به گزارش خبرنگار ایرنا، مراسم آیین آغاز تولید انبوه قطار مترو ملی روز شنبه در شهر باقرشهر شهرستان ری با حضور حسین افشین معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رییس جمهوری، علی رضا زاکانی شهردار تهران، رییس شورای شهر تهران، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، سید علی یزدی خواه نماینده مردم تهران، ری، پردیس، اسلامشهر و شمیرانات در مجلس شورای اسلامی و جمعی از مسئولین شهری و کارکنان واگن سازی تهران در پایانه فتحآباد برگزار شد.
پروژه قطار ملی برای من نوستالژی هم هست
معاون علمی فناوری ریاست جمهوری با حضور در این مراسم اظهار کرد: برای اینکه قطار ملی شدنی بشود اقدامات زیادی انجام گرفته است؛ در سال ۸۵ قریب به ۲۰ سال پیش در واگن سازی پلور سبز انتقال تکنولوژی برای واگن های جدید مسافربری انجام شده بود و کار ساخت واگن استارت خورد.
وی ادامه داد: نیت کردیم و ساختیم. خاطرم هست که آن واگن در سال ۸۷ ساخته شد. بعد از ساخته شدن باید تست می کردیم که تمام استانداردهای آن توسط دانشگاه علم و صنعت انجام شد. اگر روند درست پیش می رفت کار زودتر انجام می شد اما تا ۲۰ مرداد سال ۱۴۰۳ زمالن برد؛ چرا یک اتفاق در کشور ما ۲۰ سال طول میکشد؟ شاید اگر اعتماد کنیم این اتفاقات زودتر امکان پذیر خواهد شد.
افشین گفت: پروژه قطار ملی برای من نوستالژی هم هست و خوشحالم که این اتفاق در حال انجام است. همچنین خوشحالم که اصالت آن با طراحی ایرانی-اسلامی است. باید افراد وقتی از بیرون نگاه می کنند، حس ایرانی بودن را از آن بگیرند. مردم باید در این قطار احساس راحتی بکنند و نوع صندلی ها و تهویه باید مناسب باشد.
۷۰ میلیون دلار از طرف دولت برای آن در نظر گرفته شده
معاون رئیس جمهوری همچنین گفت: منابع مالی آن تامین شده است؛ ۷۰ میلیون دلار از طرف دولت برای آن در نظر گرفته شده که ۲۷ میلیون دلار تامین شده و شهرداری تهران هم باید متناظر با آن سهم خود را پرداخت کند.
وی افزود: بیش از ۲۵ شرکت دانش بنیان در این امر همکاری می کنند. ما دوست داریم که پروژه های بزرگ مانند قطار ملی با سرعت انجام شود. ضمن اینکه باید ساخت قطار پرسرعت را هم در کشور جدی بگیریم. ریل های قطار پر سرعت ساخته شده و به محض اجرای یک قسمت از آن با همین متخصصان داخلی می توانیم کار را جلو ببریم. فعلا یک مسیر اصفهان-تهران را داریم که ۴۰ درصد پیشرفت دارد.
مدیرعامل شرکت واگن سازی تهران در این مراسم گفت: به دلیل تامین نیازهای ناوگان مترو سال ۹۹ طرح ساخت قطار ملی و همچنین تولید انبوه قطار مترو انجام شد.
علیرضا شیخ طاهری افزود: میزان داخلی سازی در ساخت واگن کمتر از ۳۰ درصد در سال ۹۹ بود که با تلاش شهرداری تهران، معاونت علمی ریاست جمهوری، جهاد دانشگاهی و شرکت مپنا و تلاش مهندسان و متخصصان کشورمان اکنون میزان داخلی سازی واکن های مترو به بیش از ۸۰ درصد رسیده است.
این مسئول خاطرنشان کرد: امسال ۲ رام قطار ملی با هفت واگن جهت بهره برداری تحویل شهرداری تهران میشود.
شیخ طاهری اظهار داشت: طبق قرارداد تولید انبوه نخستین نمونه قطار ملی مترو بین شرکت متروی تهران و شرکت واگن سازی تهران، تولید ۱۱۳ واگن، به جریان افتاده و امید میرود تا قبل از پایان سال جاری ۲ رام قطار (۷ واگنه) ملی مترو، به بهره برداری برسد؛ البته شرکت واگن سازی تهران معطل شروع قرارداد نبوده و از چندی پیش مقدمات آغاز تولید انبوه قطار ملی مترو را سپری کرده و اقدامات لازم برای تسریع و تحقق تعهدات خود را انجام داده است.
شهرستان ری با بیش از یک میلیون نفر جمعیت در جنوب پایتخت به عنوان قبله تهران قرار دارد.
نظر شما