تشکیل کنسرسیوم صادرات انجیر استهبان؛ گشایش‌ها و چالش‌ها

شیراز - ایرنا - تشکیل کنسرسیوم صادراتی انجیر استهبان با هدف تسهیل تجارت و گشودن دروازه بازارهای جهانی به روی این محصول از سال ۱۴۰۲ تاکنون به صورت مستمر و با جدیت در حال دنبال شدن است؛ تجربه‌ای که می‌تواند برای صادرات دیگر محصولات کشاورزی استان نیز به کار گرفته شود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، نوید تشکیل کنسرسیوم صادراتی انجیر استهبان توسط شرکت شهرک‌های صنعتی فارس اتفاق خوبی است که به تازگی از سوی مدیرعامل این شرکت اعلام شده، کنسرسیومی که قرار است زمینه‌ساز جهش صادرات محصول انجیر شود آنهم در شهرستانی که باغ‌های انجیرش معروف‌ترین و گسترده‌ترین باغ‌های انجیر در ایران هستند و به عنوان “پایتخت انجیر جهان” شناخته می‌شود؛ شهرستانی که به گفته متولیان کشاورزی از سهم ۹۵درصدی صادرات انجیر کشور بهره می‌برد و ۷۵ درصد محصول آن هم به حوزه خلیج فارس و کشورهای اروپایی و آمریکایی صادر می‌شود.

انجیرستان‌های استهبان عمدتا دیم بوده و محصول آنها به لحاظ کمی و کیفی، جایگاهی ویژه در کشور، منطقه و حتی جهان دارد.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی نیز معتقد است ظرفیت‌های شاخص و بی نظیری در تولید انجیر استهبان وجود دارد و این شهرستان از بزرگترین انجیرستان دیم جهان بهره می‌برد.

او راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی انجیر را از برنامه‌هایی می‌داند که زمینه‌ساز رشد بنگاه‌های خرد، کوچک و متوسط برای حضور مستمر در بازارهای بین‌المللی و افزایش میزان صادرات خواهد بود و اعلام کرده که در قالب کنسرسیوم انجیر، طرح مطالعات بازارهای هدف جدید نظیر بازار روسیه انجام شده است.

اما راه‌اندازی این کنسرسیوم سیاست و تصمیم جدیدی نیست و پیش از این هم نشست‌ها و جلسات متعددی برای تشکیل این کنسرسیوم تشکیل و تدابیر بسیاری اتخاذ شده بود؛ تدابیری که از زمان ثبت جهانی نظام میراثی باغ‌های انجیر دیم شهرستان استهبان، در جیاس فائو در ۱۶ تیرماه سال ۱۴۰۲ شکل گرفت و سرآغازی برای هر چه بهتر پیش رفتن در مسیر کشت و تولید این محصول و رعایت هر چه بیشتر استانداردهای جهانی شد.

بدین‌ترتیب تقویت استان فارس در عرصه صادرات انجیر در اولویت متولیان امر قرار گرفت و حتی در دی ماه سال گذشته هم نشست هم‌اندیشی راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی انجیر استهبان در فرمانداری این شهرستان برگزار و در خصوص ایجاد این کنسرسیوم صادراتی بحث و تبادل نظر شد.

در این نشست که با حضور مدیر توسعه بازار و امور بین‌الملل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران و مسئول توسعه کنسرسیوم های سازمان و شماری از صادرکنندگان انجیر برگزار شد تدابیر لازم برای راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی انجیر مورد بررسی قرار گرفت؛ نشستی که در آن مدیر توسعه بازار و امور بین‌الملل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از فعالیت ۳۰کنسرسیوم صادراتی در کشور خبر داد و گفت: تشکیل و راه‌اندازی کنسرسیوم‌های صادراتی از برنامه‌های مهم حمایتی این سازمان در بخش توسعه بازار محسوب می شود.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک های صنعتی فارس نیز که معتقد است راه‌اندازی کنسرسیوم‌های صادراتی در استان فارس بر اساس مزیت‌های منطقه‌ای در محصولات صادرات محور در دستورکار این شرکت قرارگرفته در این نشست گفت: بر اساس مطالعات امکان‌سنجی، انجیر استهبان مستعد تشکیل کنسرسیوم صادراتی است و شرکت شهرک‌های صنعتی نیز در قالب حمایت‌های یارانه‌ای ،بخشی از هزینه‌های راه‌اندازی و فعالیت‌های کنسرسیوم را پرداخت خواهد کرد.

تلاش برای ارتقای کیفی انجیر استهبان همچنان ادامه یافت و امسال هم مدیر جهاد کشاورزی شهرستان استهبان اعلام کرد که توانمندسازی بخش صادرات بعنوان یک اولویت در برنامه قراردارد و راه‌اندازی کنسرسیوم صادراتی می‌تواند این موضوع را تقویت و تسهیل کند.

مهدی اعیان منش در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: سطح باغات انجیر این شهرستان حدود ۶۵۰ هکتار مثمر و غیر مثمر است که عمده درختان انجیر در منطقه ایج استهبان قرار دارند و سالانه بین ۹۵۰ تا هزار و ۱۰۰ تن بَرانجیر با ارقام پوزه دمبالی، دانه سفید، خاکستانی و جوهری در شهرستان تولید می‌شود.

مدیر جهاد کشاورزی استهبان بر این باور است که زنجیره کاملی از کاشت، داشت و برداشت، بسته‌بندی فرآوری و بازاریابی انجیر در استهبان وجود دارد و این شهرستان از درختان انجیر با قدمت ۳۰۰ ساله برخوردار است.

او برخی اقدامات انجام شده جهت حمایت از فعالان حوزه انجیر و انسجام‌بخشی به صادرات انجیر مانند فعال‌سازی انجمن انجیر با محوریت بخش خصوصی و ثبت جهانی نظام انجیر استهبان در جیاس فائو را از گام‌هایی دانست که می‌تواند در ارتقای این حوزه نقش مؤثری داشته باشد و ابراز امیدواری کرد که راه‌اندازی کنسرسیوم بتواند در بخش صادرات این محصول گام‌های مهمی بردارد.

در آن مقطع زمانی که به تازگی تلاش‌ها برای تشکیل کنسرسیوم صادراتی آغاز شده بود گمان نمی‌رفت که این رویکرد با جدیت ادامه یابد اما حالا که این مشارکت و اتحاد برای گسترش صادرات انجیر استهبان به صورت منسجمی شکل گرفته انتظار می‌رود که به زودی نام انجیر استهبان در قالب یک برند بزرگ در خارج از مرزهای کشور بدرخشد و از این تجربه برای توسعه صادرات دیگر محصولات کشاورزی فارس نیز استفاده شود.

در حال حاضر کمتر شاهد تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی در استان فارس هستیم؛ لذا عارضه‌یابی کنسرسیوم‌های صادراتی، چرایی عدم تشکیل آن‌ها در استان باید بیش از پیش مورد ارزیابی قرار گیرد.

فعالان بخش خصوصی استان و کارشناسان این حوزه معتقدند تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی با چالش‌های بسیاری رو به رو است و مشکلات مربوط به برندینگ راز مهمترین دغدغه‌ها در این حوزه است؛ آنها بحث مالکیت معنوی، معضلات مربوط به نیروی انسانی تخصصی برای کار در حوزه صادرات و رسیدن به تعریف مشترکی در خصوص کنسرسیوم‌ها را از دیگر مشکلات در این عرصه می‌دانند.

بدون شک کنسرسیوم‌های صادراتی می‌توانند نقش مؤثری در افزایش صادرات بنگاه‌های کوچک و متوسط ایفا کنند، بنابراین باید نسبت به ارائه تعریفی صحیح از این کنسرسیوم‌ها و ایجاد یک جایگاه حقوقی برای آن‌ها اقدام شود و از تجربه استان‌ها و حتی کشورهای موفق در این عرصه بهره گرفت؛ همچنین باید موضوع کنسرسیوم‌های صادراتی در قالب یک کمیته کارشناسی مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha