرگ شود با به یاد آوردن آن دوران احساس حقارت خواهد کرد و همواره از اینکه افراد با هویت قبلی او آشنا خواهند شد، ترس دارد.
چگونه از نقض حریم خصوصی جلوگیری کنیم
سرپرست اداره سازمانهای مردمنهاد و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی خراسانشمالی در این باره می گوید: فعالان اجتماعی، اعضای سازمانهای مردمنهاد و خیریهها برای کمک به نیازمندان از تکنیکهای تبلیغاتی و رسانهای آگاهانهتر استفاده کنند.
مجید پورخیاط می افزاید: یادگیری و بهکارگیری این تکنیکها باید همیشه با توجه به ابعاد انسانی، اخلاقی و اجتماعی باشد.
وی ادامه می دهد: عدم انتشار تصاویر شخصی و استفاده از روشهای غیر مستقیم برای معرفی اقدامات خیرخواهانه میتواند بهعنوان راهحلی موثر در این زمینه عمل کند، این اقدامات نه تنها به حفظ کرامت انسانی کمک میکند بلکه در عین حال موجب رشد و پیشرفت بیشتر در فعالیتهای خیریه و نیکوکاری خواهد شد.
پورخیاط می گوید: بسیاری از افراد تمایل به محفوظ نگهداشتن هویت خود دارند که در این بین میتوان داستانهای موفقیت و اهدای کمکها را به صورت گمنام منتشر و از تصاویر غیرمستقیم و نمادین استفاده کرد.
باید داستانهای موفقیت و اهدای کمکها را به صورت گمنام منتشر و از تصاویر غیرمستقیم و نمادین استفاده کرد
وی ادامه می دهد: این رویکرد میتواند بهطور همزمان موجب احترام به فرد و خانوادهاش و همچنین ایجاد بستری برای مشارکت عمومی در اینگونه اقدامات شود.
سرپرست اداره سازمانهای مردمنهاد و خیرین سلامت دانشگاه علوم پزشکی خراسانشمالی تاکید می کند: هر اقدامی خیری باید با دقت و رعایت اصول اخلاقی و انسانی انجام شود و ضروری است که در تمام فعالیتهای رسانهای و تبلیغاتی خود بیش از پیش به حفظ حریم خصوصی افراد و احترام به کرامت انسانی توجه کنیم.
پورخیاط بیان می کند: رعایت حریم خصوصی افراد نه تنها در راستای بهبود کیفیت خدمات اجتماعی است بلکه باعث میشود که ما به عنوان جامعهای مسوول در دنیای امروز نقشی مثبت و تأثیرگذار ایفا کنیم.
به گزارش ایرنا، یک شیرخوارگاه و ۱۴ خانه نگهداری کودکان سه تا ۱۸ سال در خراسان شمالی وجود دارد که حدود ۲۲۰ کودک و نوجوان را زیر پوشش دارد.
نظر شما