الکترونیکی‌شدن خدمات دولت باید برای مردم ملموس و بر اساس واقعیت باشد

تهران- ایرنا- رئیس سازمان اداری استخدامی گفت: آمارها حکایت از ۷۰ درصدی شدن خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی دارد اما احساس مردم به الکترونیکی شدن خدمات دستگاه‌ها حدود ۱۰ درصد است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، «علاء‌الدین رفیع‌زاده» روز دوشنبه در همایش «افق آینده، تحول دیجیتال» با انتقاد از اینکه در سه دهه گذشته خدمات دولت به طور کامل الکترونیکی نشده است، اظهار داشت: سه دهه است که در حال حرص خوردن هستیم که چرا خدمات دولت بر خلاف ادعاهای که وجود دارد الکترونیک نیست و مردم از آن لذت نمی‌برند و آنطور که ما ادعا می‌کنیم مردم سهولت را احساس نمی‌کنند.

وی افزود: در دولت چهاردهم دیگر بهانه‌ای برای کارکرد ضعیف که خروجی برای مردم نداشته باشد، نداریم و ناچار به برنامه‌ریزی هستیم. بر اساس یک گزارش چهار تکنولوژی هوش مصنوعی، اینترنت اشیا، بیگ دیتا و فناوری ابری است که دنیا را متحول می‌کند.

رفیع‌زاده خاطرنشان کرد: در نسخه ۲۰۱۸ این گزارش اشاره شده که تا سال ۲۰۲۳ میلادی تحول جدیدی در خصوص انسان و ماشین‌های هوش مصنوعی شکل می‌گیرد و تا ۲۳ درصد از ربات‌ها به جای انسان‌ها استفاده می‌کنند. در نسخه ۲۰۲۳ میلادی این گزارش مجمع جهانی گفته شده که تا سال ۲۰۲۷ میلادی ، حدود ۸۳ میلیون شغل از بین می‌رود و در مقابل آن ۶۹ میلیون شغل جدید ایجاد می‌شود و ۱۴ میلیون شغل کلا از بین می‌رود.

رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور تصریح کرد: در این گزارش چشم‌اندازی برای مشاغل ترسیم شده که می‌گوید ۸۶ درصد اپلیکیشن‌ها در اولویت اصلی قرار می‌گیرد و ۸۱ درصد به آموزش نیروی کار توجه می‌شود.

معاون رئیس جمهور افزود: آیا می‌توانیم با نگاه گذشته نسبت به نیروی انسانی، زیرساخت و نرم‌افزاری کار را دنبال کنیم؟ حتما امکان‌پذیر نیست و باید تغییرات لازم را انجام بدهیم. سوال اصلی این است که آیا امروز مردم ما دریافت خدمات را با نگاه سنتی می‌پذیرند؟ ما باید روش‌های جدیدی را در پیش بگیریم.

رئیس سازمان اداری استخدامی کشور تاکید کرد: آمارها حکایت از ۷۰ درصدی شدن خدمات الکترونیک دستگاه‌های اجرایی دارند اما احساس مردم به الکترونیکی شدن خدمات حدود ۱۰ درصد است. این واقعیت‌ها وجود دارد و باید نگاه‌ ما این باشد که آمار را واقعی ارائه دهیم.

وی گفت: ما می‌دانیم که نیازمند ساختارسازی جدید در حوزه فناوری اطلاعات هستیم. یکی از خواهش‌ها ما همین است که برای اینکه دستگاه‌های اجرایی بتوانند پاسخگویی خود به مردم را ارتقا دهند ساختار سازمانی خود را بررسی کنند و با استفاده از ابزارهای فناورانه بتوانند مسیرهای تازه‌ای برای ارتقا سازمان خود در پیش بگیرند. برای این کار نیاز به ایجاد سازمان جدید نیست و صرفا به اقدامات جدید دارد.

رفیع‌زاده تصریح کرد: در بخش دستمزد به فعالان حوزه فناوری اطلاعات تا کنون کارهایی انجام داده‌ایم و از این به بعد نیز حتما این مورد را مدنظر قرار خواهیم داد. برخی از افراد حاضر در این جلسه را بیش از ۲ دهه است که می‌شناسم. شعار دولت چهاردهم «وفاق ملی» است و نیازمند وفاق بین سامانه‌ها هستیم. وزارت ارتباطات در دادن زیرساخت‌ها این مسئله را مدنظر قرار بدهد.

رئیس سازمان اداری استخدامی افزود: دولت هوشمند وظیفه یک دستگاه نیست. وزارت ارتباطات وظیفه زیرساختی را برعهده دارد، سازمان اداری استخدامی راهبر ۷ هزار خدمت در دستگاه‌های اجرایی است و سازمان برنامه و بودجه نیز تکالیف دیگری دارد. همه این‌ها باید در کنار یکدیگر دست به دست هم دهند تا اتفاقات خوبی در کشور رخ دهد. این وفاق رخ داده و اکنون سندی آماده شده تا به عنوان سند هوشمندسازی خدمات دولت به شکل یکپارچه و جمع‌بندی شده توسط رئیس جمهور به دستگاه‌ها ابلاغ شود تا مبنای عمل دستگاه‌ها قرار بگیرد.

به گزارش ایرنا، در بخشی از این برنامه، یازدهمین دوره اعطای تندیس ارزیابی کیفیت خدمات الکترونیکی درگاه‌ها و پرتال‌های دستگاه‌های اجرایی کشور برگزار شد.

در این مراسم تندیس ارزیابی‌ به کمیته امداد امام خمینی(ره)، سازمان تعزیرات حکومتی، بیمه مرکزی، شرکت ارتباطات زیرساخت و وزارت آموزش و پرورش تعلق گرفت.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha