به گزارش خبرنگار ایرنا، پاییز و زمستان که موضوع وارونگی دما «وارونگی گرمایی یا اینورژن» مطرح است، میزان آلودگی هوا در ارتفاع بسیار پایین نفس مردم را به شماره میاندازد، شاید زندگی در چنین شرایطی سخت باشد اما تهرانیها مجبور هستند که برای حضور در محل کار یا مدرسه و انجام کارهای دیگر در همین هوای بسیار آلوده نفس بکشند.
نفسهایی که به سختی بالا میآید و سنگینی آن در وجودمان حس میشود، چنان سخت است که گویی کیلوها وسیله سنگین بر روی ریههای خودمان تحمل میکنیم.
هر لحظه که میگذرد سنگینی نفسها بیشتر احساس میشود شاید اگر چند ساعت در هوای آزاد قرار بگیریم همه این احساس ناخوشایند را حس کنیم. اما چه باید کرد چنین وضعیتی برای همه تهرانیها حاکم است و چارهای غیر از تحمل چنین هوایی نیست.
وضعیت هوای تهران به حدی آلوده است که در ۲۴ ساعت گذشته میانگین شاخص آلودگی عدد ۱۶۰ را نشان میدهد به همین دلیل روز گذشته (شنبه) مدارس ابتدایی و امروز و فردا (یکشنبه و دوشنبه) تمام مقاطع تحصیلی استان تهران غیرحضوری شد، میتوانید برای دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، اخبار تکمیلی را اینجا بخوانید.
۲۸ ایستگاه در وضعیت قرمز
وضعیت موجود چنان برای همه سنگین است که حتی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران این روزهای این کلانشهر را در وضعیت قرمز نشان میدهد، همه ۲۸ ایستگاه سنجش آلودگی هوای پایتخت در ۲۴ ساعت گذشته در وضعیت قرمز قرار داشتند.
روزهایی سپری میشود که به دلیل عدم وزش باد قابل ملاحظه، آلایندگی هوا و کاهش کیفیت آن برای پایتختنشینان خودنمایی میکند.
۲۸ ایستگاه برای سنجش آلودگی هوای تهران فعال است که در روز شنبه ۱۷ آذرماه همه این ایستگاهها در وضعیت قرمز داشتند.
بیشترین میزان آلایندگی هوا مربوط به ایستگاههای شهرداری منطقه ۱۱ با شاخص ۱۹۲، ایستگاه شریف در منطقه ۲ با شاخص ۱۸۴، البته میدان فتح منطقه ۹ هم تنها یک درجه آلودگی کمتر و شاخص ۱۸۳ را دارد، این اعداد شاید از نظر بزرگی برای همه ما مشخص نباشد اما زمانی که در خیابان هستیم چیزی که نصیب ما میشود سردرد و سرگیجه و تنگی نفس است.
براساس آمارهای این شرکت از ابتدای سال جاری تا روز شنبه پنج روز هوای پاک، ۱۷۵ روز قابل قبول، ۷۸ روز ناسالم برای گروههای سالم و پنج روز هوای ناسالم برای همه گروهها است.
۲۶۳ روز از سال ۱۴۰۳ سپری شده و مردم تهران فقط پنج روز هوای پاک داشتهاند. در چنین شرایطی مردم حتی روزهایی با هوای سالم و قابل قبول را به جان میخرند نه اینکه روزهای ناسالم برای همه گروهها که امکان نفس کشیدن در آن را غیرممکن کرده است.
با توجه به اینکه شاخص کیفیت هوا معیاری برای تعیین روزانه کیفیت هوا و میزان ارتباط آن با سطوح سلامت افراد است به ترتیب از صفر تا ۵۰ در شرایط پاک یا سبز، ۵۱ تا ۱۰۰ در شرایط قابل قبول یا زرد، ۱۰۱ تا ۱۵۰ در شرایط ناسالم برای گروه حساس یا نارنجی، ۱۵۱ تا ۲۰۰ در شرایط ناسالم برای همه یا قرمز، ۲۰۱ تا ۳۰۰ در شرایط بسیار ناسالم یا بنفش و ۳۰۱ تا ۵۰۰ در شرایط خطرناک یا ارغوانی تعیین شده است.
براساس مطالعات و تحقیقات دانشمندان، برای هر آلاینده یک حد مجاز تعریف میشود، ذرات معلق کمتر از ۲.۵ آلاینده شاخص هوای تهران در روزهای سرد پایتخت است، این آلاینده دارای قطر ۲.۵ میکرون و یا کمتر است که تقریبا یک سیام قطر موی انسان است و به عنوان ذرات ریز (fine) نیز شناخته میشوند.
این آلودگیها چه دلایلی دارد
روزگاری که هوای تهران یا هر شهر صنعتی بزرگی آلوده میشد، همه به گرد و خاک توجه داشتند اما اکنون دیگر این آلودگی به گرد و خاک ختم نمیشود بلکه آلودگی سنگینتر در هوا را تخمین میزنند.
البته سازمان حفاظت محیط زیست، دلیل اصلی آلودگی شهر تهران را ذرات معلق با منشاء معدنی، ذرات گرد و غبار و کانونهای اطراف شهر عنوان کرده است.
به گفته برخی کارشناسان، در فصلهای پاییز و زمستان عوامل آلاینده در تهران متفاوت است. در تابستان هوا به دلیل گرما و لایهبندی نشدن، با وزش هر بادی هر نوع گاز موجود در هوا کنار میرود اما در پاییز یک حالت لایهبندی و گلخانهای به خود میگیرد و پایین آمدن آلودگی در سطح شهر باعث میشود که مردم بیشتر این نوع آلودگیها را احساس کنند.
برخی آمارها و اطلاعات موجود نشان میدهد که آلودگی هوا در روزهای سرد سال به حدود یک هزار متری زمین میرسد و در چنین سطحی گاز تولید شده در این محدودهها باقی میماند.
در فصلهای پاییز و زمستان به دلیل وارونگی هوا این مساله باعث میشود که ذرات قابل پخش به حداقل ممکن برسد و مردم دوباره این آلودگی را بیشتر حس کنند.
همچنین علت اصلی آلودگی هوای تهران در زمستان شاید به این دلیل باشد که ممکن است سوخت نامناسب استفاده شده و موتور خودروها هم به درستی کار نکند و هوا از این طریق بیشترین آلودگی را دارد. برخی آمارها حاکی از آن است که ۷۵ درصد علت تجمیع ذرات در سطح پایین وجود برخی خودروهای فرسوده است البته موتورسیکلتهای فرسوده نیز یکی دیگر از دلایل اصلی آلودگی هوای تهران در چنین موقعیتی است.
سهم خودروها و موتورسیکلتها در آلودگی هوای تهران چقدر است؟
براساس آمارهای موجود؛ موتورسیکلتها در انتشار سالانه آلایندههای گازی با سهم ۲۱.۳ درصد در رتبه دوم و در تولید ذرات معلق با سهم ۱۰.۱ درصد در رتبه سوم قرار دارند. همچنین خودروهای فرسوده نقش ۳۸ درصدی در آلودگی هوای تهران دارند بنابراین باید برای همه این موضوعات راهکارهای اساسی اندیشید.
براساس اعلام محمدرضا ظفرقندی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سالانه ۴۰ هزار نفر به دلیل آلودگی هوا جان خود را از دست میدهند.
این میزان مرگ و میر و نداشتن هوای پاک به طور یقین همچنان جان پایتختنشینان را با خطر مواجه میکند و باید برای آن فکری اساسی کرد.
علیرضا زاکانی شهردار تهران نیز اعلام کرد که تهرانیها سال گذشته فقط سه روز هوای پاک داشتند.
حال باید دید که چه باید کرد که موضوع آلودگی هوای تهران که سالهای سال است مردم پایتخت را رنج میدهد و با وجود قانون هوای پاک که از سال ۱۳۹۶ وضع شده اما همچنان پایتختنشینان به ویژه در فصل پاییز و زمستان هوای آلودهتری را تنفس میکنند. بارها درباره دلایل و راهکارهای کاهش آلودگی صحبت شده اما تاکنون نتیجه عملیاتی در این زمینه به دست نیامده است.
نظر شما