کمک به تغییر رفتار رانندگان پرخطر با طرح «شبیه‌ساز رانندگی» در شاهرود + فیلم

 شاهرود - ایرنا - «شبیه‌ساز رانندگی» با هدف تغییر و اصلاح رفتار ترافیکی رانندگان پرخطر، ارتقای ایمنی و کاهش حوادث رانندگی شهری و جاده‌ای در شاهرود طراحی و ساخته شد و به مرحله اجرا درآمد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، دستگاه شبیه‌ساز رانندگی(سیمیلاتور) امکان آموزش و فراگیری مهارت‌های متنوعی را از سطح ساده تا پیشرفته برای کاربر فراهم می‌کند.

این دستگاه امکان اصلاح روند آموزش رانندگی و بررسی صلاحیت اخذ گواهینامه را برای افراد فراهم می‌کند.

استفاده از این دستگاه در آموزشگاه‌های رانندگی به نوعی باعث ایجاد تحول در آموزش می‌شود و با سنجش واقعی توانایی افراد در رانندگی، تا حدود قابل توجهی از بروز تصادف‌ها به دلیل نداشتن مهارت کافی رانندگان جلوگیری می‌کند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود روز چهارشنبه در حاشیه نشست تخصصی مشترک ارزیابی طرح شبیه‌ساز رانندگی با حضور اعضای کمیسیون ایمنی راه‌های کشور، پلیس راهور، مدیران دانشگاه علوم پزشکی شاهرود، اورژانس و مسوولان دستگاه‌های اجرایی در سالن مجازی این دانشگاه، به خبرنگار ایرنا اظهار کرد: این نشست با هدف تقویت همکاری بین بخشی و کاهش جدی حوادث ترافیکی در شهرهای شاهرود و میامی و محورهای مواصلاتی بین این ۲ شهرستان با توجه به تردد سالانه بیش از ۲۰ میلیون مسافر و زائر امام هشتم(ع) برگزار شد.

محمدحسن امامیان با اشاره به اجرای طرح مطالعاتی در این زمینه طی ۲سال گذشته توسط دانشگاه علوم پزشکی، ابراز کرد: این طرح با معرفی ۱۶۷ راننده پرخطر از سوی پلیس راهور به مرکز شبیه‌ساز در سال گذشته به مرحله اجرا رسید.

وی با اشاره به بررسی بازخورد این طرح در یکسال بعد، افزود: براساس گزارش پلیس از ۱۶۷ راننده شرکت کننده در این طرح مطالعاتی فقط سه مورد تخلف رانندگی طی یکسال در سامانه پلیس راهور ثبت شد که کاهش معنادار در رفتار رانندگی را نشان می‌دهد.

امامیان این مداخله را بسیار موثر دانست و افزود: این برنامه باید با حمایت مسوولان تقویت شود و شرایطی را ایجاد کرد تا با تغییر رفتار رانندگان حادثه‌های ترافیکی به حداقل ممکن برسد.

معرفی رانندگان پرخطر به مرکز شبیه‌ساز از ابتدای سال ۱۴۰۴

وی با اشاره به اینکه تعیین تاثیر مداخلات روانشناسی و آموزش ایمنی بر رانندگی رانندگان پرخطر از دیگر اهداف اجرای این طرح است، ابراز کرد: از ابتدای سال ۱۴۰۴ اشخاصی که دچار تخلفات رانندگی متعددی شوند، برای آموزش بهتر رانندگی و تقویت مهارت‌ها به این مرکز شبیه‌ساز معرفی می‌شوند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی شاهرود ادامه داد: شبیه‌سازی رانندگی قسمتی از این برنامه است و مداخلاتی دیگری در حوزه آموزش با کمک آموزش و پرورش، رسانه‌ها و کسانی که می‌توانند آموزش‌های مربوطه را به عموم مردم اطلاع‌رسانی کنند، در دستور کار قرار دارد که در نهایت تمام این اقدام‌ها می‌تواند به تغییر رفتار رانندگی و کاهش حادثه‌های ترافیکی منجر شود.

وی یکی از دغدغه‌های مهم کشور را حادثه‌های ترافیکی برشمرد و گفت: طی سال‌های گذشته با همکاری پلیس، راه و شهرسازی، و آموزش رسانه‌ها تغییر رفتاری در رانندگان ایجاد شد و این تغییر منجر به کاهش حدود ۳۰ درصدی فوتی‌های این حادثه‌ها شد.

امامیان با اشاره به اینکه شمار جانباختگان حادثه‌های ترافیکی از ۲۸ هزار نفر به ۲۰ هزار نفر در سال کاهش یافت، افزود: پیشگیری از حادثه رانندگی تنها وظیفه پلیس نیست باید با آموزش‌های لازم و فرهنگ‌سازی در این زمینه ایمنی رانندگی را بهبود بخشید که این امر نیازمند همکاری بین بخشی دستگاه‌های مختلف اجرایی و مشارکت مردم است.

به گزارش ایرنا، به دلیل بالا بودن آمار فوتی‌های سالانه رانندگی در کشور از ۱۵ سال قبل مسوولان به فکر ایجاد رشته تخصصی مهندسی ایمنی شدند. پس از انجام تحقیقات بین‌المللی و اعلام موافقت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در سال ۱۳۹۶، رشته مهندسی ایمنی راه و ترابری در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه تربیت مدرس در سال ۱۳۹۸ ایجاد شد.

از زمان ایجاد این رشته دانشگاهی تا کنون استقبال خوبی از آن صورت گرفت و دانش آموختگان این رشته دارای فرصت‌های شغلی متنوع در وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهنمایی و رانندگی فراجا و شرکت‌های خصوصی مهندسان مشاور راه و ترافیک هستند.

شهرستان شاهرود با بیش از ۲۰۰ هزار نفر جمعیت در شرق استان سمنان قرار دارد.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha