به گزارش خبرنگار اقتصادی ایرنا، اسماعیل گرجیپور روز یکشنبه در نشست افقگشایی موضوع فقر اظهار داشت: سیاستهای کلی تامین اجتماعی در فروردین ۱۴۰۱ ابلاغ شد که کلیدواژههای مهمی دارد و قانون مادر حوزه رفاه و تامین اجتماعی است؛ تاکید به رفع تبعیض در بهرهمندی عمومی، کاهش فاصله طبقانی با هدفمندسازی یارانهها و حفظ قدرت خرید مردم از جمله این کلید واژهها است.
وی گفت: اگر بخواهیم عدالت اجتماعی را از منظر اندیشه اقتصاد بررسی و دستهبندی کنیم، به سه سرفصل «فقر»، «توزیع درآمد» و «برابری فرصتها» میرسیم.
گرجی پور با بیان اینکه سیاستهای مربوط به رفع فقر بر علل و عوامل تولید فقر تمرکز دارد، اظهار داشت: حمایت از فقرا در کنار سیاستهایی که مدام تولید فقر میکند، باعث میشود در فقرزدایی به خوبی عمل نکنیم.
سیاستهای ضدتورمی در فقرزدایی موثر است
معاون وزیر تعاون فقر را در ۵ دسته فقر ذاتی، فقر غیرقابل توانمندسازی، فقر ناشی از بیکاری، فقر شاغلان و فقر جغرافیایی تقسیم کرد و افزود: سیاستهای مرتبط با تورم، رشد اقتصادی و بازار کار میتواند در فقرزدایی تاثیر بسزایی داشته باشد.
گرجیپور گفت: از منظر بسیاری از اقتصاددانها نمیتوان گفت بین اشتغال و رشد اقتصادی رابطه قویای وجود دارد. در سالهایی که با رشد اقتصادی مواجه بودیم، این رشد منجر به اشتغال نشده است.
وی توضیح داد: دلیل اصلی این است که بنگاههای بزرگ که نقش لوکوموتیو اقتصاد را ایفا میکنند، به بنگاههای کوچک متصل نیستند و به دلیل رانتهایی که دارند، نیازی به مشارکت با بنگاههای کوچک نمیبینند و همین مسئله اشتغال در بنگاههای کوچک را با مشکل مواجه کرده است.
معاون رفاه وزیر تعاون تاکید کرد: بیشترین پوشش بیمهها در بنگاههای خرد هستند اما بیشترین درآمد سازمان تامین اجتماعی از بنگاههای بزرگ است که نشان میدهد افرادی که در بنگاههای خرد مشغول به کار هستند، عملا دستمزدهای پایینی دارند که این مسئله در سازمان تامین اجتماعی فقر بیمهای را رقم میزند.
حمایت قیمتی نتوانسته عمق جامعه را هدف قرار دهد
گرجیپور تصریح کرد: ۲ رویکرد در حمایت از فقرا وجود دارد، یکی حمایت قیمتی و دیگری حمایت درآمدی است؛ برخی از پژوهشگران اعتقاد دارند حمایت قیمتی نتوانسته عمق جامعه را هدف قرار دهد و حمایت درآمدی با توجه به حداقل استانداردها میتوان منابع را عمیقتر تجمیع کرد و افراد بیشتری را پوشش داد.
معاون وزیر تعاون درباره تهدیدهای حوزه رفاه و تامین اجتماعی گفت: ضعف رویکرد و هماهنگی در پیشگیری و رفع به ویژه در مقابله با فقر، محرومیت و آسیبهای اجتماعی، کم اثر بودن برنامههای فقرزدایی به دلایل متعدد مانند شناسایی غیر صحیح و هدررفت منابع برای افراد غیر نیازمند، عدم تمرکز بر ریشههای بازتولید فقر و ناهمگاهنگی میان دستگاهها است.
وی افزود: نکتهای که با آن درگیر هستیم، ارزیابی تاثیر برنامههای حوزه حمایتی و رفاهی است که باید در دستور کار قرار بگیرد.
معاون وزیر تعاون درباره راههای مقابله با فقر از نظر وزارت تعاون گفت: وزارت تعاون یک راهبرد کارآمدساز را راهی برای مقابله با فقر میداند که نیاز به راهبرد بودجه محور، ایجاد سیاستهای جدید، پیوست رسانهای، بسیج اجتماعی و تغییر نگاه دارد.
وی با تاکید بر ضرورت هماهنگی سه سطحی سیاستهای رفاهی گفت: در نظام رفاهی و حمایتی کشور نهادهای متعددی داریم که راهبرد کارآمدساز در مقابله با فقر مستلزم هماهنگی میان نهادهای حمایتی و نیز بین دستگاهها است.
گرجی پور افزود: مسئله بعدی نهادهای حمایتی نظیر سازمان بهزیستی، کمیته امداد و بنیادهای و نهادهای فعال در حوزه محرومیت زدایی با یکدیگر عمل کنند ضمن آنکه میزان دستگاههای اجرایی متولی ابعاد مختلف نظام رفاهی هماهنگی لازم است.
وی در پایان به عوامل موثر بر وضعیت رفاهی مردم اشاره کرد که از میان آن میتوان به عوامل بیرونی مانند اقتصاد، تورم، دسترسی به زیرساختهای پایه، برابری در آموزش و سیاستهای بخش مسکن اشاره کرد.
معاون وزیر تعاونف کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: بخش دیگر زیرساختهای لازم برای سیاستهای رفاهی کارآمد مانند زیرساختهای فناوری اطلاعات، زیرساخت بودجهای و زیرساخت اداری است.
گرجی پور ادامه داد: طرحهای رفاهی کارآمد نیز به طرحهای فراگیر مانند آموزش، سلامت و مسکن، یارانههای فراگیر با تضمین حداقل درآمد، دسترسی به تسهیلات بانکی و کارت اعتباری است. بخش دیگری طرحهای رفاهی کارآمد شامل طرحهای حمایت از گروههای جمعیتی و صنفی مانند حمایت از بیکاران، کودکان، سالمندان و معلولان است.
نظر شما