به گزارش ایرنا، محمدرضا درخشان روز سهشنبه در تشریح جزییات برق مصرفی خودروهای برقی در تهران اظهار کرد: براساس آمار و ارقام قبل از موضوع واردات تاکسی و اتوبوس توسط شهرداری تهران، حدود پنج هزار و ۳۰۰ خودرو هیبرید و برقی و ۶۰ دستگاه اتوبوس برقی در کشور در حال تردد بوده که با توجه به ورود بخشی از خودروهای تاکسی و اتوبوس برقی به تهران تقریبا ۷۵ مگاوات برق در شب و کمتر در روز با استفاده از شارژرهای سریع قابل تامین و پوشش است.
وی اضافه کرد: اگر استفاده شهروندان از شارژرهای پرتابل و خانگی مدنظر قرار گیرد در عمل بار استفاده در طول روز کمتر از ۷۵ مگاوات خواهد بود بنابراین با همین روند در سال آینده ۱۰۰ مگاوات انرژی نیاز است و حتی اگر شهرداری تهران کل تاکسیها و اتوبوسهای برقی را وارد کند با احتساب خودروهای الکتریکی برقی داخل در حدود ۵۰۰ تا ۶۰۰ مگاوات برقی نیاز دارد که با تمهیدات لحاظ شده هیچگونه ناترازی برق برای کشور به وجود نخواهد آورد.
مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: اما اینکه در آینده نیاز به همین برقیسازی محدود وجود دارد نیاز به کار کارشناسی دارد از اینرو وزارت نیرو و ارگانهای ذیربط نیز باید با ایجاد نیروگاههای تجدیدپذیر و پاک در حریم شهر تهران و با استفاده حداکثری از ظرفیتهای آفتاب، ترکیبی و ذخیرهساز برق و انرژیهای دیگر اقدام به تولید برق کند. حتی در سالهای آینده با ایجاد تعادل بین واردات خودروهای وارداتی، نمودار استفاده از بنزین کاهش و مصارف الکتریکی و هیبریدی افزایش پیدا خواهد کرد.
وی یادآور شد: باید با ارائه بستههای تشویقی برای استفاده از خودروهای پاک برنامهریزی شود و در سالهای آینده بستههای تنبیهی برای استفاده از خودروهای فسیلی افزایش عوارض پلاکگذاری و استفاده در کلانشهرها در نظر گرفته شود.
وی تاکید کرد: خودروهای الکتریکی در کل دنیا قابلیت کنترل از کشوری دیگر ر دارد و این نیز یکی از مهمترین مزیتها و ویژگیهای خودروهای الکتریکی محسوب میشود، اما براساس رعایت پروتکلها و قوانین پدافندی موجود، برای همه خودروهای وارداتی به شیوهای برنامهریزی شده که همه موارد کنترلی در داخل ایران صورت گیرد بنابراین برای خودروهای شخصی باید در مبادی ذیربط از جمله سازمان استاندارد، پدافند غیرعامل و مراجع ذیصلاح دیگر تمهیدات لازم پیشبینی شود در ارتباط با اتوبوسها نیز تیباکس در اختیار شهرداری تهران بوده و همه ارتباطها با سرورهای داخلی قابل کنترل و ارتباط است.
آمادگی زیرساختهای پایتخت برای توسعه برقیسازی
درخشان درباره آمادگی زیرساختهای پایتخت برای توسعه برقیسازی گفت: اکنون ۱۶ ایستگاه با ظرفیت ۷۴ دستگاه شارژ به صورت شارژ کند (AC) و تند شارژ (DC) با پروتکلهای جیبی (GB/T) و سیسیاس (CCS۲) راهاندازی شده است. همچنین قرارداد استقرار و بهرهبرداری از ۱۲ ایستگاه در ۱۴۴ دستگاه شارژ سریع (DC) برای حداکثر ۶۰۰ اتوبوس و هفت هزار تاکسی نیز منعقد شده است.
مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: شرکتهای خودروساز از جمله کرمانموتور نیز به واسطه تحویل خودروهای الکتریکی در چند نقطه از شهر مبادرت به نصب و استقرار ایستگاههای شارژ کرده است البته استراتژی شهرداری تهران، شرکتهای خودروساز، وزارت صمت و نیرو ترغیب استفادهکنندگان از خودرو الکتریکی به امکان استفاده از شارژ خانگی است که در حال برنامهریزی زیرساخت سختافزاری و نرمافزاری موضوع توسط وزارت نیرو و صمت هستیم و به همین دلیل مدیریت شهری لایحهای را برای تصویب به شورای اسلامی شهر تقدیم کرد.
ستاد حمل و نقل پاک ذیل نهاد ریاست جمهوری تشکیل شود
وی گفت: با توجه به وجود آلودگی هوای تهران و شهرهای بزرگ، از سوی دیگر هزینه بالا و بحران استفاده از سوختهای فسیلی در آینده نزدیک، باید ستاد حمل و نقل پاک ذیل نهاد ریاست جمهوری با حضور همه دستگاهها تشکیل شود تا در آن ستاد سیاستگذاریهای کلان حوزه تبدیل، تغییر و حرکت به سمت و سوی حمل و نقل پاک با رعایت همه پیوستهای اجتماعی، امنیتی و اقتصادی انجام شود.
مشاور معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران به امکان تغییر خودروهای گازسوز به برقی اشاره کرد و افزود: خودروها با هر نوع عملکردی را میتوان به خودروی الکتریکی تبدیل کرد حتی امکان تبدیل خودروی گازی به برقی وجود دارد اما مقرون به صرفه نیست زیرا منبع سوخت خودروی برقی با خودروی دیزلی متفاوت بوده و در فرآیند گازسوز و فرآیند بنزین سوز در عمل سوخت را به موتور بنزینی و همان سیستم انتقال قدرت منتقل میکند.
وی با تاکید بر اینکه در حوزه اتوبوس و تاکسی تبدیل خودرو دیزل به برقی صرفه اقتصادی ندارد، تصریح کرد: پیشتر شرکت مپنا روی پژوی ۴۰۵ کار کرده بود که از تکنولوژی موتور داخل چرخ بهره برده بود که همزمان خودروی هیبریدی نیز تولید شود. این طرح به واسطه عدم وجود صرفه اقتصادی با افزایش هشت هزار دلار شکست خورد.
نظر شما