مرثیه‌ای برای جاده سوادکوه

ساری - ایرنا - ایجاد پل جدید در شهر پل سفید به عنوان بخشی از طرح مهم و بزرگ تعریض جاده سوادکوه (فیروزکوه) از دهه ۹۰ شمسی در برنامه مسوولان امر قرار گرفت؛ اما پس از چندین سال تاخیر در اجرا این‌بار مورد نظر و توجه دولت چهاردهم برای ساخت و بهره‌برداری قرار گرفته است.

به گزارش ایرنا، در سال ۱۳۹۷ به منظور حل مشکلات ترافیکی در محور سوادکوه احداث پل جدید در پل سفید در دستور کار وزارت راه و شهرسازی قرار گرفت که اتمام این پروژه خط پایانی بر گره ترافیکی یکی از محورهای پر تردد کشور در ایام تعطیل سال قلمداد شد.

ساخت پل در پل سفید بخشی از کارهای باقی مانده برای تکمیل طرح چهار بانده کردن جاده قائمشهر به تهران است که از سال ۱۳۸۳کلید خورده بود.

جاده قائمشهر به تهران که بار اصلی هدایت ترافیک خودروهای سنگین را در ایام تعطیل سال برعهده دارد، ۱۹۰ کیلومتر طول دارد که ۸۵ کیلومتر آن در حوزه استحفاظی مازندران واقع است.

به دلیل وجود یک پل کم عرض در ورودی شهر پل سفید تنها برای ۲ خودرو صورت گرفت و برگشت امکان تردد وجود دارد به همین دلیل هم این مقطع از مسیر جاده قائمشهر - تهران همواره با مشکل ترافیک سنگین مواجه است و پل کنونی ورودی شهر پل سفید جوابگوی حجم زیاد تردد خودروها به ویژه در ایام تعطیل و با توجه به چهاربانده شدن این مسیر نیست و به همین دلیل هم ساخت پل جدید به صورت چهارخطه در دستور کار قرار گرفت.

مرثیه‌ای برای جاده سوادکوه

در آن زمان اعتبار پیش بینی شده برای ساخت پل جدید ۴۶۰ میلیارد ریال و مدت زمان اجرای آن ۲ سال پیش بینی شد که این پل به صورت چهارخطه احداث و در این حالت امکان تردد خودروهای بیشتر در این پل فراهم می شود که با بهره برداری آن، گره ترافیکی آن برطرف خواهد شد.

جاده قائمشهر - تهران به عنوان یکی از محورهای مواصلاتی پرتردد کشور به شمار می رود که در طول سال هموطنان زیادی از این مسیر برای رسیدن به دیگر نقاط کشور استفاده می کنند.

علاوه بر این عبور قسمت هایی از این جاده از درون شهرهای شیرگاه، زیرآب و پل سفید و روستاها باعث شده تا مردم ساکن در این مناطق به علت حجم بالای ترافیک متحمل مشکلاتی شوند.

مرثیه‌ای برای جاده سوادکوه

در سال‌های اخیر تعریض جاده سوادکوه به طول حدود ۸۵ کیلومتر به عنوان بخشی از جاده سراسری تهران – قائمشهر در چهار قطعه تعریف و انجام شد که شامل تعریض گدوک به پل سفید به طول ۳۹ کیلومتر، پل سفید به قائمشهر به طول ۲۱ کیلومتر، قطعه سوم الف پل سفید به قائمشهر به طول پنج کیلومتر و قطعه سوم ب پل سفید به قائمشهر به طول ۱۹ کیلومتر است.

با توجه به اهمیت و ضرورت تکمیل ساخت این پل برای خروج از گره ترافیکی جاده سوادکوه، وزیر راه و شهرسازی در سفر هفته گذشته به مازندران از مراحل ساخت این پل بازدید کرد و وعده داد این روند تسریع می یابد.

مدیر کل راه و شهرسازی مازندران روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا ضمن اشاره به بازدید وزیر راه از مراحل ساخت پل جدید پل سفید گفت: وزیر مربوطه از انتخاب پیمانکار پل مرکز شهر پل سفید به زودی و عملیات آن اجرایی می شود.

علی دیوسالار ادامه داد : با توجه به اهمیت این پل در رفع گره ترافیکی جاده سوادکوه اقدامات لازم ظرف مدت دو سه ماه آینده آغاز خواهد شد.

وی ادامه داد : این پل بخشی از طرح بزرگ تعریض جاده سوادکوه است که سالهای اخیر اجرا شده است و بدلیل کمبود اعتبار ساخت این پل با تاخیر پیش رفت که با حمایت دولت این روند معکوس خواهد شد.

برابر آمار، سالانه بیش از ۵۰۰ میلیون دستگاه خودرو در محورهای مازندران تردد دارند که ۱۱ درصد از این ترددها در محورهای اصلی و بقیه درون شهری است.

مازندران ۱۰ هزار و ۴۰۰ کیلومتر راه اصلی و فرعی دارد که حدود سه هزار کیلومتر از آن جاده اصلی و بقیه محور روستایی است.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha