آموزش بازسازی و بازتوانی در مدیریت بحران ضروری است

زنجان - ایرنا - مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت:آموزش بازسازی و بازتوانی در مدیریت بحران ضروری است و دانشگاه علمی‌ کاربردی هلال احمر می‌تواند مرکزی برای رشته‌های چرخه‌ مدیریت بحران در حوزه پیشگیری، آمادگی و مقابله با حوادث و بازسازی و بازتوانی جامعه باشد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، عباس بابایی شامگاه یکشنبه در نشست هم‌اندیشی با دانشجویان دانشگاه علمی‌ کاربردی هلال‌ احمر استان با تعریف بازتوانی در بحث مدیریت بحران،افزود: بازتوانی شامل مجموعه اقداماتی است که برای بازگرداندن شرایط جسمی، روحی و روانی و اجتماعی آسیب دیدگان به حالت طبیعی انجام می شود.

بابایی اضافه کرد: وقوع مخاطرات طبیعی معمولا منجر به آسیب های جسمی و روانی، اختلال در تعاملات اجتماعی و معیشت مردم و اختلال در عملکرد سازمان ها و واحدهای خدمت رسان می شود که خود آسیب جسمی و روانی بیشتری را در پی دارد.

وی افزود: با توجه به این موضوع باید هنگام وقوع حوادث در کنار ارزیابی خسارات و نیازها برنامه بازگردانی جامعه به حداقل شرایط قبل از وقوع مخاطره اجرا شود که در این راستا ضروری است برای بازسازی و بازتوانی روانی، جسمی، اجتماعی، اقتصادی و معنوی جامعه آسیب دیده اقدام شود.

بابایی در ادامه با اشاره به ظرفیت دانشگاه علمی کاربردی هلال احمر زنجان در این راستا، افزود: اصل کار این دانشگاه و دانشجو کار علمی است که برای افزایش سطح علمی و کیفیت آن باید طرح های مختلف آموزشی مثل برگزاری دوره های کوتاه مدت در رشته های مختلف مورد توجه باشد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری زنجان گفت: در این راستا دوره‌های کوتاه مدت چرخه‌ مدیریت بحران دوره‌های مفید و اشتغالزایی هستند که شرکت کنندگان آنها به فرصت شغلی دست پیدا می کنند بنابراین لازم است رشته‌های جدید کار درمانی، گفتار درمانی و فیزیوتراپی در این دانشگاه تدریس شود.

مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر استان زنجان نیز در این نشست، گفت: رسالت و اهداف هلال احمر باید به صورت علمی‌ برای جامعه هدف در سطح وسیعی با فناوری نوین اجرایی شود.

حکمت‌ الله‌ هاشمی افزود: ظرفیت هایی که در جمعیت هلال احمر وجود دارد باید پویا و فعال شود و برای فعال کردن این ظرفیت، باید از تفکر و رویکرد سیستمی استفاده کنیم.

وی اظهار داشت: جمعیت هلال‌ احمر توانسته با جامعه علمی، ارتباط فنی و تخصصی ایجاد کند که خود نشان دهنده رشد این جمعیت است.

هاشمی، دانشگاه علمی‌کاربردی هلال احمر را مرکز علمی و رصدخانه فعالیت های جمعیت هلال احمر استان دانست و ادامه داد: در انجام این فعالیت ها باید در بُعد انسانی و تسکین آلام بشری و همچنین حمایت از سلامت انسانها پیشرو باشیم و رشد و توسعه را در این مرکز تحقق ببخشیم.

وی تصریح کرد: تبلور ساختار جمعیت هلال‌ احمر باید در چرخه مدیریت بحران نمود عملی داشته باشد و در جمعیت هلال‌ احمر با بایدها و نبایدها خود را برای پاسخگویی آماده کنیم.

هاشمی ادامه داد: یقینا دانشگاه علمی‌ کاربردی جمعیت هلال‌ احمر استان زنجان در سال بعد از بهترین مراکز علمی‌ کاربردی در تمام حوزه‌ها خواهد شد و این اعتقاد را نیز داریم که نیروهای انسانی تربیت یافته در جمعیت هلال احمر در خدمت اهداف و رسالت این سازمان مردمی‌ باشند.

وی گفت: در جمعیت‌ هلال احمر با رسالتی که برعهده داریم و اهدافی که در حوزه‌های مختلف دنبال می‌کنیم، همه باید پیوست علمی و فرهنگی داشته باشند تا اخلاق حرفه ای این سازمان چابک و تاثیرگذار در سطح جامعه نمود پیدا کند.

هاشمی با بیان اینکه جمعیت هلال احمر استان در بهداشت، درمان و توانبخشی، دارای تجهیزات بسیار خوبی است، افزود: اگر از این فرصت استفاده نکنیم و تدبیری برای ادامه فعالیت ها نداشته باشیم یقینا این مرکز تعطیل خواهد شد که تعطیلی این مرکز یعنی آسیب به جامعه معلولین، جانبازان و کسانی که از خدمات این مجموعه استفاده می‌کنند.

وی اظهار داشت: امروزه اگر دانشگاه علمی‌ کاربردی دوره‌هایی با رشته‌های فیزیوتراپی و کاردرمانی برگزار و دانشجو در مقطع تحصیلی کاردانی و کارشناسی پذیرش کند، می‌توانیم تمام مراکز فیزیوتراپی را در شهرستان‌ها ایجاد کنیم که با این امر نیز به مردم خدمت بزرگی ارائه می‌شود.

رئیس دانشگاه علمی‌کاربردی استان زنجان نیز در این نشست، گفت: باید در دانشگاه همراه با علم، اخلاق را هم جدی بگیریم چون جامعه و صنعت از ما اخلاق حرفه ای را انتظار دارد از این رو باید با مسئولیت پذیری کارهای خود را با کیفیت، جدیت و علاقه مندی انجام دهیم.

میرنریمان یوزباشی افزود: آموزش یک صنعت مادر است و همه ما در مراحل زندگیمان مرحله آموزش را طی کرده‌ایم.

وی بیان کرد: دیدگاه و نگاهی که هلال احمر استان زنجان به آموزش دارد بسیار خوب است و باید از این فرصت استفاده شود.

رئیس دانشگاه علمی‌ کاربردی استان زنجان تصریح کرد: اگر ظرفیت های هلال احمر را در اختیار دانشگاه و دانشجویان قرار دهیم آموزش به آنها به صورت عملی انجام می شود و دانشجویان با محیط کار آشنا خواهند شد و پس از آن ساخت این تجهیزات را اساتید و دانشجویان نیز انجام می دهند.

وی افزود: باید نیازمندی‌ها را تشخیص دهیم که با توجه به آن نیازمندی‌ها دانشجو را جذب کنیم و هدف نیز تربیت دانشجو متناسب با نیاز جامعه باشد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha