۸ آذر ۱۴۰۳، ۱۳:۳۱
کد خبر: 85673809
T T
۲ نفر

برچسب‌ها

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:طلاب نخبه آداب فرزانگی را بیاموزند

قم- ایرنا- مدیر حوزه‌های علمیه کشور بر لزوم جهش معرفتی و علمی بین طلاب و نخبگان جوان حوزه تاکید کرد و گفت: آداب فرزانگی متناسب با فرصت‌ها و تهدیدات و چالش‌ها باید در برنامه‌های نخبگان حوزوی قرار گیرد.

به گزارش ایرنا از مرکز خبر حوزه، آیت‌الله علیرضا اعرافی روز پنجشنبه در سومین گردهمایی استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه خواهران کشور در قم با تسلیت ایام شهادت حضرت فاطمه(س)، با اشاره به این‌که خودبرتربینی از چالش‌های مهم نخبگی است، افزود: دستگاه ذهنی انسان در معرض چهار چالش مهم است؛ یعنی ممکن است در مقام ارزیابی خود و دیگران قوت‌های خود را برجسته‌تر و ضعف‌ها را ناچیز می‌داند، ولی در مقایسه دیگران ممکن است ضعف‌های آن‌ها را بیشتر و قوت‌های آن‌ها را کمتر درک کند.

وی اضافه کرد: چالش دیگر آن است انسان زمانی که متنعم می‌شود همه آن‌ها را حاصل شایستگی خود بداند؛ همچنین ممکن است صاحبان حق دیگر را غیر از خدا هم نادیده بگیرد.

وی ادامه داد: چالش سوم، حس استقلال است؛ حس بی‌نیازی انسان می‌تواند یک لغزشگاه بزرگ پیش پای افراد مستعد قرار گیرد.

عضو مجلس خبرگان رهبری بیان کرد: توقعات نابجا از خود و دیگران از چالش‌های مهم نخبگانی است؛ همچنین کمال‌گرایی نیز از دیگر چالش‌های مهم حوزه نخبگی به شمار می‌رود.

اعرافی بیان کرد: ناچیز شمردن سهم کار و تلاش در پیشرفت از دیگر چالش‌هایی است که نخبگان را تهدید می‌کند؛ استغنای از کار و تلاش به دلیل هوش بالا از مهم‌ترین دلایل عدم پیشرفت نخبگان است.

وی افزود: عدم تمرکز و تحمل از چالش‌های دیگر افراد نخبه است؛ ریاضت نفس و جهاد نفس است که می‌تواند یک نخبه را به جایگاه بزرگان تاریخ درخشان حوزه‌های علمیه برساند.

وی بیان کرد: آداب فرزانگی و نخبگی متناسب با فرصت‌ها، تهدیدها و چالش‌ها باید در برنامه‌های نخبگان حوزوی قرار گیرد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:طلاب نخبه آداب فرزانگی و نخبگی را بیاموزند

مدیر حوزه‌های علمیه کشور بیان کرد: اعتماد به نفس متعادل و کمک گرفتن از دیگران و تواضع بخشی از آداب نخبگی و فرزانگی است.

وی با بیان این‌که برخی از علوم پایه حوزوی باید جدی گرفته شود، افزود: اتقان کار پژوهشی و علمی نیازمند قوی‌تر شدن در این حوزه‌هاست؛ ادبیات، در همه شاخه‌های لغت، صرف، و نحو و بیان کلید اولیه ورود در قلمروی معارف و مضامین است.

وی بیان کرد: علم اصول از دیگر بنیان‌هایی است که باید علی‌رغم نقدهایی که در خصوص شاخ و برگ‌هایی آن وجود دارد به آن توجه کرد؛ همچنین باید رویکرد عقلی که در فلسفه اسلامی قرار دارد را نیز مورد توجه قرار دهیم.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:طلاب نخبه آداب فرزانگی و نخبگی را بیاموزند

طلاب خود را آماده پاسخگویی به مسائل دنیای جدید کنند

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران نیز در این گردهمایی گفت: باید منتظر دنیای بسیار متفاوت‌تر از دنیای امروز باشیم و اگر قرار است که اتفاقی رخ بدهد و پاسخی به این دنیای خاص داشته باشیم طلبه باید خود را آماده پاسخگویی کنند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجتبی فاضل افزود: دنیای پیرامون و فردای ما دنیای متفاوتی از دنیای امروز است؛ گاهی اوقات طرح یک مساله می‌تواند کل سازمان و ساختارها را به هم بریزد.

وی اضافه کرد: انتظار و توقع از نخبگان و برترین‌ها و مستعدین در عرصه مقدم حل مسائل است؛ آنچه به‌عنوان هوش مصنوعی مطرح است ممکن است بسیاری از این ساختارهایی که چیده‌ایم را به هم بریزد.

وی بیان کرد: مخاطره‌ای که ممکن است در عرصه پژوهش در آینده داشته باشیم قطعا بسیاری از این عرصه‌ها را به چالش خواهد کشید؛ باید منتظر دنیای بسیار متفاوت‌تر از دنیای امروز باشیم و اگر قرار است که اتفاقی رخ بدهد و پاسخی به این دنیای خاص داشته باشیم طلبه باید خود را آماده پاسخگویی کنند.

فاضل افزود: مدیرانی که در حوزه تربیت طلاب خواهر فعالیت می‌کنند باید جایگاه این طلاب را در جایگاهی که خاص و برازنده آن‌ها است قرار دهند. نباید آن‌ها را در کاری بگماریم که شایسته آن جایگاه نیستند.

وی بیان کرد: اگر طلبه‌ای در یک عرصه موفق‌تر است باید در همان عرصه از آن بیشتر بهره ببریم؛ در واقع نباید او را در کاری بگماریم که در آن عرصه تخصصی ندارد؛ مثلا اگر طلبه‌ای در حوزه فرهنگی دارای نخبگی است ممکن است در عرصه تدریس و آموزش قوی نباشد.

وی گفت: مستعدین حوزه، یک سرمایه بزرگ برای حوزه محسوب می‌شوند؛ باید حافظ استعدادهای برتر حوزه باشیم و ضمن حفظ این سرمایه‌ها برای بالندگی آن‌ها کوشید.

مدیر حوزه‌های علمیه خواهران یادآور شد: کشف استعدادها در محیط علمی و تربیتی حوزه رخ می‌دهد؛ این فرآیند در خانواده ایجاد می‌شود و در این مکان ظهور و بروز می‌یابد.

وی افزود: امروزه مشکلاتی در عرصه‌های آموزشی و فرهنگی کشور وجود دارد که می‌توانیم بااستعدادها و سرمایه‌های گران‌قدر حوزوی بر این مشکلات فائق آییم.

وی گفت: نباید طلاب نخبه خود را در جایگاهی که کار می‌کنند رها کنیم و سراغی از آن‌ها نگیریم؛ باید در بهره‌برداری علمی، آموزشی، فرهنگی و تبلیغی از این سرمایه‌های فاخری که امروزه در حوزه‌های علمیه خواهران حضور دارند با برنامه‌ریزی عمل شود.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:طلاب نخبه آداب فرزانگی و نخبگی را بیاموزند

فضای فعالیت بانوان طلبه نخبه توسعه می‌یابد

معاون پژوهش حوزه علمیه خواهران نیز در این گردهمایی از توسعه فعالیت‌های طلاب نخبه حوزه علمیه خواهران در حوزه‌های کنشگری فعال ملی و بین‌المللی خبر داد.

فاطمه متولیان افزود: امروز طلاب ما با جامعه هدف خاص خود مواجه هستند و این مخاطبین به لحاظ اجتماعی و خانوادگی در کنار ما قرارگرفته‌اند؛ امروز گروه هدف ما به‌حسب حملات دشمنان نیازهایی دارند که باید به آن‌ها پاسخ بدهیم.

وی اضافه کرد: یکی از نیازمندی‌های طلاب، شناخت فضای رسانه‌ای و مولفه‌های جنگ شناختی دشمن است؛ آنچه در فضای نخبگانی مدنظر می‌باشد، دانایی خلاقانه‌ای است که باید به شکل دقیق از آن برخوردار شویم.

وی بیان کرد: پس از شناسایی طلاب برتر برنامه پنج ساله‌ای برای پرورش این استعدادها در عرصه‌های مختلف تدوین شده است.

متولیان گفت: خوشبختانه حرکت جدی برای ایجاد زیرساخت‌های ورود طلاب نخبه در عرصه‌های ملی و بین‌المللی کنشگری علمی و تبلیغی و تحقیقی فراهم شده است که یکی از آن‌ها شکل‌گیری کانون طلاب نخبه است.

سومین گردهمایی سراسری استعدادهای برتر حوزه‌های علمیه خواهران با هدف تکریم و انگیزه بخشی، ایجاد تشکل‌های کانون نخبگانی، هم‌افزایی و شبکه‌سازی استعدادهای برتر، ارتباط و آشنایی طلاب نخبه خواهر با یکدیگر و مسوولان روز پنجشنبه در مرکز مدیریت حوزه‌های خواهران در قم برگزار شد.

مدیر حوزه‌های علمیه کشور:طلاب نخبه آداب فرزانگی و نخبگی را بیاموزند

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha