به گزارش ایرنا، با وجود آنکه گلستان را دومین استان امن کشور در زمینه سرمایهگذاری معرفی میکنند اما این استان شمالی هنوز نتوانسته پناهگاهی برای سرمایهگذاران باشد.
استعداد سرشار برخی مسوولان استان در سرمایهگریزی و فراری دادن سرمایهگذاران، بارها و بارها پای دستگاه قضایی و نظارتی را به موضوعات مهم استان باز کرده و در این میان، بلاتکلیفی برخی پروژهها، علاوهبر سنگاندازیها و کاغذبازی اداری با مسائل متعددی از جمله ضعف زیرساختی و قوانین و ملاحظات محیطزیستی و منابعطبیعی نیز روبهرو است.
همه این مسائل دست به دست هم داده تا گلستان از صنایع مادر و بزرگ که باعث توسعه اقتصادی استان میشود محروم بماند که گواه آن بلاتکلیفی چندین ساله پروژههایی همچون مجتمع پتروشیمی است.
داستان از آنجا غمانگیزتر میشود که استان پُرظرفیت گلستان در این سالها حتی در قامت قطب کشاورزی ایران هم در بخش صنایع تبدیلی کشاورزی توفیق چندانی نداشته و کشاورزی بهعنوان بخش مهم اقتصاد استان همچنان اسیر خامفروشی است تا جایی که سیاستها و بستههای تشویقی دولت نیز نتوانسته انگیزهای برای شکوفایی صنایع تبدیلی باشد.
همه این شکستها در حالی است که گلستان ۳۶ روز امنیت غذایی کشور را تامین میکند و با تولید بیش از پنج تن فرآورده کشاورزی نقش مهمی در تامین امنیت غذایی کشور دارد اما خامفروشی و جای خالی صنایع بزرگ موجب شده، کشاورزی آورده اقتصادی چندانی برای استان به همراه نداشته باشد.
در همین راستا رونق سرمایهگذاری به یکی از اولویتهای مهم استاندار گلستان در دولت چهاردهم تبدیل شده و حتی وزیر کشور نیز یکی از شاخصههای ارزیابی استانداران در این دولت را موفقیت در جذب سرمایهگذار اعلام کرد.
با توجه به اهمیت جذب سرمایهگذار برای رونق اقتصادی استان محروم گلستان و همچنین نگاه ویژه دولت چهاردهم به رونق سرمایهگذاری، ایرنا میزگردی را با حضور «محمد دودانگی» معاون اقتصادی ادارهکل امور اقتصادی و دارایی استان گلستان، «محمدرضا ناهیدی» معاون هماهنگی برنامه و بودجه سازمان مدیریت و برنامهریزی گلستان، «سید خالق سجادی» فعال اقتصادی و از مدیران سابق استان و «مجید رحمانی خلیلی» معاون گردشگری و سرمایهگذاری ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی استان گلستان برگزار کرده و ضمن تشریح ظرفیتهای استان در حوزه سرمایهگذاری، موانع و چالشهای پیشروی جذب سرمایهگذار و راهکارهای حل آن را از نگاه کارشناسی بررسی کرده است.
ایرنا: استان گلستان برای رونق سرمایهگذاری و جذب سرمایهگذاران چه ظرفیتهایی دارد؟
دودانگی: سرمایهگذاری یکی از شاخصههای مهمی است که افزایش درآمد، اشتغال و ارتقای رفاه جامعه را به همراه خواهد داشت به همین علت سرمایهگذاری یک بازی برد- برد برای سرمایهگذاران و مردم استان گلستان است.
گلستان ظرفیتهای زیادی در حوزه سرمایهگذاری دارد و قرارگیری در کریدور شمال به جنوب، همسایگی با ترکمنستان، ظرفیت گلستان در ترانزیت کالا و دسترسی به آسیای میانه، همجواری با دریای خزز و منطقه آزاد اینچهبرون بخشی از ظرفیتها و مزیتهای استان است که میتواند زمینهساز رونق سرمایهگذاری در این خطه شمالی باشد.
منطقه آزاد اینچهبرون ظرفیت دیگر گلستان است و در حال حاضر با اقدامات انجامشده، مجوز سرمایهگذاری در منطقه آزاد صادر میشود که این مهم گام بلندی برای تشویق و جذب سرمایهگذاران در استان است.
گلستان قطب کشاورزی به شمار میرود و در بخش گردشگری ظرفیتهای فراوانی دارد از سویی دیگر گلستان یک استان جوان است که همه این شاخصهها، گلستان را به یک استان با ظرفیت بالا در جذب سرمایهگذار تبدیل کرده است.
ناهیدی: گلستان از لحاظ ظرفیتهای سرمایهگذاری یک استان بکر است و یکی از ظرفیتهایی که در سطح کلان برای استان در نظر گرفته شده توجه به اقتصاد دریامحور است.
سیاستهای کلی اقتصاد دریامحور توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده و از آنجا که گلستان یک استان ساحلی است رشد اقتصادی برای استان ساحلی همچون گلستان را ۲ برابر رشد اقتصادی کشور(۱۶ درصد) در نظر گرفتند و در این راستا متناسب با این افزایش، امتیازهای خوبی برای استانهای ساحلی لحاظ خواهد شد.
یکی از ظرفیتهای گلستان که قابلیت توسعه دارد آبزیان است که مرحله نخست سایت مجتمع پرورش میگو در مساحت چهار هزار هکتار ایجاد شده و امکان توسعه ۶ هزار هکتار دیگر و زمینه جذب سرمایهگذار نیز وجود دارد.
پرورش ماهی در قفس ظرفیت دیگر گلستان است که احداث یک سایت پشتیبان میتواند رونق سرمایهگذاری در این بخش را رقم بزند.
گلستان یک استان کشاورزی است و سهم اقتصاد استان از بخش کشاورزی ۲۶ درصد است حال آنکه این شاخص در کشور به هشت درصد میرسد.
یکی از ظرفیتهای گلستان که سرمایهگذاران میتوانند ورود کنند تکمیل زنجیره ارزش است، بیش از ۵.۵ تن محصول کشاورزی و دامی در استان تولید میشود که حجم زیادی از این تولیدات از استان خارج میشود و با ورود سرمایهگذاران به این بخش، گلستان میتواند از ارزش افزوده و خلق ثروت حاصل از فرآوری محصولات کشاورزی بهرهمند شود.
گلستان در شاخص اشتغال ناقص زمانی با ۱۴.۷ درصد، بیشترین سهم را دارد و با رونق سرمایهگذاری افزونبر بهبود این شاخص، میتوان در راستای افزایش درآمد افراد گام برداشت.
همجواری با کشورهای آسیای میانه و منطقه آزاد اینچهبرون بستر امنی برای حضور سرمایهگذاران در این استان است و معافیتهای لحاظشده برای سرمایهگذاری در منطقه آزاد اینچهبرون از مشوقهای خوب برای رونق این مساله است.
سجادی: مهمترین مزیت گلستان در جذب سرمایهگذار، بخش گردشگری است که به دلیل قوانین دست و پاگیر اداری به معنای واقعی کلمه، مغفول مانده و گواه این ادعا، بلاتکلیفی چند ساله طرح گردشگری آشوراده است. گرچه عدهای، مازندران را مقصر بلاتکلیفی این طرح میدانند اما این محدودیتها در مازندران بسیار بیشتر از گلستان است و به نظر میرسد مسوولان استان برای استفاده از این مزیتها باید چارهاندیشی کنند.
توانایی گلستان در گردشگری و جنگل زیاد است اما با این وجود تصویب برخی طرحها مانند طرح تنفس جنگل در روند توسعه استان اخلال ایجاد میکند.
در طرح تنفس، ورود به جنگل ممنوع شده و امکان بهرهبرداری از پتانسیل جنگلها برای مردم وجود ندارد حال آنکه با نظارت صحیح همچون کشورهای توسعهیافته، میتوان از ظرفیت جنگلها بهره بُرد.
ساخت بندر خشک و اتصال راهآهن اینچهبرون به ترکمنستان، قزاقستان، آسیای میانه و سپس چین مشروط به تامین زیرساخت مناسب، یک پتانسیل خوب برای گلستان محسوب میشود.
در قانون برنامه پنج ساله هفتم پیشرفت به هستههای کلیدی توجه ویژهای شده و در این برنامه، برنامهریزی جامع دیده نشده است.
رحمانی: استان گلستان در حوزه سرمایهگذاری گردشگری ظرفیتهای بیشماری دارد، این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و قرارگیری بین دو قطب گردشگری مازندران و خراسان رضوی و برخورداری از تنوع اقلیمی قابلیتهای زیادی دارد.
ایرنا: به نظر شما علت ضعف گلستان در جذب سرمایهگذار چیست؟ چرا گلستان با وجود قرارگیری در کریدور شمال به جنوب و برخورداری از ظرفیتهایی همچون منطقه آزاد اینچهبرون در جذب سرمایهگذاران داخلی و خارجی توفیق چندانی نداشت؟
سجادی: یکی از علل اصلی که دست مدیران ما را در اعطای مجوز و همکاری با سرمایهگذار میلرزاند ترس از نهادهای نظارتی است. برخی از دستگاههای نظارتی به جای دستگیری، مچگیر هستند.
از سویی دیگر تفاسیر و برداشتهای گوناگون دستگاه نظارتی از قوانین و دستورالعملها، مدیران را ترسو بار آورده و آن دسته از مدیرانی هم که به دلیل شجاعت دست به کاری زدند بعدها گرفتار دستگاههای نظارتی شدند.
فقط گلستان سرمایهگریز نیست و استانهای دیگر نیز با چنین چالشهایی مواجهاند اما علت رونق بیشتر سرمایهگذاری در این استانها درآمد سرانه بیشتر مردم و برخورداری از پتانسیلهای دیگر است.
گرچه گلستان با استانهایی همچون اصفهان به دلیل فقدان صنایع مادر قابل مقایسه نیست اما نسبت به استانهای همتراز با خود در حوزه سرمایهگذاری شرایط بهتری دارد.
ترس مدیران از دستگاههای نظارتی، تغییر و تحول در دستورالعملها و قوانین با تغییر دولتها و نبود ثبات در شرایط سیاسی و اقتصادی کشور از مهمترین علل رونق کم سرمایهگذاری در گلستان است.
دودانگی: گلستان یک استان سرمایهگریز و سرمایهگذارستیز نیست و مشکلات مربوط به حوزه سرمایهگذاری افزونبر گلستان در سایر استانها هم دیده میشود.
تجربه نشان میدهد افرادی که تریبون به دست دارند و در قامت سرمایهگذار از سنگاندازیها گلایه دارند سرمایهگذاران واقعی نیستند و خیلی از این افراد تصور میکنند در ازای سرمایهگذاری در یک بخش باید بخشی از عرصههای منابع ملی و جنگلی استان به آنها واگذار شود.
اهلیت سرمایهگذاران واقعی در استان باید مورد بررسی قرار میگیرد و در صورت تایید، پیگیریها و همراهی لازم از سوی استانداری و دستگاههای اجرایی مرتبط انجام میشود.
ضعف زیرساختی مهمترین دلیل ناکامی گلستان در جذب سرمایهگذار است. شهرکها و نواحی صنعتی گلستان پتانسیل و زیرساختهای لازم مانند آب، برق و گاز را به میزان کافی ندارند و به همین دلیل برای راهاندازی طرحهای تولیدی بزرگ در این شهرکها دچار مشکل میشویم.
ضعف زیرساختی گلستان تنها به شهرکهای صنعتی منحصر نیست و بخشهای دیگر از جمله گردشگری و کشاورزی نیز با کمبود زیرساخت مواجهاند.
بروکراسی اداری و ناهماهنگی بین دستگاههای اجرایی مانع دیگر جذب سرمایهگذار در گلستان است. در حالی که صدور مجوز سرمایهگذاری در کشورهای توسعهیافته کمتر از یک هفته انجام میشود اما این مساله در استان و دیگر نقاط کشور ب دستکم یک سال دوندگی نیاز دارد گاهی اوقات مجوز اجرای یک طرح را یکی از دستگاههای اجرایی صادر میکند اما دستگاه دیگر، اجرای آن را خط قرمز سازمان خود میداند!
تحریمها مانع دیگر رونق سرمایهگذاری است و سرمایهگذاران برای ورود ماشینآلات صنعتی به دلیل تحریمها باید هزینه بالایی بپردازند.
یکی از وظایف مرکز خدمات سرمایهگذاری گلستان، معرفی فرصتهای سرمایهگذاری است اما تاکنون معرفی فرصتها و ظرفیتهای سرمایهگذاری در استان به خوبی انجام نشده است. از سویی دیگر، بسیاری از سرمایهگذاریها در مناطق برخوردار اتفاق میافتد و شهرکهای صنعتی این مناطق تکمیل ظرفیت شده و دیگر زمین خالی ندارند اما شهرکهای مناطق کمبرخوردار کمرونق هستند و سرمایهگذاران برای فعالیت÷ در مناطق محروم رغبتی ندارند.
شرکت شهرکهای صنعتی باید مشوقهای لازم را در اختیار سرمایهگذاران قرار دهد و آنها را به سرمایهگذاری در مناطق محروم ترغیب کند.
ناهیدی: استان گلستان در دهههای گذشته با توجه به سیاستهای کلان کشور نقش تامین امنیت غذایی را بر عهده داشت و بیشتر حمایتها به بخش تولید و کشاورزی معطوف شد و زیر ساختهای برق و آب و گاز از موضوعات کلیدی و اساسی است و اگر مدیران ارشد استان برای سرمایهگذار فرش قرمز هم پهن کنند اما در نبود زیرساختهای کافی، سرمایهگذار از فعالیت در این استان سر باز میزند.
سرمایهگذار، سرمایه خود را میآورد و طوری برنامهریزی میکند که بازگشت سرمایه در مدت زمان تعیین شده اتفاق بیفتد اما وقتی در محاسبات وی این بازگشت سرمایه طولانیتر از زمان نرمال باشد دیگر به استان نمیآید.
از سویی دیگر محدودیتهای قانونی در حوزه منابع طبیعی و محیط زیست در استان گلستان مانع دیگر جذب سرمایهگذار است، شاید استانهای دیگر همچون گلستان از ظرفیتهای فعلی مانند ساحل، منابع طبیعی و آثار تاریخی برخوردار نباشند گرچه بیش از دو سوم عرصههای شمالی استان ظرفیت کار صنعتی را دارند اما نبود زیرساختها، جذب سرمایهگذار را در گلستان با چالش مواجه کرده است.
تا زمانی که سرمایهگذاریهای موازی و غیرمولد در کشور وجود دارد راه به جایی نخواهیم بُرد، بسیاری از افراد با سرمایهگذاری به دنبال استفاده از منابع و تسهیلات بانکی هستند و قصد ندارند همه سرمایه خود را برای سرمایهگذاری به میدان بیاورند همین موضوع باعث شده افراد سرمایه خود را به بخشهای غیرمولد ببرند.
از طرفی دیگر مصارف و منابع بانکی در گلستان توازن خوبی ندارد و بسیاری از منابع بانکی از استان خارج میشود. در حالی که ۱.۲ درصد تولید ناخالص داخلی کشور در استان گلستان انجام میشود اما سهم نسبت سپردههای بانکی کمتر از نیم درصد است و بسیاری از سرمایهها و سپردههای بانکی بنا به دلایل مختلف از استان خارج میشود همین مساله توان تسهیلاتدهی بانکها را کاهش داده است.
در همین راستا بسیاری از سرمایهگذاران غیربومی برای راهاندازی صنایع تبدیلی در استان سرمایهگذاری کردند و با وجود تهیه زمین از شهرکهای صنعتی و طی کردن فرایندهای اولیه، برای تامین تجهیزات و بهرهبرداری از آن پروژه موفق به گرفتن وام از بانکها نشدند و همین مساله موجب شده تنها پروژههای نیمهتمام آنها برای گلستان باقی بماند.
رحمانی: دلایل مختلفی برای عدم موفقیت گلستان در حوزه سرمایهگذاری وجود دارد که برخی علل استانی و برخی مربوط به سطح ملی است.
براساس قانون، ما باید با درخواست کسی که در درگاه ملی صدور مجوزها درخواست سرمایهگذاری دارد موافقت کنیم اما نکته مهم که باید مورد توجه قرار بگیرد بررسی اهلیت و توانمندی سرمایهگذار است.
باید سرمایهگذار واقعی که سابقه و توانمندی خوبی دارد در اولویت حمایت قرار بگیرد، در درگاه ملی صدور مجوزها، دستگاههای اجرایی موظف هستند بلافاصله با درخواست ارسالی موافقت کنند که به نظر میرسد این فرایند نیاز به بازنگری و اصلاح دارد تا سرمایهگذاران واقعی مورد حمایت جدی قرار بگیرند.
از سویی دیگر مشکلات مربوط به صدور مجوزها مانع دیگر سرمایهگذاری در استان گلستان است، نگاه جزیرهای و ناهماهنگی بین دستگاهی همیشه موجب فرار سرمایهگذار توانمند و واقعی شده است و همین مساله موجب شد افرادی در قامت سرمایهگذار وارد عرصه شوند که به حداقلها قانع باشند و خیلی توانمندی نداشته باشند.
باید بستر را برای فعالیت سرمایهگذاران واقعی فراهم کنیم و فرایند صدور مجوز تسهیل شود. بهترین کار شناسایی ۱۰ زون با جانمایی مشخص و تهیه بستههای سرمایهگذاری است تا سرمایهگذار سریع بتواند کار خود را شروع کند، اگر این اتفاق بیفتد سرمایهگذار واقعی وارد میدان میشود.
جانمایی پروژههای گردشگری با پروژههای صنعتی متفاوت است، پروژه گردشگری برای موقعیت و جانمایی از حساسیت بالایی برخوردار است و باید دارای بهترین موقعیت دسترسی و جانمایی با جاذبههای طبیعی بالا باشد اما در عمل برای استقرار این نوع پروژهها دچار مشکل هستیم. اسناد بالادستی در این بخش شفاف نیست و هنوز مشخص نیست در چه نقطه استان و در چه منطقهای میتوان کار گردشگری انجام داد که مسایل زیستمحیطی، رعایت حریمها، تامین زیرساختها و اسناد بالادستی آن از قبل مورد بررسی قرار گرفته باشد.
گاهی اوقات برخی از عرصهها همه این شرایط را دارند اما در فرایند سرمایهگذاری با سنگاندازی برخی دستگاههای اجرایی مواجه میشوند و در نتیجه آن درخواست و پروژه سرمایهگذاری به مرحله صدور مجوز نمیرسد.
ایرنا: با توجه به اینکه دولت چهاردهم به مساله جذب سرمایهگذاران توجه جدی و ویژه دارد و حتی معیار ارزیابی استانداران را این مساله قرار داده به نظر شما برای خروج گلستان از وضعیت فعلی و رونق سرمایهگذاری چه باید کرد؟ مدیران استان چه وظایفی دارند؟
سجادی: همه دولتها و مدیران در ابتدای فعالیت شعارهایی را مد نظر قرار میدهند اما «به عمل کار برآید به سخندانی نیست» از سویی دیگر آمد و شد دولتها تاثیر زیادی در جذب سرمایهگذار ندارد و راه خروج استان از وضعیت فعلی، فرهنگسازی ملی است.
به محض آنکه سرمایهگذار وارد فرایند اداری میشود از پایینترین تا بالاترین سطح اداری از وی انتظار حمایت دارند و اگر این انتظار حمایت، مادی نباشد حداقل درخواست اشتغال را شامل میشود و سرمایهگذاران هم عادت کردند پس از انجام کار برای کارمند یا مدیر مربوطه تشویقی در نظر بگیرند حال آنکه آن دستگاه اجرایی به وظیفهاش عمل کرده است.
همچنین باید سرمایهگذار را کارآفرین بدانیم و طوری برخورد کنیم که انگار کارگزاران و نیروهای تحت امر او هستیم و همه تلاش خود را برای رفع گرهها و چالشهای پیشپای سرمایهگذاران به کار بگیریم. تا زمانی که نسبت به سرمایهگذاران نگاه طلبکارانه و انتظارات غیرمعمول داشته باشیم راه به جایی نخواهیم بُرد.
وجود مدیران توانمند مسالهای دیگری است که به رفع چالشهای گلستان مانند ضعف در سرمایهگذاری کمک میکند. وقتی فردی تازهکار که در عمر خود کارمند نبوده و حتی با ارباب رجوع مواجه نبوده به عنوان مسوول اقتصادی استان گلستان انتخاب میشود دیگر چه انتظاری برای پیشرفت استان و رونق سرمایهگذاری داریم؟ باید بهکارگیری افراد باتجربه در مسوولیتهای مختلف در دستور کار دولت چهاردهم قرار گیرد تا اشتباهات گذشته تکرار نشود.
در شرایطی که کشور وضعیت اقتصادی خوبی ندارد باید اقشار مختلف مردم و سرمایهگذار در قالب یک زنجیره دیده شوند و در این زنجیره به دنبال راهکار باشیم.
دودانگی: شاید گلستان در زمینه جذب سرمایهگذار وضعیت خوبی نداشته باشد اما در مقایسه با کشور وضعیت بدی ندارد. نه تنها گلستان که کشور نیز با چالش جذب سرمایهگذار مواجه است و یکی از علل مهم آن تحریمها است که مانع ورود سرمایهگذار خارجی شده است.
اولویت اول دولت چهاردهم رونق سرمایهگذاری است و اولین گام برای رونق سرمایهگذاری در استان گلستان، همافزایی بیشتر بین دستگاههای اجرایی و مدیریت ارشد استان است.
نیت واقعی برخی افراد، سرمایهگذاری است اما برخی در پوشش سرمایهگذار به دنبال رانت هستند که باید اهلیت و صلاحیت سرمایهگذار اثبات شود.
۳۰ تا ۴۰ دستگاه اجرایی وجود دارد و اگر در طول سال، پنج الی ۱۰ پروژه بزرگ برای هر دستگاه اجرایی و متناسب با پتانسیلها و فرصتهای سرمایهگذاری تعریف شود و اجرای آن معیار ارزیابی عملکرد مدیران از سوی استاندار قرار گیرد گلستان در بخش جذب سرمایهگذار متحول خواهد شد.
ضعف زیرساختی مشکل دیگر گلستان است که جذب سرمایهگذار را کُند کرده در همین راستا باید اولویت نخست استان تامین زیرساخت آب و برق باشد.
ناهیدی: باید برنامههای عملیاتی و پروژههای مهم و محوری برای استان گلستان تعریف شود که در راستای قوانین و اسناد بالادستی کشور قابلیت اجرا داشته باشد که تحقق این مهم در شرایط فعلی و در سال نخست برنامه هفتم پیشرفت به عنوان آخرین برنامه میان مدت چشمانداز ۲۰ ساله نظام مقدس جمهوری اسلامی از اهمیت ویژهای برخوردار است.
تامین زیرساخت انرژی و آب یکی از مسائل مهم گلستان است. در حال حاضر در این ۲ محور پروژههای نیمهتمام و در دست اقدام در استان گلستان شناسایی شده و برخی به پیشرفت فیزیکی خوبی رسیدند که باید تکمیل آن به صورت جدی در دستور کار استاندار گلستان و دیگر مدیران ارشد قرار بگیرد تا با حمایت دولت چهاردهم و مدیران استانی فاصله تاریخی گلستان با کشور کمتر شود.
گلستان با وجود نیروگاه برق علیآبادکتول، هزار مگاوات ظرفیت تولید برق دارد و سیکل ترکیبی نیروگاه علیآبادکتول در دستور کار قرار گرفته و پروانه شورای اقتصاد برای این پروژه صادر شده و در حال حاضر مهمترین گره این پروژه، رفع مشکل مربوط به پرداخت تسهیلات ارزی برای سرمایهگذاری است. از وزارت اقتصاد انتظار میرود برای حل این مشکل به کمک گلستان بیاید تا با تامین مالی از سوی یکی از بانکها، این پروژه به سرانجام برسد و حدود ۵۰ درصد به ظرفیت تولید برق استان اضافه شود.
راهاندازی سه شهرک صنعتی مربوط به تولید برق از انرژی خورشیدی در دستور کار شورای برنامهریزی و توسعه استان قرار گرفته که تحقق این مهم افزونبر ایجاد و تولید انرژی، به رشد اقتصادی فقرزدا کمک خواهد کرد.
برای رفع کمبود آب نیز در سالهای اخیر برنامهریزی خوبی صورت گرفته و در نخستین گام باید اعتبارات لازم برای پروژه سد نرماب به عنوان یکی از بزرگترین سدهای استان گلستان که نیمهتمام مانده تخصیص یابد تا با بهرهبرداری آن، بخشی از مشکل آب گلستانیها حل شود.
مردمی کردن اقتصاد مساله دیگری است که باید مورد توجه مسوولان قرار بگیرد، ضریب جینی و نابرابری درآمدها در اقشار مختلف نشان میدهد باید برنامهریزیها برای مشارکت اقتصادی مردم تقویت شود در همین راستا راهاندازی تعاونیهای فراگیر ملی و عضویت سه دهک اول درآمدی در این صندوق در دستور کار قرار گرفت.
در حال حاضر بسیاری از فارغالتحصیلان دانشگاهی مهارت لازم را برای کار در بنگاه اقتصادی ندارند و یکی از معضلات فعلی واحدهای تولیدی و صنعتی، فقدان نیروهای ماهر و آموزشدیده است که در همین راستا برنامهریزی برای ارائه آموزشهای مهارتی به پنج هزار نفر از دهکهای پایین درآمدی در گلستان آغاز شده است.
از سوی دیگر در حالی که حدود ۵.۵ میلیون تن محصول کشاورزی در استان گلستان تولید میشود اما بسیاری از این محصولات به صورت خام از استان خارج میشود که باید احداث، تکمیل و بهرهبرداری واحدهای صنعتی به ویژه در حوزه صنایع تبدیلی کشاورزی در دستور کار مسوولان قرار بگیرد.
رحمانی: اگر به دنبال جذب سرمایهگذار و رفع مشکلات مربوط به این حوزه هستیم باید با تهیه بستههای سرمایهگذاری و تهیه مجوزهای لازم، زمینه را برای فعالیت سرمایهگذاران واقعی در کمترین زمان و بدون معطلی فراهم کنیم.
نظر شما