سعید کیا کجوری روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: با توجه به پیگیریهای انجام شده از سوی این اداره کل، کمیته صدور مجوز سازه های دریایی سازمان بنادر و دریانوردی، با ساخت و طرح توسعه این سکو، در نوار ساحلی شهرستان تنکابن (کریم آباد) با کاربری تفریحی موافقت کرده است.
وی اظهار کرد: بر اساس این مجوز، سرمایه گذار بخش خصوصی مجاز است نسبت به تأسیس و ساخت سکوی تفریحی(شمع و عرشه) با رعایت کلیه قوانین و مقررات مرتبط اقدام کند.
مدیر منطقه ویژه اقتصادی بندر نوشهر تصریح کرد: این مجوز طبق تأیید اعضای کمیته صدور مجوز سازه های دریایی و بر اساس موافقت ارگان های ذیربط استان مازندران صادر شده است.
گفتنی است همه اشخاص حقیقی و حقوقی متقاضی صدور مجوزهای سازه های دریایی میتوانند برای ثبت نام به درگاه ملی مجوزهای کسب و کار به نشانی mojavez.ir و سامانه sm.pmo.ir مراجعه و نسبت به دریافت مجوز از کمیته صدور مجوز سازههای دریایی سازمان بنادر و دریانوردی اقدام کنند.
پیشتر مدیرکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی مازندران در اسفند ماه سال گذشته با اظهار این که سرمایه گذاران رغبتی برای اجرای طرح ساخت اسکلههای تفریحی در استان ندارند، گفت: تا کنون ۹۲ موافقت نامه اصولی ساخت اسکلههای تفریحی به دلیل انقضای تاریخ صدور، ابطال شده است.
اگرچه طرح اسکله های تفریحی از همان روزهای نخست تا به امروز با موانع بزرگی مواجه بود. طرحی که به اعتقاد مسوولان و کارشناسان حوزه گردشگری بر روی کاغذ و در پشت تریبون و بدون نگاه دقیق کارشناسی در دستور کار قرار گرفت و به همه نهادهای استانی برای پیگیری تکلیف شد اما، مهرماه سال ۱۳۹۸ در جلسه تسهیل ایجاد اسکلههای تفریحی و گردشگری استان که بر اساس ماده ۱۰۰ برنامه ششم توسعه تشکیل شده بود، ساخت اسکله های تفریحی مصوب شد و با جانمایی ۱۳۴ مکان برای سازمان بنادر و دریانوردی ارسال شده بود. این خبر را مسئولان استان مازندران در ۳۰ شهریور ۱۳۹۸ اعلام کردند.
عملیاتی شدن ساخت اسکله های تفریحی مازندران با تصمیم ملی در حالی به پایان ششمین سال از مشکلات اجرای این طرح مهم گردشگری رسیده است که هنوز هیچ خروجی از این طرح دیده نمی شود؛ طرحی که قرار بود گردشگری دریایی-ساحلی مازندران را متحول کند و هزاران فرصت شغلی را در این بخش برای مردم استان ارمغان آورد.
هر شهرستان ساحلی مازندران یک اسکله تفریحی به عنوان یکی از مصوبات ستاد ساماندهی و مدیریت سواحل مازندران است، موضوعی که به دلیل بی رغبتی سرمایه گذاران هنوز محقق نشده است، نمونه دیگر محقق نشدن طرح های گردشگری دریایی در مازندران شناور تفریحی با ظرفیت ۵۰ نفر است، این طرح نیز به دلایلی از جمله نبود سرمایه گذار برای تحویل و آغاز فعالیت جدی در مازندران به گِل نشست.
محدوده ساحلی استان های شمالی حدود پنج هزار و ۸۰۰ کیلومتر طول دارد که حدود ۸۹۰ کیلومتر آن در شمال شامل استان های گیلان، مازندران و گلستان است و بیشترین سهم محدوده سواحلی دریای خزر به طول حدود ۴۷۳ کیلومتر در حوزه جغرافیایی مازندران، ۲۷۰ کیلومتر گیلان و بقیه مربوط به استان گلستان است.
طبق آمار رسمی حدود ۹۰ درصدی از گردشگران و مسافران با هدف استفاده از سواحل دریای خزر وارد مازندران می شوند، از ۲۲ شهرستان استان مازندران ۱۵ شهرستان در سواحل دریای خزر قرار دارد.
نظر شما