«اینستاگرام»، سکوی جانبداری رسانه‌های غربی از جنایات رژیم صهیونیستی

تهران- ایرنا- رسانه انگلیسی «میدل ایست آی» با استناد به نتایج یک پژوهش از مطالب منتشر شده شبکه های خبری مطرح غربی در شبکه اجتماعی اینستاگرام نوشت که این رسانه ها در بازتاب جنگ جاری میان رژیم صهیونیستی و حماس تمایل بیشتری به انعکاس اخبار قربانیان اسرائیلی خشونت ها نشان داده و تجاوزگری تل‌آویو را "دفاع از خود" معرفی می کنند.

به گزارش ایرنا، تارنمای «میدل ایست آی» اخیرا طی گزارشی عنوان کرد که نتایج یک پژوهش مبتنی بر تحلیل محتوا که در "فصلنامه روزنامه نگاری و ارتباطات جمعی" (Journalism & Mass Communication Quarterly) منتشر شده، نشان می دهد که رسانه‌ های غربی نسبت به قربانیان فلسطینی، به میزان قابل توجهی همدردی بیشتری با قربانیان اسرائیلی و جانبداری بیشتری از خشونت‌ های مرتکب شده توسط اسرائیل نشان می ‌دهند.

در این پژوهش بیش از ۴۰۰ مطلب منتشر شده از جمله تصاویر ثابت، زیرنویس‌ و ویدیو در حساب های کاربری شبکه های تلویزیونی سی ان ان، بی بی سی، فاکس، ام اس ان بی سی و اسکای نیوز در شبکه اجتماعی اینستاگرام مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

همدردی هر پنج رسانه با قربانیان اسرائیلی خشونت ها به نحو آشکاری بیش از قربانیان فلسطینی بوده است.

سی ‌ان ‌ان، بی ‌بی ‌سی، فاکس، ام ‌اس ‌ان ‌بی ‌سی و اسکای نیوز برای جلب همدردی مخاطب، اطلاعات شخصی بیشتری از قبیل نام، سن، شغل، سرگرمی‌ و روابط خانوادگی قربانیان اسرائیلی خشونت‌ ها را نسبت به قربانیان فلسطینی منتشر کردند.

این پژوهش همچنین فیلم های منتشر شده از روایات افراد از جزئیات درگیری ها را بررسی کرد. در این گزارش‌ ها "جزئیات تاسف ‌باری از کشته‌ شدگان، مجروحان، مفقودها و خانواده‌های آنها" ارائه می شوند. در این بسته های خبری "قربانی برجسته شده" و با فیلمی از " مصاحبه با اعضای خانواده" همراه می شوند.

به نوشته این تارنمای انگلیسی، نتایج این پژوهش نشان می دهد که تقریباً ۳۰ درصد از مطالبی که خشونت اسرائیل را پوشش می‌دهند، این اقدام ها را به عنوان "دفاع از خود" توصیف می‌ کنند. این کاملاً در تضاد با مطالب مربوط به خشونت فلسطینیان است که تنها ۰.۵ درصد آنها به عنوان "دفاع از خود" منتشر شده اند. برعکس، خبرگزاری های مورد مطالعه ۱۰ برابر بیشتر احتمال داشت که خشونت فلسطینی ها را در مقایسه با خشونت اسرائیلیها به عنوان "تجاوز" معرفی کنند.

در بخش دیگری از این پژوهش آمده است: تنها ۱۹.۵ درصد از ویدئوها حاوی متن انتقادی از اسرائیل بود. در مقابل، احتمال بیشتری وجود داشت که رسانه‌ها به صورت مفصل به انتقاد از فلسطینی‌ها بپردازند، به طوری که ۵۰ درصد از تمام ویدیوهای بررسی شده حاوی زیرنویس های انتقادی از فلسطینی‌ ها بود.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha