فرامرز مبارکی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: بیشتر جاده های دسترسی به مزارع چابهار در سیل سالهای گذشته تخریب و بدلیل عدم تخصیص اعتبار ملی و استانی به میزان کافی ساخت و ترمیم جاده های دسترسی بین مزارع سالها طول می کشد.
وی افزود: در صورت تخصیص اعتبارات طی یک برنامه زمانبندی میتوانیم جاده دسترسی را احداث یا ترمیم، بازسازی و آسفالت کنیم.
مدیرجهاد کشاورزی چابهار ادامه داد: این شهرستان نگینی برآمده از آبرفت رودخانه های شهرستان مجاور بوده و رودخانه کاجو که از شهرستان قصرقند سرچشمه میگیرد مهمترین شریان حیاتی این شهرستان است.
وی تصریح کرد: تنوع محصولات با دریای عمان پیونده زده و با بهره گیری از بادهای موسمی اقیانوسی(مونسون) اقلیمی متفاوت را داشته، بگونه ایی که پایین بودن نوسان دمایی از مشخصه های خاص این اقلیم است.
مبارکی با اشاره به حل مشکلات و تامین زیرساخت های راه، برق، مخابرات و تامین ماشین آلات کشاورزی از مهمترین درخواست های کشاورزان است چون مردم این شهرستان از قدیم الایام به کشاورزی متکی بودهاند و کشاورزی در تعادل طبیعی و بیولوژیکی این منطقه نقش مهمی را ایفا می کند.
وی ادامه داد: سطح زیر کشت زراعی فعلی(آبی) سه هزار و ۲۰۰ هکتار و سطح زیر کشت زراعی فعلی (دیم) ۱۱ هزار و ۸۰۰ هکتار است و همچنین سطح زیر کشت باغی فعلی(آبی) ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار و سطح زیر کشت باغی فعلی(دیم) ۷۶هکتار است.
مدیر جهاد کشاورزی چابهار با اشاره به اینکه ایجاد جاده دسترسی به مزارع با هدف سهولت در حمل و نقل ماشین آلات و ادوات، جابجایی نهاده ها و انتقال محصولات کشاورزی توسط جهادکشاورزی بصورت رایگان برای مردم و بهره برداران کشاورزی ساخته می شود، گفت: ایجاد، مرمت و بازسازی جاده های دسترسی بین مزارع در توسعه کشاورزی هر منطقه نقش بسزایی دارد.
وی افزود: همه باید با تلاش و کار و همت مضاعف تولید ملی را افزایش داده تا بسیاری از مشکلات اقتصادی، معیشتیِ و اشتغال مرتفع شود.
به گزارش ایرنا چابهار به عنوان بزرگترین بندر اقیانوسی ایران و سرزمین موج و مرجان در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله ۶۴۵ کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از ۲ شهر چابهار و پلان، سه بخش مرکزی، پلان و پیرسهراب تشکیل شده و بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت دارد.
نظر شما