به گزارش ایرنا، یکی از جدیترین مولفههای رونق صادرات ارتقای زیرساخت بنادر است که دولت چهاردهم این مهم را در دستور کار خود قرار داد. بندر امیرآباد بهشهر نیز از جمله بنادر راهبردی کشور محسوب میشود که با توجه به موقعیت مکانی و احیای کریدور شمال – جنوب، سرمایهگذاری کلان زیرساختی در این بندر اهمیت بالایی دارد.
بازدیدهای پیاپی مدیران ارشد دولت چهاردهم در ماه های اخیر و تخصیص اعتبارات کلان برای راهاندازی زیرساختها در این بندر نشان دهنده عزم جدی دولت برای رونق تجارت در یکی از بزرگترین بنادر کشورهای حاشیه خزر است.
همزمان با سفر وزیر راه وشهرسازی در آذر امسال به مازندران دولت فقط برای تکمیل اسکله رورو در این بندر هفت هزار میلیارد ریال اعتبار اختصاص داد.
رفع نیازهای ضروری این بندر با سرمایهگذاریهای کلان دولت در بخشهای مختلف سبب شد که امیرآباد به یکی از راهبردیترین بنادر کشورهای حاشیه خزر تبدیل شود. رکوردشکنیهای پیدرپی حجم مبادلات تجاری این بندر در کاه های اخیر بسیار هم این سیر تکاملی را ادامهدار کرد.
اراضی شرقی بندر امیرآباد در مسیر توسعه
در این پیوند مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد گفت: مطالعات اجرایی ایجاد زیرساختها در ۳۰۰ هکتار از اراضی شرقی بندر امیرآباد تا ماه آینده پایان خواهد یافت.
محمدعلی موسی پور گرجی افزود: در راستای توسعه اقتصاد دریا محور یکی از طرحهای شاخص و بزرگی که سازمان بنادر و دریانوردی و بندر امیرباد در دستور کار قرار داده است مطالعه و اجرای زیرساختها در سیصد هکتار اراضی شرق این بندر است.
وی با بیان اینکه بخشی از مطالعات تکمیل شده و مطالعات زیرساختی نیز در دستور کار است اضافه کرد: پیش بینی میشود مناقصه انتخاب پیمانکار برای ایجاد زیرساختها راههای مواصلاتی، خطوط ریلی، کانال آبهای سطحی و مسائل زیست محیطی تا ماه آینده برگزار خواهد شد.
مدیر کل بنادر و دریانوردی امیرآباد ادامه داد: با تکمیل این طرح یک تا ۱.۵ میلیون تن به ظرفیت اسمی این بندر اضافه خواهد شد و توسعه اشتغال پایدار و پویایی اقتصاد منطقه را به دنبال خواهد داشت.
همچنین دولت چهاردهم برای رونق صادرات و افزایش حجم مبادلات تجاری در بندر امیرآباد سرمایهگذاریهای زیرساختی مهمی انجام داده و مسئولان مرتبط با این حوزه تاکید کردهاند که در صورت نیاز و ضرورت طرحهای مورد نیاز دیگری هم در این بندر آغاز خواهد شد.
اتصال به شبکه ریلی کشور
ساخت پایانه مکانیزه غلات به ظرفیت ۷۰ هزار تن و با سرمایهگذاری حدود ۱۳ هزار میلیارد ریال، احداث مخازن روغن خوراکی با ظرفیت ۲۶ هزار تن و سرمایهگذاری یکهزار و ۲۲۰ میلیارد ریالی، ایجاد محوطه کانتینری به ظرفیت۱۲۰۰۰TEU و سرمایهگذاری حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد ریال، ساخت کارخانه تصفیه روغن و بستهبندی با سرمایهگذاری حدود پنج هزار میلیار ریالی و کارخانه تولید نشاسته ذرت با سرمایه گذاری حدود ۱۳ هزار میلیارد ریالی از جمله طرحهای مهم زیرساختی است که به زودی عملیات اجرایی آن در این بندر اغاز خواهد شد.
بندر امیرآباد در کنار آنکه یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانههای متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای مختلف از بنادر نسل سوم کشور است و سالانه حدود۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچکالا وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۷.۵ میلیون تن و بهرهمندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بینالمللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگیهای شاخص بندر امیرآباد است.
بندر امیرآباد در خدمت اقتصاد دریا محور
بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت چهاردهم میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگی های شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیتهای بندری بسیار مناسبی برخوردار است و میتواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بهویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک می کند.
نظر شما