حسین رنجبر گلشواری روز چهارشنبه در حاشیه برگزاری کارگاه توانمندسازی جشنواره تئاتر درسی برای معلمان این شهرستان مرزی در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: برگزاری این کارگاه های آموزشی فرصت مناسبی است تا همکاران فرهنگی روش های جدید، نوین و مختلف هنر نمایش را در جهت ارتقای کیفیت آموزش دانش آموزان ابتدایی این جزیره بیاموزند.
وی ادامه داد: هنر نمایش به عنوان یک هنر کامل و در برگیرنده سایر هنرها از جمله شعر، ادبیات، موسیقی، طراحی، نقاشی و نظایر آن در این دوره تحصیلی می تواند جنبه های دیگر هنری دانش آموزان را نیز در بر گرفته و در هموار کردن مسیر آینده آنها موثر واقع شود.
مدیر آموزش و پرورش قشم توضیح داد: پس از اجرا و برگزاری این کارگاه توانمندسازی تئاتر درسی توسط معاونت پرورشی و تربیت بدنی آموزش و پرورش شهرستان قشم، آموزگاران پایههای پنجم و ششم ابتدایی این شهرستان، میتوانند برخی از دروس نظیر فارسی، ریاضی و علوم یا تلفیقی از آنها را حداقل در چهار دقیقه و حداکثر ۱۰ دقیقه در قالب تئاتر و نمایش استخراج و به دانشآموزان انتقال دهند.
کارگاه توانمندسازی چهارمین جشنواره تئاتر درسی امروز چهارشنبه(۲۱ آذرماه) از سوی استادان دبیرخانه کشوری این جشنواره با همکاری اداره آموزش و پرورش شهرستان میناب در کانون فرهنگی تربیتی شهید حسن ذاکری قشم برگزار شد.
جشنواره ملی تئاتر درسی در میناب هرمزگان به علت مطابقت بسیار با اهداف ۶ گانه هدف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، مورد توجه وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته است و تاکنون سه جشنواره آن در میناب پایتخت تئاتر درسی ایران برگزار شده است.
در سال تحصیلی ۱۴۰۴ -۱۴۰۳ بیش از ۳۲ هزار دانش آموز در شهرستان قشم تحصیل می کنند که از این تعداد ۱۹ هزار ۳۸۷ دانش آموز در مقطع ابتدایی، هفت هزار و ۳۲۹ نفر متوسطه اول و چهار هزار و ۵۴۱ نفر نیز در مقطع متوسطه دوم به تحصیل می پردازند.
جزیره قشم با وسعت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر مربع از تنگه هرمز به موازات ساحل جنوبی ایران به طول ۱۳۵ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر از توابع هرمزگان است و ۳۰۰ کیلومتر خط ساحلی دارد.
شهرستان قشم شامل جزیرههای قشم، هنگام و لارک از تنگه هرمز به موازات ساحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در میان آبهای خلیج فارس گسترده شده است.
آموزش مبتنی بر روش های نوین در این برهه از زمان که فراگیر، تنوع در یادگیری را برای بهتر آموختن طلب می کند، می تواند قابل اتکاترین نوع آموزش باشد.
امروزه معلمان در پی یافتن راه حلی هستند تا خود را با پیشرفت علم همسو کنند و از قافله درک دقیق و مرغوب آموخته ها از سوی فراگیر عقب نیافتند و برای تعمیق مفاهیم ارائه شده خود به دنبال روش تدریس قابل اعتماد هستند.
روش تدریس و یا روش ارائه درس از راه نمایش یا ایفای نقش یکی از بی بدیلترین و مدرنترین روش ها در دنیاست که به لحاظ عینی و ملموس بودن آن توانسته است جایگاه ویژه ای را در تدریس برای خود به دست آورد و به عنوان یک ابزار و وسیله کمک آموزشی کم هزینه که عنصر اصلی آن را دانشآموزان تشکیل میدهند، شناخته شود.
هنر نمایش این فرصت را به معلم می دهد تا بسیاری از مشکلات آموزشی، پرورشی و حتی شخصی دانش آموزان را حل کند و همچنین استعداد هنری آنان را نیز کشف و در پی تربیت این استعداد برآید.
تعمیق بخشیدن به آموزه های درسی و تمرین سودمند برای کمک به حافظه؛ کشف استعداد هنری و افزایش توان تحلیل دانش آموزان نسبت به مسائل پیرامون خود؛ کمک به پیشرفت تحصیلی دانش آموزان؛ کمک به اختلالات زبانی و تقویت فن بیان دانش آموزان؛ کمک به اختلالات یادگیری؛ تبدیل کلاس درس به یک کلاس پویا و شاد؛ خارج کردن فضای کلاس از حالت تدریس یک بعدی از جمله موارد مهم در تدریس تئاتر درسی است.
دوره ابتدایی از جمله مقاطع تحصیلی است که با مشارکت جدی تر اولیای دانش آموزان نسبت به دیگر مقاطع تحصیلی همراه است و تجربه برگزاری جشنواره تئاتر درسی در سال های گذشته نشان داده است که سه قطب اصلی مدرسه، خانواده و دانش آموز در این پروسه فرهنگی هنری به شدت درگیر و در راستای اهداف سند تحول بنیادین آموزش و پرورش به پیش می روند.
نظر شما