تنها راه رفع چالش‌های کشور، استفاده از ابزارهای فناوری است

تهران- ایرنا- رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران گفت: تنها راه‌حل برطرف کردن چالش‌های کشور، استفاده از ابزارهای فناوری اطلاعات است و اگر کسی با این مبحث مقابله کند، محکوم به شکست است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «محمدمحسن صدر» روز دوشنبه در همایش «افق آینده، تحول دیجیتال» که در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات برگزار شد، گفت: ما امروز میزبان روسای مراکز فناوری اطلاعات دستگاه‌های اجرای وزارت‌خانه‌های مختلف هستیم تا با ماموریت‌هایی که در احکام برنامه هفتم توسعه برعهده ما سپرده شده است آشنا شویم.

وی افزود: کسانی که در این حوزه فعال هستند سفیران وزارت ارتباطات هستند و اولین هدف ما هم‌افزایی بیشتر بود. خیلی وارد تعاریف نمی‌شوم اما نکته مبرهنی که وجود دارد این است که اکنون تنها راه‌حل برطرف کردن مشکلات و چالش‌های کشور استفاده از فناوری اطلاعات است و اگر کسی با این مبحث مقابله کند محکوم به شکست است. این صرفا مختص کشور ما نیست و در تمام جهان به این مسئله اذعان دارند.

صدر افزود: باید دید شکل‌گیری سازمان‌های نوین مبتنی بر فناوری اطلاعات در دستگاه‌های انجام شده است یا نه؟ برای رفاه مردم چه کرده‌ایم؟ هر مسئولی باید در دستگاه خود این سوالات را بپرسد. یکی از مشکلات ما این است که برخی مسئولان درباره هوش مصنوعی صحبت می‌کنند اما نمی‌دانند که از این فناوری باید چطور استفاده کنند.

معاون وزیر ارتباطات افزود: برای کم کردن زحمت مردم نیاز به استفاده از فناوری اطلاعات داریم. زمانی موفق می‌شویم که بخشی‌نگر نباشیم در همگی با هم پیش برویم. وقتی در حوزه ابزارهای نوین صحبت می‌کنیم باید متحدالفکر باشیم. اگر به این نقطه رسیدیم مردم نتیجه آن را می‌بینند.

صدر تصریح کرد: وزارت ارتباطات یک وزارت قطع‌کن و وصل کن نیست. یک وزارتخانه زیربنایی است و باید زیرساخت کشور را تامین کند. باید این را درک و سپس برای آن راهبر مشخص کنیم. بخش اعظمی از تکالیف وزارت ارتباطات در سازمان فناوری اطلاعات است و برای تحقق آن به همراهی تمامی دستگاه‌ها نیاز داریم.

«احسان کیانخواه» دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز در ادامه افزود: در تحول دیجیتال باید سازمان‌هایی با فرایندها و تصورات جدید شکل بگیرد. باید دید ما چقدر آمادگی داریم. نکته مهم این است که تحول بدون «غایت» معنا ندارد و باید بدانیم که در این مسیر به کجا قرار است برویم.

وی افزود: زمانی که درباره طرح‌های هوشمندسازی صحبت می‌کنیم باید به عناصری مانند انگیزه و هدف، حکمرانی، سرمایه انسانی، فرایند توجه ویژه کنیم.

کیانخواه افزود: در بند ج ماده ۱۰۷ قانون برنامه هفتم پیشرفت به نکاتی در جهت هوشمندسازی خدمات، حذف عامل انسانی و استعلامات کاغذی اشاره شده که باید در جهت دستیابی به آن باید ارتقاء فنی پنجره خدمات، پایگاه شناسنامه خدمات چرخه هوشمندسازی، ارزشیابی مستمر و کمیته راهبری و نظارت را مدنظر قرار داد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha