ذائقه تربیتی در کودکان باید مبتنی بر آموزه‌های دینی باشد

تهران- ایرنا- معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش با تأکید بر ضرورت شکل گرفتن ذائقه تربیتی مبتنی بر آموزه‌های دینی در کودکان، گفت: کودکی اساسی‌ترین مرحله در رشد و تکامل فرد است.

به گزارش ایرنا از وزارت آموزش و پرورش، رضوان حکیم‌زاده در نشست اساتید گروه قرآن و عترت و سلامت فرهنگستان علوم پزشکی که با موضوع «قرآن، عترت و سلامت با تمرکز بر تکامل کودکان» برگزار شد، با بیان اینکه تربیت در اوایل کودکی باید به یک دغدغه ملی تبدیل شود، اظهار داشت: رویکردهای دینی در تربیت کودکان بسیار اثرگذار است.

کودکی اساسی‌ترین مرحله در رشد و تکامل فرد است

وی با اشاره به اهمیت شکل‌گیری هویت کودکان در تراز تربیت اسلامی با اشاره به حدیث العلم فی الصغر کالنقش فی الحجر، ادامه داد: توانایی یادگیری بالا و حساسیت مغز در دوره کودکی بسیار زیاد است و به همین دلیل آیات، روایات و آموزه‌های دینی بر اهمیت دوره کودکی در شکل گیری شخصیت و یادگیری تاکید دارند و کودکی را اساسی‌ترین مرحله در رشد و تکامل فرد می‌دانند.

ضرورت شکل‌گیری ذائقه تربیتی دینی در کودکان

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: همانطور که هر فرد مبتنی بر محیط و اقتضائات بومی - منطقه‌ای ذائقه غذایی خاصی دارد و بر مبنای این ذائقه نسبت به مواد غذایی تمایل و اجتناب پیدا می‌کند، ذائقه تربیتی نیز می‌تواند تحت تاثیر خوراک‌های تربیتی و آموزشی شکل بگیرد. از این رو، شکل گرفتن ذائقه تربیتی در اوایل دوره کودکی بسیار اهمیت دارد که این موضوع کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

کودک نیاز به توجه عاطفی بی‌قید و شرط دارد

حکیم‌زاده با اشاره پژوهش‌های انجام‌شده در حوزه‌های علوم شناختی، اقتصاد آموزش و علوم اجتماعی - رفتاری با موضوع اهمیت تربیت اوان کودکی تاکید کرد: در سه سال اول، مغز کودک بسیار حساس است. به همین دلیل، به هیچ عنوان نباید این دوره مورد غفلت قرار بگیرد؛ دوره‌ای که کودک نیاز به توجه عاطفی بی‌ قید و شرط دارد و هر چه توجه عاطفی بیشتری دریافت کند ، رشد مغزی با کیفیت‌تری خواهد داشت.

وی خاطرنشان کرد: ارتباط امن کودک با بزرگسالان و دریافت توجه عاطفی، نقش بسزایی در شکل گیری شخصیت مستقل و توانمند فرد در آینده دارد.

اوایل کودکی فرصت طلایی برای افزایش سرمایه مغزی است

حکیم‌زاده با بیان اینکه اوان کودکی فرصت طلایی برای افزایش سرمایه مغزی است، اظهار داشت: بیشترین رشد مغز در این دوره شکل می‌گیرد و هرچه فرد در این دوره از سرمایه مغزی بیشتری برخوردار باشد، به همان اندازه امکان رشد بیشتر و باکیفیت‌تری خواهد داشت. از این رو، کشورهای توسعه‌یافته و اقتصادهای بزرگ جهان بیشترین سرمایه‌گذاری را در این زمینه انجام می‌دهند تا کودک را در معرض فرصت‌های یادگیری و تربیتی قرار دهند. لذا اگر کودک در سه سال اول زندگی مورد بی‌توجهی قرار بگیرد و از فرصت‌های یادگیری و تربیتی برخوردار نباشد، سرمایه مغزی بسیار کمتری نسبت به دیگران خواهد داشت.

وی با اشاره به پیامدهای اقتصادی توجه به تربیت اوان کودکی، یادآور شد: علم اقتصاد اثبات‌کرده که سرمایه‌گذاری در سن کودکی بالاترین بازگشت سرمایه و سوددهی را خواهد داشت. این یعنی در سرمایه‌گذاری در حوزه تربیت اوان کودکی، با کمترین هزینه می‌توان بیشترین ره‌آورد و دستاورد را کسب کرد و حتی هزینه‌های کشور برای مقابله با چالش‌هایی مانند آسیب‌های اجتماعی و یا مشکلات موجود در حوزه بهداشت و سلامت روان را به شکل قابل ملاحظه ای کاهش داد.

ذائقه تربیتی در کودکان باید مبتنی بر آموزه‌های دینی باشد

تأکید کشورهای توسعه‌یافته بر پوشش صددرصدی دوره پیش‌دبستانی

وی اضافه کرد: علاوه بر موضوعات تربیتی، تربیت اوان کودکی و حضور در دوره پیش‌دبستانی ضریب موفقیت تحصیلی افراد را به شدت افزایش خواهد داد. تحقیقات نشان داده کودکانی که دوره پیش‌‎دبستانی را گذرانده‌اند، با اختلاف زیادی نسبت به دیگران موفقیت تحصیل بیشتری داشته‌اند. به همین دلیل کشورهای با توسعه بالا، بر افزایش نرخ دوره پیش‌دبستانی و رسیدن به نرخ پوشش صددرصدی تاکید دارند.

نقش تربیت دینی والدین در سلامت روانی و جسمی کودکان

حکیم‌زاده با تبیین برخی پژوهش های منتشر شده در زمینه تاثیر تربیتی آموزه های دینی والدین اظهار داشت: نتایج این پژوهش ها بیانگر این است که والدینی که آموزه‌های دینی را به فرزندانشان منتقل می‌کنند، به طور کلی فرزندان سالم‌تری از نظر روانی و جسمی تربیت می‌کنند ؛ زیرا آموزه‌های دینی نه‌تنها تربیت بلکه موضوعاتی مانند تغذیه، بهداشت جسمی و حتی فعالیت بدنی را نیز مورد تاکید قرار داده‌اند و در نتیجه فرزندان خانواده‌های دیندار به لحاظ سلامت جسمی وضعیت بهتری دارند.

وی عنوان کرد: علاوه بر این موارد، تحقیقات نشان داده کودکان و نوجوانانی که با تربیت دینی رشد کرده‌اند، تمایل کمتری به رفتارهای پرخطر دارند. ساماندهی بهتر در عملکرد شبکه مغزی و در نتیجه بهبود سامانه شبکه‌های عصبی و در نهایت افزایش توانایی فرد برای حل مسئله و تمرکز از دیگر مزیت‌های تربیت دینی است.

تربیت دینی شبکه‌ای از حمایت اجتماعی را برای فرد فراهم می‌کند

معاون آموزش ابتدایی وزیر آموزش و پرورش در پایان با اشاره به برخی دیگر از پژوهش ها در این زمینه خاطرنشان کرد: تربیت دینی شبکه‌ای از حمایت اجتماعی را برای فرد فراهم می‌کند، همچنین ارتقای حس تعلق و ارتباط بهتر با محیط اجتماعی، بهره‌مندی از امید و معنا به ویژه در مواجهه با چالش‌های بزرگ، سازگاری حداکثری با استرس و چالش‌ها و حل مسائل، وضعیت بهتر سلامت روحی و کاهش علائم اضطراب و افسردگی و در نهایت رفتارهای سالم‌تر، از دیگر مزیت‌های تربیت دینی است که در پژوهش های اخیر منتشر شده در مجلات معتبر بین المللی به آن ها اشاره شده است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha