به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، محمدمهدی طهرانچی امروز (یکشنبه) در نخستین همایش ملی الگوی حکمرانی تمدنی علم و فناوری درباره نظریه پیشرفت علمی و الگوی حکمرانی تمدنی علمی و فرهنگی گفت: در دنیا شکلی از علم امروز وجود دارد که مشخص نیست چه کسی آن را ساخته است، در واقع درخت دانش گونه های مختلف علوم را نشان می دهد که دانشمندان شکل دهنده آن نیستند؛ هر چند کنشگر آن هستند. اما هدایت گر مجموعه دیگر است.
وی افزود: این مسیری که در ۱۰۰ ساله اخیر رفتیم و به آن افتخار می کنیم و طی آن میلیون ها مقاله علمی تولید شد، در کنار آن حداقل ۱۴ هزار و ۵۷۰ سلاح هسته ای هم روی این کره خاکی ساخته شد. علم کشورها را توانمند کرده که سلاح های اتمی بسازند و علیه شهرها بکار بگیرند. جریانی که در علم امروز مطرح است این است که پشت این علم و درختِ دانش، دانشمند موثر است یا سیاستگذار و کدام موثرتر و کدام مقصرتر است.
رئیس دانشگاه آزاداسلامی گفت: دنیا شکلی از دوره ها را دارد. در دورهای مداخله نکردن دولت ها مطرح بود و در این دوره علم برای علم تولید میشد. بعد از جنگ جهانی دوم محصول دستاوردهای علمی، برتری نظامی شد. بعد موضوع فضایی و دوران جنگ سردمطرح شد تا امروز که در جنگ سرد دوم قرار داریم. این جا نسلی دیگر از جریان علمی کارکرد می یابد. هوش مصنوعی که جدی است و علم جدیدی به وجود آمده است.
طهرانچی سیر جهاد علمی در ایران اسلامی تا تمدن نوین که رهبر انقلاب ترسیم کردند را در پنج مرحله؛ شامل رستاخیز علمی، انقلاب علمی، تولید نظریه و فکر، مرجعیت علمی و رهبری علم جهانی برشمرد و گفت: این الگوی پیشرفت ماست. سیاست گذاری چهار وجه دارد که حکمت، علم، فن و هنر هم باید در این سیر به آن توجه شود. سیر جهاد علمی در ایران اسلامی، مقدمه ساز تمدن علمی خواهد بود. الگوی توسعه علمی ما یک جریان رقیب هم دارد.
این همایش امروز با حضور رئیس فرهنگستان علوم و رئیس دانشگاه ازاد اسلامی و اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی در فرهنگستان علوم در حال برگزاری است.
«حکمرانی علم و فناوری در مقام نظر» و «حکمرانی علم و فناوری در مقام عمل»، «حکمرانی علم و فناوری در اندیشه امامین انقلاب اسلامی»، «مکاتب و فلسفه علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران»، «نظریه پیشرفت علمی جمهوری اسلامی و جایگاه آن در رویکرد تمدنی»، «نظام مسائل حکمرانی علم و فناوری در جمهوری اسلامی ایران»، «آیندهپژوهی علم و فناوری با رویکرد تمدنی»، «نظریه و الگوی سیاستگذاری علم و فناوری»، «نظریه و الگوی تنظیمگری علم و فناوری»، «مطالعه تطبیقی حکمرانی علم و فناوری در دنیا»، «حکمرانی با شاخصها (تحلیل و بررسی شاخصهای علم سنجی)»، «نگاشت نهادی مطلوب در حکمرانی عمل و فناوری جمهوری اسلامی»، «تحول در حکمرانی علم و فناوری در گام دوم شورای عالی انقلاب فرهنگی» و «حکمرانی استانی علم و فناوری و برش استانی نقشه جامع علمی کشور» ۱۲محور این همایش است.
تعداد ۲۸۸ مقاله به دبیرخانه این همایش ارسال شده که ۱۶۰ مقاله از سوی هیات داوران پذیرفته شده و ۴۰ مقاله آن، به صورت سخنرانی ارائه خواهد شد.
نظر شما