به گزارش ایرنا، "محمد رستگاری " عصر یکشنبه در جمع خبرنگاران افزود: جاده ها بر اساس استانداردهای لازم و ظرفیت بار پذیری طراحی و ساخته می شود و چنانچه فشار باری بیش از ظرفیت مجاز بر جاده وارد شود، موجب آسیب و از بین رفتن رویه آسفالت و زیرساخت آن می شود.
وی با بیان اینکه یزد دومین استان معدنی کشور است تصریح کرد: متاسفانه بارگیری کامیون ها فراتر از ظرفیت بار جاده ها هستند، در صورتی که در برنامه هفتم توسعه به صراحت ذکر شده که معادن باید اقدام به افتتاح دفاتر حمل بار در محل شرکت خود نمایند اما اقدام نمی کنند.
رستگاری تصریح کرد:برای رفع این موضوع پیگیری هایی در سطح استان در حال انجام است ،اما ممانعت هایی در این زمینه وجود دارد ، اکنون اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای سامانه ای برای این موضوع طراحی کرده که امیدواریم با راه اندازی این سامانه این مشکل حل شود هر چند معادن مقاومت می کنند.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد افزود: سالانه ۴۰ میلیون تن کالا از مبدا استان حمل می شود که حدود ۱۵ میلیون تن از این میزان مربوط به معادن است.
۴۰ هزار میلیارد ریال حجم قراردادهای طرح های حوزه راه
رستگاری در بخشی دیگر از سخنان خود حجم قراردادهای ریالی فعال در حوزه راهداری استان ۴۰ هزار میلیارد ریال (چهار همت) بیان کرد و افزود: این اعتبار برای ۶۵۰ طرح در حوزه راههای استان در نظرگرفته شده است.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد اضافه کرد:بیشترین طرف قراردادهای طرح های جاده ای استان پیمانکاران بومی هستند.
وی خاطرنشان کرد: وضعیت ایمنی جاده های استان نسبت به کشور مطلوب است و از لحاظ تعداد فوتی در تصادفات، نسبت به میانگین کشوری در سه سال گذشته روند کاهشی داشته است.
رستگاری طول خط کشی انجام شده در شبکه راههای استان را هفت هزار و ۷۰۰ کیلومتر بیان کرد و گفت: برنامه ریزی شده که این رقم تا پایان سال به ۱۲ هزار کیلومتر برسد.
وی اضافه کرد: حدود ۹۸ درصد راه های روستایی بالای ۲۰ خانوار استان آسفالت هستند، این رقم از میانگین کشوری بالاتر است و به همین دلیل یزد به عنوان دومین استان از لحاظ گستردگی شبکه راه های آسفالته روستایی می باشد.
مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای یزد از رفع ۱۴ نقطه حادثه خیز در استان خبر داد و گفت: در راستای ایمنی جاده ها ، ملایم سازی و اصلاح شیبهای شیروانی به منظور کاهش فوتی در تصادفات در دستور کار قرار دارد.
وی ادامه داد: سالانه حدود ۲۰۰ کیلومتر از راههای استان ملایم سازی و اصلاح شیب های شیروانی انجام می شود زیرا هرچه شیب شیروانی ملایمتر باشد و آرام تر با زمین پیوند بخورد، راه برای راننده و سرنشین ایمنتر خواهد شد.
استان یزد با توجه به قرار گرفتن در مرکز جغرافیای ایران، کریدور اتصال مناطق مختلف کشور و چهار راه ارتباطی شبکه حمل و نقل کشور است و به دلیل واقع شدن در مرکز کشور، محل اتصال تردد در محورهای مواصلاتی شمال به جنوب و شرق به غرب کشور به شمار می رود .
طول شبکه راههای استان یزد هشت هزار و ۴۰۰ کیلومتر است که از این میزان، ۸۴۰ کیلومتر بزرگراه، ۶۸۸ کیلومتر راه اصلی، ۶۵۰ کیلومتر راه فرعی آسفالته ، ۲ هزار و ۲۹۱ کیلومتر راه روستایی آسفالته ، ۳۷۲ کیلومتر راه روستایی درجه یک شنی و سه هزار و ۱۸۵کیلومتر راه روستایی خاکی است و از مجموع راههای استان حدود یکهزار و ۲۶۷ کیلومتر آن راههای شریانی و ملی است.
یزد در بحث طول راههای شریانی رتبه ۱۰ کشوری را دارد، از لحاظ طول بزرگراه در جایگاه هشتم، طول راه اصلی در رتبه ۱۴ ، طول راه های فرعی در جایگاه ۱۵ و طول راه روستایی رتبه ۲۲ کشور را دارد.
نظر شما