به گزارش ایرنا، اجرای این طرح که ۱۳۰ کیلومتر طول دارد از مهر ۱۳۹۸ آغاز شد و ابتدا قرار بود با مشارکت شرکت تامین و توسعه زیرساخت های شرق ایران و شرکت ساخت و توسعه زیربنای حمل و نقل به صورت همزمان از ۲ مسیر سنگان به سمت خواف، تربتحیدریه و رشتخوار با اعتبار هشت هزار و ۶۶۰ میلیارد ریال به اجرا درآید و تاکنون تنها ۳۵ درصد پیش رفته است.
با گذشت بیش از چهار سال، خط دوم جاده سنگان - خواف - رشتخوار - تربتحیدریه نیز تنها به طول ۱۷ کیلومتر اجرا شده است.
با توجه به فعالیت شرکتهای معدنی سنگ آهن سنگان خواف روزانه به صورت متوسط ۲ هزار وسیله نقلیه سنگین در جاده های این شهرستان و از جمله خواف به تربت حیدریه تردد می کنند که یک طرفهبودن بیشتر طول این جاده ۱۳۰ کیلومتری منجر به بروز حوادث ناگواری میشود.
مجموعه کانسارهای سنگان خواف با ۳۰ درصد ذخایر سنگ آهن کشور در گسترهای به طول ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد، ۴۰ کیلومتری جنوب شرقی شهر خواف و ۱۸ کیلومتری شمال شرقی سنگان در جنوب شرقی خراسان رضوی و نزدیک مرز افغانستان قرار دارد.
دسترسی به محل کانسارهای سنگآهن سنگان از ۲ مسیر آسفالته مشهد - تربتحیدریه - خواف - سنگان و نیز مشهد - فریمان - تربتجام - تایباد - سنگان امکانپذیر است.
از مجموع افزون بر ۶ میلیون تردد خودرو که در جاده های شهرستان خواف به ثبت رسیده به طور متوسط ۲۲ درصد مربوط به وسائل نقلیه سنگین است و از آن میان ۲۰ درصد در جاده خواف - رشتخوار - تربت حیدریه است.
خستگی و خواب آلودگی برخی رانندگان به خصوص بعد از تعویض نوبت معادن در بروز تصادفات بین وسائل نقلیه سنگین با خودروهای سواری و اتوبوس و مینی بوس نقش مهمی دارد.
بیشتر بخوانیم:
سانحه رانندگی در خواف خراسان رضوی سه کشته برجای گذاشت
سانحه رانندگی در خواف یک کشته بر جای گذاشت
دوباندهسازی جاده خواف - تربت حیدریه مطالبه مردمی
دوبانده کردن جاده خواف به تربت حیدریه با توجه به آمار بالای حوادث رانندگی در این مسیر به یک مطالبه مهم مردمی تبدیل شده است.
در آخرین حادثه روی داده این مسیر، هفته جاری در برخورد تریلی با خودرو سواری ساینا در کیلومتر ۳۰ جاده خواف - تربت حیدریه، سه نفر جان خود را از دست داده و سه نفر نیز زخمی شدند.
در کمتر از یک هفته گذشته هم پنج نفر در ۲ سانحه در این جاده جان باخته و هفت نفر آسیب دیدند.
یک شهروند خوافی گفت: مسیر خواف- تربت حیدریه یکی از جادههای پرتردد و پرحادثه این منطقه است و در طول ماه تعداد زیادی حوادث جادهای به خصوص در بخشهایی از این جاده که یکطرفه است، به وقوع می پیوندد.
علیرضا حیدری اضافه کرد: تردد روزانه تعداد زیادی وسائل نقلیه و از جمله وسائل نقلیه سنگین حمل مواد معدنی از این جاده بر میزان سوانح این جاده افزوده است.
محمد پرتوی هم با اشاره به اینکه دوبانده سازی جاده خواف به رشتخوار و تربت حیدریه با توجه به افزایش شمار سوانح فوتی و جرحی به یکی از مطالبات و دغدغه های مهم ساکنان منطقه تبدیل شده است که از مسوولان درخواست داریم با اختصاص اعتبار لازم اجرای این طرح را سرعت بخشند.
امام جمعه خواف هم بارها در خطبه های نماز جمعه، خواستار دوبانده سازی جاده خواف - تربت حیدریه، به عنوان یکی از مطالبات مهم مردم منطقه شده و بر لزوم جدیت بیشتر مسوولان به سرعت بخشی به اجرای این طرح تاکید کرده است.
حجت الاسلام ابوالفضل مظاهری گفت: روزانه بیش از ۲ هزار تریلی از این محور تردد می کنند و نبود جاده مناسب مشکلات زیادی را برای مردم این شهرستان به وجود آورده و امنیت جاده ای را بر هم زده است.
وی از مسوولان خواست با تلاش و رویکردی جهادی، تکمیل این طرح را در اولویت برنامه ریزیهای خود قرار دهند تا هر چه زودتر این محور دوبانده شود.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان خواف هم گفت: با توجه به افزایش تردد وسائل نقلیه و از جمله وسائل نقلیه سنگین در جاده های این شهرستان، دوبانده سازی جاده های خواف و از جمله جاده خواف به تربت حیدریه باید مورد توجه مسوولان قرار گیرد.
محمد رسولی ادامه داد: دوبانده کردن جادههای ارتباطی شهرستان خواف نه تنها امنیت جادهای را ارتقا میدهد بلکه روند توسعه اقتصادی و اجتماعی منطقه را سرعت می بخشد.
وی ابراز امیدواری کرد که با تعامل و همفکری مسوولان و پیگیریهای نماینده شهرستانهای خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی، در آیندهای نزدیک به نتایج خوبی در خصوص توسعه زیرساختهای جادهای منطقه دست یابیم.
نماینده خواف و رشتخوار در مجلس گفت: دوبانده سازی و رفع نقاط حادثهخیز جادههای این منطقه و از جمله جاده خواف - تربت حیدریه، در اولویت فهرست پیگیریها برای رفع مسائل این حوزه انتخابیه است.
امیر توکلیرودی بدون توضیح بیشتری با اشاره به پیگیریها برای رفع این معضل از طریق مسوولان وزارت راه و شهرسازی، صنعت و معدن و تجارت و سازمان راهداری و حمل و نقل جادهای استان گفت: باید با اختصاص اعتبار لازم برای رفع نقاط حادثهخیز و آسفالت راه های شهری و روستایی، بهسازی، روکش آسفالت و ایمن سازی راه های اصلی و فرعی مورد توجه قرار گیرد.
کمبود زیرساختهای امدادی در جاده خواف - تربت حیدریه
رییس جمعیت هلالاحمر خواف نیز گفت: با وجود تردد زیاد وسائل نقلیه و حوادث فوتی و جرحی ناشی از آن در جاده خواف - تربت حیدریه و بهویژه در بخشهای دوطرفه آن، کمبود پایگاهها و امکانات امداد و نجات برای سرعتبخشی در امدادرسانی به مصدومان از مشکلات مهم این منطقه است.
محمد افشارمقدم تصریح کرد: تنها پایگاه امداد و نجات جاده ای فعال و مجهز به مجموعه امدادی در این مسیر در سه راهی «نشتیفان» خواف مستقر است و از این محدوده تا شهرستان رشتخوار هیچ پایگاه امدادی وجود ندارد و همین مساله زمان امدادرسانی در طول این مسیر را طولانی می کند.
وی ادامه داد: بخش زیادی از حوادث رانندگی در جاده های خواف، مربوط به مسیر خواف به تربت حیدریه است که عمدتا ناشی از تردد پرشمار وسائل نقلیه سنگین حامل مواد معدنی است.
رییس جمعیت هلالاحمر خواف افزود: عبور خودروهای سنگین و نبود کمربندی در طول مسیر، از جمله در روستاهای «نصرآباد» و «چمن آباد» بر شمار حوادث جادهای افزوده است.
بیشتر بخوانیم:
اجرای طرح ۲ بانده شدن مسیر رشتخوار به تربت حیدریه و سنگان خواف مطالبه مردمی است
پیشرفت ۳۰ درصدی اجرای جاده خواف به تربتحیدریه در ۳ سال
اختصاص ۵۰۰ میلیارد ریال برای دوباندهسازی این مسیر
نماینده خواف و رشتخوار در مجلس گفت: ۵۰۰ میلیارد ریال برای اجرای طرح دوباندهسازی جاده خواف - تربت حیدریه اختصاص یافته است.
توکلی رودی افزود: این طرح در قالب ۱۰ قطعه در دست اجرا است که سهم هر کدام از شرکت های معدنی برای تخصیص اعتبار پیش بینی شده است.
وی ادامه داد: ۶ شرکت معدنی در مجموع ۵۷۰ میلیارد ریال برای اجرای ساخت جاده سنگان خواف به تربت حیدریه متقبل شده اند و هر یک از این شرکت ها به طور میانگین ۶۵ تا ۱۲۵ میلیارد ریال هزینه خواهند کرد.
این نماینده مجلس اضافه کرد: قطعات هفت، هشت، ۹ و ۱۰ طرح عمرانی فوق در دست اجرا است و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز به تازگی اجرای ۲۲ کیلومتر از این جاده را تقبل کرده است.
معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان رضوی نیز گفت: در یک سال گذشته نشستهای مختلفی در سطح استان و کشور در خصوص ساخت عملیات جاده تربت حیدریه - خواف برگزار شد و این نشستها با متولیان ادامه خواهد یافت تا بتوان یک برنامه اجرایی همگن برای تمام قطعات مربوط به زیرساختهای مهم حمل و نقلی شهر خواف تدوین کرد.
جواد خدایی افزود: با نتیجه گرفتن از این نشستها مطالبه دیرینه مردم خواف مبنی بر دوبانده شدن محور خواف - تربت حیدریه در مراحل اجرایی خود قرار میگیرد تا با بهرهبرداری از آن، هم زمینه سفر ایمنی برای مردم فراهم شود و هم تبدیل به ظرفیتی برای توسعه اقتصاد محلی و اقتصاد استان شود.
وی گفت: طی یک سال قبل نشستهای مختلفی در سطح استان و کشور در خصوص ساخت عملیات جاده تربت حیدریه - خواف برگزار شده است که ادامه خواهد یافت تا بتوان یک برنامه اجرایی همگن برای تمام قطعات مربوط به زیرساختهای مهم حمل و نقلی شهر خواف تدوین کرد.
استاندار خراسان رضوی هم چندی قبل در گفت و گو با خبرنگاران بر لزوم سرعت بخشیدن به روند اجرایی طرح دوبانده سازی جاده خواف - تربت حیدریه، به عنوان یکی از مطالبات مردم منطقه تاکید کرده بود.
غلامحسین مظفری با اشاره به پیگیری های مسوولان و نماینده شهرستان های خواف و رشتخوار برای اجرای این جاده، افزوده بود: سرعت بخشی به انعقاد تفاهمنامه های اجرایی این مسیر مورد توجه خاص قرار دارد.
مرکز شهرستان خواف با ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.
نظر شما