برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند موسیقی نواحی را زنده نگه‌ دارد

تهران- ایرنا- مدرس و نوازنده عود با اشاره به وضعیت موسیقی نواحی گفت: اگر به داد موسیقی نواحی نرسیم، این گونه موسیقی، به تدریج از بین می‌رود، برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند مقداری موسیقی نواحی را پابرجا نگه دارد.

مرتضی کریمی در گفت وگو با خبرنگار موسیقی ایرنا اظهارداشت: در حال حاضر در حوزه موسیقی محلی و نواحی تحقیق و پژوهش می‌کنم و قرار است نتایج این پژوهش‌ها را در قالب کتاب منتشر کنم، به عنوان نوازنده به تمام شهرهای کشور سفر کرده و کنسرت‌هایی را برگزار کردم، همچنین با سفر به ۱۷ کشور در جشنواره‌های موسیقی بین‌المللی شرکت کردم، در چندین دوره جشنواره‌های موسیقی فجر و نواحی ایران حضور داشته و آثاری را اجرا کردم، به عنوان مثال سال ۱۳۷۹ در ۲۱ سالگی در دومین جشنواره موسیقی نواحی ایران که محمدرضا درویشی دبیری آن را برعهده داشت، شرکت کردم و مقام دوم جشنواره را کسب کردم. سپس سال‌های ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به عنوان پیشکسوت و به همراه گروه «بربط» هرمزگان در جشنواره موسیقی نواحی حضور پیدا کردم و سعی کردم این گونه موسیقی را معرفی کنم.

سرپرست گروه «بربط» هرمزگان بیان کرد: «بربط» گروهی محلی است و در تلاش است موسیقی‌های نواحی جنوب که در حال فراموشی هستند را ضمن احیا، به مردم معرفی و اجرا کند. تاکنون این گروه در جشنواره‌های مختلفی شرکت کرده و اجراهای بسیاری داشته است، سال ۱۴۰۲ در جشنواره موسیقی نواحی در کرمان شرکت کردیم، سپس به بخش کشوری راه پیدا کردیم، اجرایی در تهران داشتیم و در جشنواره موسیقی فجر نیز شرکت کردیم.

برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند موسیقی نواحی را زنده نگه‌ دارد
مرتضی کریمی مدرس و نوازنده عود

مردم کمتر سازهای موسیقی نواحی را می‌شناسند

کریمی درباره وضعیت موسیقی نواحی اظهارداشت: اگر به داد موسیقی نواحی نرسیم، این گونه موسیقی، به تدریج از بین می‌رود، برگزاری جشنواره‌ها می‌تواند مقداری موسیقی نواحی را پابرجا نگه دارد، تلویزیون ملی ما باید موسیقی و سازهای نواحی را نشان بدهد که نشان نمی‌دهد، براین اساس مردم کمتر سازهای موسیقی نواحی را می‌شناسند و از طرفی آنان با فضای مجازی و ماهواره‌ها در ارتباط هستند، در تمامی شبکه‌های تلویزیونی خارجی سازهای غربی و کلاسیک را می‌بینند، طبیعی است که نسل جوان بیشتر به سمت آن سازها گرایش پیدا می‌کنند.

وقتی نسل جوان به سمت سازهای غربی و کلاسیک سوق پیدا کند، موسیقی که تولید می‌شود و کنسرت‌هایی که برگزار می‌کنند، عمدتا پاپ است، پس برنامه‌ها و رویدادهای هنری در حوزه موسیقی نواحی زیاد دیده نمی‌شوند و نسل جوان نمی‌تواند سازهای موسیقی نواحی، سنتی و دستگاهی را که انقدر زیبا هستند، ببیند، صدای آنها را بشنود

عضو خانه موسیقی ایران گفت: وقتی نسل جوان به سمت سازهای غربی و کلاسیک سوق پیدا کند، موسیقی که تولید می‌شود و کنسرت‌هایی که برگزار می‌کنند، عمدتا پاپ است، پس برنامه‌ها و رویدادهای هنری در حوزه موسیقی نواحی زیاد دیده نمی‌شوند و نسل جوان نمی‌تواند سازهای موسیقی نواحی، سنتی و دستگاهی را که انقدر زیبا هستند، ببیند، صدای آنها را بشنود و با آثارشان آشنا شود، طبیعی است که به سمت موسیقی پاپ گرایش پیدا می‌کند و از سوی دیگر موسیقی نواحی به سمت فراموشی و نابودی پیش می‌رود و اگر جشنواره‌های موسیقی نباشد، به تدریج فاتحه آن موسیقی نواحی هم خوانده می‌شود.

وی که سال گذشته داور نخستین جشنواره عودنوازی قشم بود، درباره برگزاری جشنواره‌ای برای این ساز موسیقی بیان کرد: ساز عود جزو اصیل‌ترین سازهای ایرانی است که بسیاری از افراد در دنیا گمان می‌کنند که این ساز عربی است، چون این ساز را در کشورهای عربی مثل سوریه و لبنان دیدند، در صورتی که عود، ساز اصیل ایرانی است و به عنوان ساز بربط نیز شناخته می‌شود، این ساز در طول تاریخ به کشورهای عربی رفته است و این کشورها بیشتر روی ساز عود کار کردند و مردم گمان می‌کنند که عود، ساز عربی است.

کریمی افزود: در هرمزگان ساز عود جزو سازهای بومی و محلی شناخته می‌شود، از هر دو خانه، در یک خانه، یک ساز عود است، جشنواره در جایی برگزار شد که جایگاهش است، یعنی عود را در هرمزگان می‌شناسند، با برگزاری جشنواره‌ای ویژه ساز عود می‌توانیم این ساز را بیشتر به مردم کشورمان معرفی کنیم، هنرجویان و نوازنده‌های بیشتری را پرورش دهیم و معرفی کنیم. در نخستین جشنواره عودنوازی قشم نیز ۱۵۷ نفر ویدئو ارسال کرده بودند که ۳۶ هنرمند به مرحله نهایی راه پیدا کردند و در نهایت ۱۳ نفر برگزیده شدند، در نخستین دوره این جشنواره تعداد محدودی انتخاب شدند اما تمامی افرادی که اثر ارسال کرده بودند، برگزیده بودند و آثارشان قابل توجه بود.

عضو انجمن موسیقی ایران و هرمزگان درباره اجرای مشترک نوازندگان موسیقی نواحی ایران با نوازندگان کشورهای اروپایی اظهارداشت: در حال حاضر بسیاری از هنرمندان ایرانی به صورت مستقل در کشورهای اروپایی فعالیت کرده و کنسرت برگزار می‌کنند، اجرای مشترک نوازندگان ایرانی با نوازندگان سایر کشورها نیز اقدامی مثبت است، موسیقی ایرانی در کشورهای دیگر طرفداران زیادی دارد، در کشور خودمان غریب است، مردم کشورهای دیگر، موسیقی ملل، موسیقی اقوام و نواحی سایر کشورها را دنبال می‌کنند و به دنبال موسیقی پاپ نیستند، چون موسیقی پاپ جایگاه خودش را دارد.

کریمی گفت: اگر هنرمندان موسیقی سنتی، اقوام و نواحی ایران به نحو شایسته‌ای آثار را اجرا کنند و مورد حمایت قرار گیرند، می‌توانند در دنیا این موسیقی را معرفی کنند و مردم سایر ملل نیز موسیقی ایرانی را بشناسند، همان طور که در دنیا هنرمندان موسیقی همچون کیهان کلهر، حسین علیزاده و حسین بهروزی‌نیا، به تنهایی و به صورت مستقل در حوزه موسیقی ایرانی فعالیت می‌کنند، با حمایت مادی و معنوی می‌توانیم بسیاری از این علیزاده‌ها و کلهرها را در دیگر کشورها داشته باشیم تا این نوع موسیقی را بیشتر معرفی کنند.

وی درباره پیشینه فعالیت خود در حوزه موسیقی اظهار داشت: از ۱۰ سالگی فعالیتم را در این حوزه آغاز کردم و حدود ۳۳ سال است که در حوزه موسیقی، نوازندگی و تدریس ساز عود فعالیت می‌کنم. حدود پنج سال با ارکستر «ناصریا» زنده‌یاد ناصر عبداللهی همکاری داشتم، همچنین از کودکی تا سال ۱۳۹۶ با رضا صادقی خواننده موسیقی پاپ برنامه‌ها و کنسرت‌های موسیقایی را برگزار کردیم و به عنوان نوازنده با گروه او همکاری کردم.

این نوازنده موسیقی ادامه داد: به خصوص طی سال‌های ۱۳۸۲ تا ۱۳۹۶ در حوزه پاپ و با خواننده‌های دیگری همچون بهنام صفوی و امید حاجیلی همکاری داشتم، همچنین طی سال‌های ۱۳۷۰ تا ۱۳۸۲، در زمینه موسیقی نواحی و محلی فعالیت می‌کردم که پس از ۲۰ سال به صورت متمرکز در این حوزه فعالیت کرده و سعی کردم تجربیاتی که در حوزه‌های موسیقی پاپ، محلی و نوازندگی عود کسب کردم را به نسل‌های جدید منتقل کنم، براین اساس سال ۱۳۹۴ آموزشگاه موسیقی «بربط» را در بندرعباس تاسیس کردم و تاکید اصلیم بر موسیقی نواحی، بندرعباسی و جنوبی است، تاکنون هنرجویان بسیاری را در زمینه‌ نوازندگی سازهای عود و ویولن پرورش دادم که آنان هنرمندان و نوازندگان خوب و قابلی در استان هستند و برخی از این هنرجویان آموزشگاه تاسیس کردند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha