مدیریت چالش ناترازی منابع، دشوار اما قابل انجام است

تهران- ایرنا- مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی گفت: توازن منابع و مصارف در تأمین اجتماعی به عنوان یک هدف بلندمدت اگرچه امری دشوار اما ممکن و قابل انجام است و با تلاش مضاعف سعی داریم تا بدون بدهی وارد سال جدید شویم.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا از سازمان تأمین‌اجتماعی، مصطفی سالاری در نشست مشترک با اعضای هیات‌مدیره کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار که با حضور جمعی از معاونان و مدیران‌کل این سازمان برگزار شد، ضمن تشریح وضعیت مدیریت منابع و مصارف سازمان، بر ضرورت توسعه خدمات درمانی رایگان و همچنین استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی در حل مسائل سازمان تأکید کرد و گفت: صندوق تأمین اجتماعی متعلق به بیش از ۴۹ میلیون نفر از افراد جامعه است و صیانت از این منابع بین‌النسلی باید از طریق استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی و تحقق اصل سه‌جانبه‌گرایی انجام شود.

وی با اشاره به اینکه وضع امروز سازمان از دوره قبلی مسئولیت به مراتب دشوارتر و پیچیده‌تر است، تصریح کرد: سازمان تأمین اجتماعی برای ایفای کامل تعهدات خود تا پایان امسال نیازمند ۱۵۰ هزار میلیارد تومان منابع فراتر از درآمدهای معمول است. با این حال خروج از این وضع ناممکن نیست. در واقع وقتی تعهدات به موقع ایفا نشود در همکاری میان سازمان و سایر مجموعه‌ها اخلال‌ ایجاد می‌شود.

وی افزود: از این جهت اگر بتوانیم سود برخی سهام‌های سازمان را وصول کرده و از طرفی بخشی از مطالبات سازمان از دولت را دریافت کنیم، جبران کسری ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی ممکن می‌شود و از این طریق می‌توان خدمات را به بهترین شکل به بیمه‌شدگان ارائه کرد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی اظهارداشت: به دنبال گسترش چتر بیمه‌ای نه به صورت تحمیلی بلکه با تمایل و رغبت افراد هستیم. مثلاً می‌توانیم مشوق‌هایی برای بیمه‌شدگانی که تمایل به ادامه سنوات خدمت پس از ۳۰ سال دارند درنظر بگیریم یا افراد شاغل در پلتفورم‌های مجازی را تحت پوشش قرار دهیم؛ همه این‌ها ظرفیت‌هایی است که می‌توان در مسیر تقویت منابع سازمان به کار گرفت.

سالاری با اشاره به اینکه واقعی شدن نرخ دستمزد یکی دیگر از راهبردهای سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: کارگاه‌ها باید بدانند که سازمان بر دستمزدهای غیرواقعی نظارت می‌کند و تحقق این موضوع کمک می‌کند که دستمزد کارگران به سمت واقعی شدن حرکت کند و حق و حقوق افراد به شکل واقعی ایفاد شود.

حرکت به سمت توسعه درمان رایگان از اولویت‌های تأمین اجتماعی است

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه پرداخت مستمری خوب و تأمین درمان بیمه‌شدگان دو خدمت عمده سازمان تأمین اجتماعی است، گفت: اصلی‌ترین خدمت سازمان تأمین اجتماعی پرداخت به هنگام مستمری و ارائه خدمات مطلوب درمانی است. اگر بتوانیم در کنار پرداخت به موقع و مطلوب مستمری‌ها خدمات درمانی را رایگان کنیم، بار بزرگی از دوش بیمه‌شدگان و بازنشستگان برداشته‌ایم.

وی افزود: برای این موضوع در حال رایزنی با دولت هستیم و اگر شاهد حمایت جدی باشیم، نسبت به آن اقدام می‌کنیم. اجرای این طرح البته دشواری‌هایی دارد که در طرح‌های گذشته مثل نسخه الکترونیکی تجربه کرده‌ایم، اما در نهایت از این دشواری‌ها و مقاومت‌ها عبور خواهیم کرد و نتیجه آن بهبود ارائه خدمت به بیمه‌شدگان خواهد بود.

ضرورت استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی در حل مسائل سازمان

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی با تأکید بر لزوم حل مسائل با استفاده از ظرفیت رویکرد سه‌جانبه‌گرایی و با انتقاد از سوءاستفاده برخی از قانون اصلاح عناوین شغلی، اظهار داشت: صندوق تأمین اجتماعی متعلق به بیش از ۴۹ میلیون نفر از افراد جامعه است و صیانت از این منابع بین‌النسلی باید از طریق استفاده از ظرفیت شرکای اجتماعی و تحقق اصل سه‌جانبه‌گرایی انجام شود. با این حال برخی چالش‌ها نظیر بازنشستگی‌های پیش از موعد باعث شده تا منابع صندوق و در واقع حق و حقوق ذی‌نفعان تضییع شود که در این موارد نیازمند اصلاح رویه‌ها هستیم.

وی تاکید کرد: برای مثال افراد زیادی با سوءاستفاده از قانون اصلاح عناوین شغلی و به اسم مشاغل سخت و زیان‌آور حقوق بیمه‌شدگان به خصوص کارگران را ضایع می‌کنند. اینکه بیش از ۵۰ درصد افراد با سنوات ارفاقی و با استفاده از قانون سخت و زیان آور بازنشسته می‌شوند؛ چالشی است که در هیچ صندوق بازنشستگی در دنیا به این شکل وجود ندارد و این موضوع باید با همراهی شرکای اجتماعی و کارگران و کارفرمایان ساماندهی شود.

بر اساس این گزارش، رئیس هیات‌مدیره کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار نیز در این دیدار گفت: جامعه مخاطب این سازمان یک جامعه متکثری است که ایجاد رضایتمندی حداکثری در میان آن‌ها کار دشواری است. درمان مستقیم سازمان تأمین اجتماعی ارائه کننده یکی از باکیفیت‌ترین خدمات درمانی در سطح کشور است و اگر حمل بر مبالغه نشود در خیلی از حوزه‌ها از بخش خصوصی هم بهتر است.

اولیاء علی‌بیگی گفت: در حوزه بیمه‌ای هم باید بپذیریم که سازمان تأمین اجتماعی یک مجموعه حمایتی نیست، بلکه یک سازمان بیمه‌گر اجتماعی است که باید بر اساس قواعد بیمه‌ای اداره شود و اگر خلاف این مسیر حرکت کند قطعا مشکلاتی ایجاد می‌شود.

رئیس هیات‌مدیره کانون عالی هماهنگی شوراهای اسلامی کار در خصوص تعدد آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها در سازمان تأمین اجتماعی گفت: در حال حاضر شاهدیم که آیین‌نامه‌ها و مقررات متعددی که گاهی یکی ناقض دیگری است در سازمان وجود دارد. این آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌ها باید به صورت سه‌جانبه مورد بررسی قرار گیرد و اصلاح واقعی اتفاق بیافتد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha