به گزارش ایرنا، مولوی اسحاق صاحب زاده ظهر پنجشنبه در نشست «فرصتها و چالشهای توسعه حمل و نقل ریلی ایران و افغانستان» که در محل اتاق بازرگانی خراسان رضوی برگزار شد، افزود: سفر ما به تهران و مشهد و نشست هایی که با مسوولان مربوطه برگزار شد، فواید خوبی در جهت توسعه روابط بین دو کشور داشت که نشان میدهد هدف بین ایران و افغانستان توسعه تجارت و ترانزیت و رفع نیاز دو کشور از طریق ایجاد و توسعه راهآهن است.
وی بیان کرد: افغانستان بعد از استقرار امارت اسلامی مشکلات امنیتی را به پایان رسانده و در این کشور فرصتهای کاری زیادی برای همه تاجران، سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی ایجاد شده است، لذا از فرصت همکاری با ایران و ایجاد تسهیلات برای روان سازی تجارت بین دو کشور استقبال خواهیم کرد.
معاون وزارت فواید عامه افغانستان گفت: استفاده از راه آهن یکی از موضوعهایی که می تواند تجارت را بین دو کشور توسعه دهد و انتقال کالا، صادرات و ترانزیت افغانستان به کشورهای اروپایی را تسهیل کند.
وی ادامه داد: هم اینک کار احداث ساختمان قطعه سوم خط ریلی خواف – هرات ایران و کشور تکمیل شده است، قطعه چهارم شامل ۲ بخش است که عملیات اجرایی بخش اول قطعه چهارم ۸۰ درصد پیشرفت دارد و در سال جاری به پایان می رسد.
صاحب زاده افزود: عملیات اجرایی بخش دوم قطعه چهارم خط ریلی خواف – هرات که ۴۷ کیلومتر طول دارد و به شهر هرات و فرودگاه و شهرک صنعتی آن وصل می شود، قرارداد عملیات اجرایی آن با پیمانکار به امضا رسیده و بزودی مراسم آغاز آن در افغانستان برگزار می شود.
معاون وزارت فواید عامل افغانستان اظهار کرد: هرات با برخورداری از راه آهن و شهرک صنعتی و فرودگاه، یکی از قطب های اقتصادی افغانستان است که می تواند فرصت های خوبی برای تاجران ایرانی و افغانستانی بوجود آورد.
وی بیان کرد: بهره برداری از پروژه خواف – هرات مسیر جدید حمل و نقلی است که چالش ها و مشکلاتی نیز دارد، برای رفع این چالش ها نشست های خوبی با بخش های مرتبط برگزار و تفاهمهای خوبی نیز در این زمینه منعقد شده است.
صاحب زاده گفت: بحث استقرار مرزبانی یا پلیس در مرز دو کشور و ارایه خدمات گمرکی موضوع دیگری است که در تفاهم بین دو طرف قرار است، در اسرع وقت دفاتر یا ادارات مرتبط که کارکرد آنها می تواند روند انتقال کالا را تسریع ببخشد در مرز شکل گیرد، بی تردید توسعه تجارت و ترانزیت میان کشورها با استفاده از راه آهن مزیتهای خاص خود را دارد.
وی افزود: هزینههای انتقال کالا در افغانستان با توجه به ضعف زیرساختی آن بالا است، اما آنچه می تواند مشکلات حمل کالا در افغانستان را کاهش دهد، ایجاد راه آهن است لذا امارت اسلامی افغانستان توجه ویژه به توسعه راه آهن دارد.
معاون وزارت فواید عامل افغانستان اظهار کرد: در ۴۵ سال گذشته جنگ هایی بر افغانستان تحمیل و باعث شد که این کشور رشد اقتصادی نداشته باشد و همیشه با چالش هایی مواجه بوده است، اما بعد از استقرار امارت اسلامی افغانستان زمینه برای آبادانی فراهم شد.
وی تاکید کرد: ما مصمم هستیم که برای توسعه افغانستان کار کنیم، در این راستا همکاری مشترک با ایران زمینه را برای کار تاجران ایرانی در بازسازی و توسعه افغانستان فراهم خواهد کرد.
اتصال خط ریلی ایران و افغانستان هنوز عملیاتی نشده است
مشاور معاون وزیر فواید عامه افغانستان نیز در این نشست گفت: اتصال خط ریلی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان تا کنون عملیاتی و اجرایی نشده، با وجود اینکه امارت اسلامی افغانستان بیشترین تلاش را در این سه سال انجام داده است اما هنوز هم اقداماتی برای تکمیل عملیات اجرایی این خط ریلی وجود دارد تا به طور کامل آماده بهره برداری شود.
حاجی نوید احمد وفا تاکید کرد: لازم است طرف ایرانی سوبسیدهای بخش ریلی را در این راه آهن متقبل شود، برای عملیاتی شدن این خط ریل به همکاری جدی راه آهن ایران نیاز است، اداره راه آهن ملی افغانستان نیز باید گام های بلندتری بردارد، هر چقدر توسعه خط ریلی مزبور زودتر محقق شود، استخراج از معادن افغانستان بیشتر شده و ایران نیز از آن منتفع میشود.
وی افزود: توسعه خط ریلی خواف – هرات با این تعرفه های فعلی قابل تحقق نیست، این خط نیاز به ایستگاه های بیشتر و توسعه یافته تری دارد، لازم است ظرفیت سازی بیشتر برای تجار ۲ طرف ایرانی و افغانستانی بیشتری شود تا هزینه حمل و نقل ریلی ارزان تمام شود.
مشاور دیگر وزیر فواید عامه افغانستان گفت: تمام مشکلات و چالشهایی که از سوی تاجران ایرانی در این نشست مطرح شد را یادداشت کردیم، اما راه اندازی راه آهن خواف – هرات اولویت ویژه ای دارد و باید کوشش کنیم از ظرفیت این خط بهره کافی را داشته باشیم.
حاجی ظاهر شاه گوخی افزود: از سوی دیگر هماهنگی بین راه آهنهای ۲ کشور ضروری است، در این راستا کمیته ویژه هماهنگی و بهره برداری در افغانستان ایجاد شده، در هر صورت مسیر جدید ریلی است و مشکلاتی دارد که باید کوشش کرد تا برطرف شود.
وی اظهار کرد: سیاست کلی راه آهن افغانستان استفاده از بازرگانان و فعالان بخش خصوصی است، ما از سرمایه گذاری در پروژه های راه آهن استقبال می کنیم لذا باید سهولت بیشتری در این مسیر ایجاد شود.
این مشاور وزیر فواید عامه افغانستان افزود: از سوی دیگر محل های تخلیه و بارگیری کالا در مسیر محدود است و باید ایستگاه ها توسعه یابد؛ افغانستان از سرمایه گذاری بخش خصوصی برای توسعه ایستگاه ها و خطوط استقبال خواهد کرد، لذا از تمام بازرگانان بین المللی دعوت می کنیم تا در پروژه های راه آهن سرمایه گذاری کنند.
فعال اقتصادی دیگر ایران و افغانستان و رییس اتاق مشترک بین دو کشور گفت: افغانستان ارزان ترین نیروی انسانی در دنیا را دارد و تاجران ایرانی نباید از این بابت مشکلی داشته باشند.
سلیمان خیل افزود: از سوی دیگر از زمان افتتاح کنسرسیوم حمل و نقل ریلی محور خواف – هرات تلاش شده است که واگن به موقع تامین شود، ضمن اینکه باید رضایت نمایندگان حمل و نقل را داشته باشیم.
وی اظهار کرد: مساله مواد معدنی از دیگر مسائلی است که باید مورد توجه قرار گیرد، معادن کوچک افغانستان در حال صادرات مواد معدنی هستند اما معادن بزرگ هنوز در مساله استخراج خود مانده اند و از این جهت همکاری طرف ایرانی را خواستار هستیم.
وی اضافه کرد: از زمان افتتاح کنسرسیوم حمل و نقل ریلی محور خواف- هرات تلاش شده است که واگن به موقع برای این مسیر تامین شود.
نظر شما