به گزارش ایرنا ، به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری فارس دکتر حسینعلی امیری در نشست مشترک استانداران فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد با دکتر هوشنگ بازوند؛ معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور که به منظور بررسی آخرین روند عملیات اجرایی بزرگراه شیراز – اهواز برگزار شده بود این مطلب را عنوان کرد.
به گفته امیری طولانی شدن مدت زمان اجرای پروژه ها علاوه بر بروز مشکلات فنی و تخصصی در طول مدت اجرا، از جنبه حقوقی نیز در روند اجرای طرح ها اخلال ایجاد می کند.
استاندار فارس شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور را یکی از مهم ترین سازمان های دولتی خواند که نقشی اساسی در توسعه کشور بر عهده دارد و با حضور دکتر بازوند در رأس مدیریت این شرکت که از مدیران باتجربه و توانمند کشور است، این نقش مفیدتر و اثرگذارتر خواهد بود.
وی بیان داشت: مسیرهای ارتباطی از جمله اصلی ترین و مهم ترین زیرساخت های توسعه کشور هستند و بر همین اساس بهره برداری هرچه سریع تر از طرح های خطوط راه، راه آهن و هوایی موجب رونق بیشتر در توسعه همه جانبه ملی و استانی خواهد شد.
نماینده عالی دولت چهاردهم در استان فارس هدف گذاری نهایی پروژه بزرگراه شیراز – اهواز را اتصال دو کشور همسایه ایران و عراق دانست و تأکید کرد: کشور عراق از کشورهای بازار هدف برای فروش محصولات مختلف تولیدی به ویژه تولیدات کشاورزی و باغی و ساختمانی استان فارس و همچنین درگاه ورودی کالاهای مورد نیاز کشور است که تکمیل و بهره برداری هر چه سریع تر بزرگراه شیراز – اهواز می تواند اقدام مهمی در جهت رونق بیشتر مراودات تجاری استان های فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و حتی سایر استان ها بین دو کشور جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق باشد.
دکتر امیری یادآور شد: افزایش تردد ساکنین سه استان فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد و همچنین بخش قابل توجهی از تردد زائرین اربعین حسینی مربوط به مناطق و همسایگان شرقی کشور از مسیر بزرگراه شیراز – اهواز در سال های اخیر، اهمیت تکمیل و بهره برداری هرچه سریع تر این پروژه را دوچندان و حائز اهمیت کرده است.
وی با تأکید بر این موضوع که عبور یک پروژه راهسازی از یک منطقه گاهی موجب می شود برخی از افراد سودجو به دنبال کسب منافع غیرقانونی و زیاده خواهی حاصل از تملک اراضی مسیر توسط دولت باشند، خاطرنشان کرد: در دوران خدمت در استان های مختلف شاهد بوده ام که اعتبارات برخی پروژه ها به دلیل طولانی شدن زمان عملیات اجرایی و سودجویی برخی افراد، چندین بار از سوی دولت اختصاص می یافت که به دلیل سوءاستفاده سودجویان حتی اهالی منطقه اجرای عملیات نیز از هزینه آن اعتبارات منتفع نمی شدند.
تملک اراضی و تأمین اعتبار پیش نیاز برنامه ریزی و اجرای پروژه ها
استاندار فارس در ادامه خواستار فعالسازی و تسریع در اجرای قطعه حدفاصل شیراز تا بهبهان از پروژه بزرگراه شیراز – اهواز شد و گفت: تملک اراضی مسیر و همچنین تأمین اعتبارات لازم برای اجرای پروژه ها، اولویت و پیش نیاز برنامه ریزی و اجرای هر طرح عمرانی است.
در این نشست معاونین هماهنگی امور عمرانی استانداریهای فارس و کهگیلویه و بویراحمد، چند تن از مدیران شرکت مادرتخصصی ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور و پیمانکاران پروژه بزرگراه در دست احداث شیراز – اهواز گزارشی از آخرین وضعیت عملیات اجرایی این طرح به طول ۵۴۰ کیلومتر که ۳۳۰ کیلومتر آن در حوزه راه های استان های فارس و کهگیلویه و بویراحمد و ۲۱۰ کیلومتر نیز در استان خوزستان قرار دارد، ارائه کردند .
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت مادر تخصصی ساخت و توسعه زیرساخت های حمل و نقل کشور در مورد رایزنی و پیگیری به منظور تأمین اعتبار لازم از سوی سازمان برنامه و بودجه کشور برای تکمیل پروژه قول مساعد داد.
در این نشست همچنین مقررشد برنامه زمانبندی تسریع در عملیات اجرایی این پروژه در جلسه آتی که با حضور دست اندرکاران اجرای این طرح در استان های فارس، خوزستان و کهگیلویه و بویراحمد، به میزبانی استانداری فارس برگزار خواهد شد، تهیه و ارائه شود.
نظر شما