به گزارش ایرنا، در شرایط حاضر و با توجه به افزایش روزافزون قیمت خودرو، بسیاری از خانوادهها قدرت جایگزینی خودرو خود با مدلهای جدیدتر را ندارند و تنها تلاش میکنند مرکب خود را با تعمیر و یا تعویض قطعات، سرپا نگه دارند که همین امر موجب گرمی بازار تعمیرگاهها شده است و بسیاری از فعالان این صنف مانند مکانیکها، جلوبندیسازها، تعمیرکاران ترمز و برق ماشین، وقتی برای سر خاراندن ندارند و از این ناحیه درآمدهای زیادی را نصیب خود میکنند.
اما آنچه در این بین صدای مردم را درمیآورد، نبود هیچ استانداردی در این زمینه است که نه از نظر تخصص در ارایه خدمت و نه به لحاظ تعرفه خدمات ضابطه درستی وجود ندارد و در حقیقت هر که هر چقدر که بتواند و تیغش ببرد، از مشتری میگیرد.
از سویی و با توجه به اینکه این کار تخصصی است و بسیاری از مردم از آن سر نمیآورند، همه چیز وابسته به انصاف طرف است و جای هیچ اعتراضی هم باقی نمی ماند، بهویژه اگر راننده خودرو و به عبارتی خدمات گیرنده یک زن باشد، در این میان برخی از تعمیرکاران بیش از هر زمانی از ناآگاهی طرف نسبت به خودرو سوءاستفاده کرده و برای به دست آوردن پول بیشتر به هر حربه ای متوسل می شوند.
همین نگاه و عملکرد شماری از فعالان صنف خدمات خودروی، موجب شده است که امروز برخی برای نامیدن شاغلان این حرفه به جای واژه «تعمیرکار» از عنوان «تعویضکار» استفاده می کنند، چرا که آنان ه جای تعمیر خودرو، فورا به مشتری می گویند که این قطعه باید تعویض شود و بدون اینکه زحمتی برای تعمیر را به خود بدهند، تنها آنرا تعویض کرده و هزینهای را بر دوش صاحب خودرو بار میکنند.
بر اساس گزارش های دریافت شده از اتحادیه صنف تعمیر خودرو، اکنون ۲ هزار نفر شامل تعمیرکار، صافکار، رادیاتورساز و اگزوزساز و... در این رسته شغلی در کلانشهر مشهد فعالیت می کنند.
طبق ضوابط اتحادیه های صنف خودرو، کمیته نرخگذاری هر واحد صنفی به صورت جداگانه نرخنامه تعیین می کند و طبق توافق، انعقاد قرارداد رسمی بین مالک خودرو و تعمیرکار مهم است.
همین ضوابط اضافه میکند که تعمیرکاران موظف به ارایه فاکتور خدمات به مشتری نیز هستند و این فاکتور حتی باید از فاکتور خرید قطعات خودرو جدا باشد.
گفتههای مردم
یکی از شهروندان مشهدی که برای تعمیر خودرو خود به تعمیرکاران متعددی مراجعه کرده است، در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مکانیکها هر چه میخواهند از مشتری طلب میکنند و چون این یک کار تخصصی است و اطلاعات و آگاهی دیگران نیز در این زمینه کم است، از این شرایط سوء استفاده می کنند.
مریم احمدی افزود: متاسفانه صاحبان خودرو و رانندگان زن هنگام مراجعه به این مراکز، با توجه به مردانه بودن این شغل، با مشکلات زیادی روبه رو میشوند و به طور معمول چون نسبت به مردان، اطلاعات کمتری از خودرو دارند، بیشتر طعمه نگاه سودجویانه تعمیرکاران میشوند.
وی ادامه داد: از این رو بیشتر مردم برای استفاده از خدمات خودروی، همیشه به دنبال تعمیرکار منصف میگردند و معمولا هم چند نفری را زیر سر دارند که در صورت نیاز به آنان مراجعه می کنند.
این راننده زن در ادامه گفت: بسیاری از تعمیرکاران بدون هیچ تلاشی برای تعمیر قطعات خودرو، تنها پیشنهاد تعویض قطعه را می دهند و با فرآیندی که برای خود تعریف و برنامه ریزی کرده اند، قطعات یدکی را فراهم کرده و حتی پول آژانس را هم با نرخ های گزاف از مشتری می گیرند.
یکی دیگر از شهروندان نیز در گفت وگو با خبرنگار ایرنا بیان کرد: مهمترین ایراد در خدمات تعمیراتی ها این است که هیچ تعرفه ای به مشتری ارائه نمیدهند و مشتری نمی داند که نرخ خدمات چقدر است و هزینه درخواست شده منصفانه است یا نه.
مصطفی قطبی افزود: چون مردم اطلاعات دقیقی از تعمیر و تعویض قطعه مربوطه در خودرو خود ندارند، دستمزدها بر اساس سلیقه و انصاف طرف اعمال می شود و به طور مسلم بخش زیادی از دست اندرکاران این صنف تنها به دنبال درآمدزایی هستند.
یکی دیگر از شهروندان مشهدی نیز گفت: پرداخت هزینه و دستمزد خدمات شفاف نیست و معمولا تعمیرکاران فاکتوری هم ارائه نمی دهند.
مسعود فاتحی افزود: یک مکانیکی تنها برای نصب چهار پیچ مربوط به دسته موتور خودرو از من هفت میلیون ریال دستمزد دریافت کرد و وقتی به بالا بودن این رقم اعتراض کردم گفت که نرخ خدمات همین است.
وی خاطرنشان کرد: چند روز است که دنبال یافتن تلفنی برای تماس با اتحادیه تعمیرکاران خودرو و دریافت نرخنامه خدمات خودرو هستم که هنوز نتوانسته ام با آنها ارتباط برقرار کنم.
خدمات خودرو، صنفی با بیشترین شاکی
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد گفت: صنف خدمات فنی خودروی از ابتدای امسال تاکنون بیشترین شاکیان و تخلفات را در بین صنوف داشته و در صدر جدول تخلفات صنفی قرار گرفته است.
محسن صیادی افزود: در این مدت بیش از ۶۵۰ پرونده شکایت توسط شهروندان از صنف خدمات خودروی در مدیریت بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد تشکیل شده که بیشترین تعداد شاکی را به خود اختصاص داده است.
وی بیان کرد: در این بازه زمانی ۶۸ پرونده تعزیری به ارزش ریالی بیش از هفت میلیارد و ۶۱۹ میلیون ریال برای صنف خدمات خودروی در مشهد تشکیل و به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
مدیر بازرسی و نظارت بر اصناف مشهد ادامه داد: ۲۵۸ واحد صنفی در این رسته پس از چند نوبت تذکر، پلمب و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شده است.
صیادی گفت: در این مدت بیش از ۱۳ میلیارد و ۵۹۰ میلیون ریال وجه به شاکیان صنف خدمات فنی خودروی در مشهد بازگشت داده شده است.
نظر شما