به گزارش خبرنگار ایرنا، استان مازندران از جمله استانهای در کشور محسوب می شود که حدود ۸۰ دانشگاه دولتی، آزاد اسلامی، غیر انتفاعی و پیام نور در آن فعال هستند و دانشجویان از سراسر کشور برای تحصیل به این خطه از شمال سفر می کنند.
در بین این دانشگاه های ۲ دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل هم از جمله دانشگاه های رشته پزشکی هستند که مستقل از هم پذیرای دانشجویان در رشته های مختلف پزشکی هستند.
تعدادی از دانشگاه های دولتی مازندران از جایگاه ممتازی برخوردارند و در رتبه بندی های منطقه ای و جهانی دارای جایگاه مطلوبی هستند که از بین آنها دانشگاه مازندران واقع در بابلسر، دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل و دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری به همراه ۲ دانشگاه فعال علوم پزشکی در این استان هستند.
برخی از استادان این دانشگاه ها از جمله دانشمندان یک و دو درصد جهان محسوب می شوند.
در چند سال اخیر با فعال سازی دیپلماسی علمی و شرایط مطلوب آب و هوایی این استان سبب شد که پای دانشجویان خارجی به چند دانشگاه معتبر استان باز شود.
وزارت علوم با راه اندازی سامانهای برای آشنایی با شرایط تحصیل در ایران زمینه حضور بیشتر دانشجویان خارجی در استانهای که دانشگاه های ممتازی دارند را فراهم کرد.
در این پیوند دانشگاه مازندران که نیم قرن از فعالیت آن می گذرد از معدود دانشگاه های معین در استانهای کشور است که در خارج از مرکز استان واقع شده است و این دانشگاه در شهر ساحلی بابلسر واقع شدکه موقعیت مکانی این دانشگاه در کنار ساحل خزر مکان مناسبی برای جذب دانشجویان خارجی می باشد و حضور دانشجویان خارجی در این دانشگاه روبه افزایش است.
در حال حاضر حدود ۶۰۰ دانشجوی خارجی از ۶ کشور و ۲ قاره جهان در دانشگاه مازندران واقع در بابلسر تحصیل میکنند.
این دانشجویان خارجی از کشورهای اندونزی، عراق سوریه، افغانستان، یمن و نیجریه در دانشگاه مازندران در رشتههای زبان و ادبیات، علوم انسانی و اجتماعی، علوم اقتصادی، علوم پایه، حقوق تربیت بدنی و علوم ورزشی و رشته فنی مهندسی تحصیل میکنند.
دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل به عنوان تنها دانشگاه صنعتی دولتی شمال کشور نه تنها میزبان حدود ۶ هزار دانشجوی داخلی از سراسر کشور است بلکه در حال حاضر بیش ۳۷۰ دانشجوی خارجی در این دانشگاه تحصیل می کنند.
هر چند حضور این دانشجویان خارجی زمینه ای برای کسب درآمد برای دانشگاه های این استان را فراهم کرد اما محدویت های زیرساختی سبب شد که در فرایند تامین خوابگاه ها برای دانشجویان بومی شرایط کمی سخت شود.
طبق قانون دانشگاه دولتی موظف هستند برای دانشجوی روزانه در مقطع کارشناسی و دکتری در ۸ ترم و دانشجوی کارشناسی ارشد تا ۴ ترم خوابگاه تامین کنند که پذیرش زیاد دانشجوی داخلی به همراه جذب دانشجویان خارجی این فرایند(تامین خوابگاه) را برای دانشجویان و مدیران دانشگاه کمی سخت کرد.
هر چند برخی از دانشگاه ها اتاق های چهار نفره دانشجویی را به شش نفر افزایش دادند اما کمبودهای خوابگاه ها همچنان به عنوان جدی ترین چالش دانشجویان مطرح می باشد.
دانشجویان شبانه که به آنها خوابگاه دولتی تعلق نمی گیرد به ناچار باید در شهر محل تحصیل خود منزلی را اجاره کنند که این امر هزینه های زیادی را برای خانواده ها به همراه خواهد داشت.
با توجه به در پیش بودن روز دانشجو تعدادی از دانشجویان بر این باورند ۱۶ آذر فرصت مناسبی برای بیان مشکلات پیش روی دانشجویان و گره گشایی از این چالش ها است.
مشقت تهیه خوابگاه
یکی از دانشجویان تهرانی ترم اول مقطع کارشناسی ارشد دانشگاه مازندران در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با توجه به ظرفیت های ممتاز علمی این دانشگاه برای ادامه تحصیل دانشگاه مازندران را انتخاب کردم.
سحر داودی گفت: با توجه به این که در این دانشگاه به صورت شبانه پذیرفته شدم خوابگاه به من تعلق نگرفت و این امر چالش های را برای خانواده به همراه داشت.
این دانشجو با بیان این مطلب که حدود یک هفته ای را برای یافتن یک خانه اجاره ای به همراه خانواده در شهر بابلسر دور دور کردیم، اظهار کرد: در نهایت با پا در میانی چند آشنا موفق به اجاره یک واحد منزل با پیش پرداخت یک میلیارد و ۵۰۰ ریالی و اجاره ماهانه ۱۰۰ میلیون ریال شدیم.
داودی گفت: با توجه به نگرانی های خانواده، مادرم که در یک اداره دولتی مشغول به کار است به ناچار چند ماهی را مرخصی گرفت تا در این منزل اجاره ای با من زندگی کند.
وی ادامه داد: توسعه خوابگاه های دانشجویی باید به یکی از اولویت های ضروری دانشگاه ها تبدیل شود چرا که دغدغه های دانشجویان و خانواده های انها باید جدی گرفته شود.
داودی با اشاره به این مطلب که برخی از طرح های خوابگاهی دانشگاه مازندرلن نیمه کاره است، ادامه داد: همه دانشجویان امیدوارند با استفاده از ظرفیت های موجود به خصوص خیران این طرح ها هر چه زودتر به مرحله افتتاح برسد.
این دانشجوی مقطع کارشناسی ارشد با بیان اینکه برخی از دانشجویان در مقاطع تحصیلات تکمیلی از ضعف تجهیزات آزمایشگاهی گله مند هستند، ادامه داد: همزمان با فرا رسیدن روز دانشجو گره گشایی از این دو خواسته دانشجویان در تامین خوابگاه و تجهیز آزمایشگاه ها مورد توجه بیشتری قرار گیرد.
تلاش برای رفع کمبودها
در این پیوند معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران پیش تر در گفت گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: یکی از چالشهای اصلی دانشگاه مازندران در کمبود امکانات خوابگاهی است، البته دانشگاه خوابگاههای خوبی دارد اما تعداد آنها کم است و تا آنجا که امکان دارد اولویت با سکونت دختران دانشجو در خوابگاهها است.
رحمت عباسنژاد گفت: دانشگاه مازندران خوابگاههایی را در دست ساخت دارد و خیّرانی هم اعلام آمادگی کردند اما برای تکمیل آنها نیاز به حمایتهای مالی داریم تا زودتر مشکل بزرگ این دانشگاه رفع شود.
وی گفت: در حال حاضر ۳۵ درصد دانشجویان، غیر بومی و ۶۵ درصد بومی هستند و به دلیل گستردگی وسعت استان، تقریبا همه دانشجویان ما نیازمند خوابگاه هستند.
معاون آموزشی و تحصیلات تکمیلی دانشگاه مازندران درباره اضافه شدن دروس مهارتی و موفقیت آن در این دانشگاه توضیح داد: دانشگاه مازندران و خیلی از دانشگاههای دیگر که مطلع هستم، در چارچوب اهداف و سیاستهای مهارتی بعضی از آییننامهها مانند طرح کار و آموزش پایدار و بورسیههای تحصیلی و دانش و صنعتی که تصویب شده است، اقداماتی انجام دادند. دانشگاه مازندران در موضوع بورس صنعت با همکاری استانداری، دانشگاهها و واحدهای اقتصادی و صنعتی دانشجو در آن بخش جذب شدند هر چند در سال اول بر اساس هدفگذاریهایی که داشتیم به موفقیتهای مطلوب نرسیدیم اما در مجموع، یک گام اساسی برداشته شد.
وی درباره بازبینی دروس کارشناسی و کارشناسی ارشد و افزوده شدن طرح استادمحور در مقطع دکتری گفت: از سال تحصیلی مهرماه ۱۴۰۲ تعدادی دانشجو به صورت استعداد درخشان استاد محور از طریق سامانه نان در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد جذب کردیم و امسال هم همکاران بیشتری نیازهای خود را در این سامانه ثبت کردند و نیازهای دستگاهها را هم جستجو میکنند که نسبت به سال گذشته ارتقای خوبی یافته است.
دانشگاه مازندران یکی از دانشگاههای دولتی کشور با ۱۳ دانشکده شامل دانشکدههای شیمی، علوم پایه، علوم ریاضی، علوم انسانی و اجتماعی، حقوق و علوم سیاسی، هنر و معماری، علوم اقتصادی و اداری، الهیات و معارف اسلامی، تربیت بدنی و علوم ورزشی، ادبیات و زبانهای خارجی، فنی و مهندسی، علوم دریایی و محیطی، میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی است که در ۲۶۲ رشته - گرایش دانشجو میپذیرد.
از مجموع حدود ۱۴ هزار دانشجوی این دانشگاه، ۷ هزار و ۵۰۰ دانشجو در ۶۰ رشته مقطع کارشناسی، حدود چهار هزار و ۵۰۰ دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد و حدود یک هزار و ۵۰۰ نفر در مقطع دکتری تحصیل میکنند. همچنین واحد بینالملل این دانشگاه با ۱۲۰ رشته گرایش در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری، حدود ۶۰۰ دانشجوی غیرایرانی دارد.
نظر شما