الگوی مدرسه‌ تراز سند تحول بنیادین نظام آموزشی اجرا می‌شود

تهران- ایرنا- رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش گفت: الگوی مدرسه‌ تراز سند تحول بنیادین نظام آموزشی اجرا می‌شود تا بر این اساس هر مدرسه برای رسیدن به وضع مطلوب برنامه راهبردی متفاوت با توجه به اقتضائات خود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار گروه جامعه ایرنا، علی محبی روز دوشنبه در نشست خبری با اشاره به اینکه هفته پژوهش توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری طی ۲ هفته برگزار می‌شود، افزود: این هفته فرصتی است تا به اهمیت پژوهش بیشتر پرداخته شود و امید است دستاوردهای بسیاری داشته باشیم.

وی با بیان اینکه پژوهش در مبانی دینی و جایگاه بشری هم ضرورت دارد، ادامه داد: در قرآن کریم هم آمده است که هیچ تلاش و کوششی بدون تحقیق معنا ندارد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نتیجه تحقیقات باید در عمل مسئولان آورده شود، خاطرنشان کرد: سند تحول بنیادین نظام آموزشی براساس اهداف سنجیده شده است که باید عملکرد مسئولان را براساس آن اهداف ارزیابی کرد.

محبی با تاکید بر اینکه یکی از چرخش‌های تحولی، چرخش از یک آکادمی به یک موسسه علمی مسئله‌محور است، یادآورشد: باید به پژوهش‌ها تخصصی و مسئله محور نگاه کرد.

وی اضافه کرد: برای پژوهش‌ها ابتدا به سراغ مشکلات نظام تعلیم و تربیت می‌رویم و سپس با نگاه راهبردی به موضوعات نگاه می‌کنیم، همچنین گاهی پژوهش‌های فوری حل مسئله را در زمان کوتاه مانند سنتز پژوهی ( شکل خاصی از مرور پژوهش به روش کیفی است که اشاره به ساخت یک کل درون چیزی، فراتر از دلالت بخش‌های مجزا دارد) انجام می‌دهیم به این معنا که با استفاده از پژوهش‌های قبلی به حل مسئله کمک کنیم.

بررسی چالش‌های اساسی نظام تعلیم و تربیت در اولویت قرار دارد

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: بررسی چالش‌های اساسی نظام تعلیم و تربیت تبیین شده و مسائل کلان مانند سند راهبردی و بنیادین در اولویت قرار گرفته است و پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که یکی از دلایل انجام نشدن سند تحول بنیادین این بود که الگوی مدرسه‌ای وجود نداشت.

محبی تصریح کرد: دانش‌آموزان نیز فعالیت‌های پژوهشی انجام داده‌اند که آغاز آن مدرسه است و در ادامه برترین‌ پژوهش‌ها به مرحله کشوری ارسال می شود که در این راستا امسال ۵۰۰ نفر به مرحله کشوری راه یافته‌اند که در این مرحله ۹ نفر انتخاب شدند.

وی با بیان اینکه همچنین حوزه‌های داوری را تقویت کردیم و تعداد ۲۰۰ طرح انتخاب شدند، خاطر نشان کرد: ۳ پژوهش‌سرای برتر دانش‌آموزی را معرفی خواهیم کرد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه ۶ استان در حوزه پژوهش برتر شناخته شده‌اند، گفت: ۳۲ معلم پژوهنده و ۶ نفر از دانشجو معلمان دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی در مرحله کشوری معرفی می‌شوند.

محبی درباره پژوهش‌های سیاستی و توصیه به مدیران آموزش و پرورش برای تصمیم گیری کلان توضیح داد: در مسائلی مانند بودجه آموزش و پرورش و تنوع بخشی به منابع درآمدی راهکاری ارائه کردیم.

وی افزود: همچنین در زمینه آلودگی هوا پژوهشی انجام شد که به دولت ارسال و منجر به تصمیم گیری برای کاهش تعطیلات مدارس بر اثر آلودگی هوا شد.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: در بحث بودجه برای سال آینده، اعتبار ۱۱۰ درصدی اختصاص یافته مبنا قرار می‌گیرد و رقم آن مشمول افزایش سالانه می‌شود.

محبی با بیان اینکه  در رابطه با ارتقای وزارت آموزش و پرورش کارهایی انجام شده است، گفت: اکنون طرحی در این‌باره در کمیسیون آموزش مجلس مطرح شده و در حال بررسی است.

وی با اشاره به اینکه درباره سن ورود به پایه اول دبستان نیز پژوهشی در این پژوهشگاه انجام شده است، توضیح داد: سن ورود به پایه اول دبستان به عنوان یک چالش مطرح شده بود که آن را بررسی کردیم همچنین درباره سن ورود به دانشگاه فرهنگیان راهکار علمی با استفاده از پژوهش‌های مختلف ارائه شده است.

رئیس پژوهشگاه مطالعات وزارت آموزش و پرورش عنوان کرد: از آنجا که یکی از مسائل آموزش و پرورش استعداد یابی و هدایت تحصیلی است و اکنون روند خوبی را شاهد نیستیم و اکثر دانش‌آموزان به سمت رشته‌های خاص مثل تجربی سوق داده می شوند به گونه‌ای که در کنکور، ۴۰۰ هزار نفر در این رشته رقابت می‌کنند و تعداد محدودی در رشته‌های پزشکی پذیرفته می‌شوند، پژوهش جامعی در رابطه با هدایت تحصیلی و شغلی دانش‌آموزان تدوین شده است.

محبی با بیان اینکه هدایت تحصیلی اگر همراه با استعدادیابی و دقیق باشد، نباید اتفاقات کنونی را شاهد باشیم، تاکید کرد: هم اکنون پروژه کلانی را با دانشگاه شهید بهشتی در بحث هدایت تحصیلی داریم تا از پایه اول ابتدایی کار استعداد یابی شروع شود تا زمانی که به شغل منجر شود و امید است به زودی به نتیجه برسد.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha