یادگیری درس‌های کسل‌کننده همراه با سرگرمی به کمک «بازی‌وارسازی»

تهران- ایرنا- دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با تاکید بر این که یکی از روش‌های آموزشی نوین، «بازی‌وارسازی» یا گیمیفیکیشن است، گفت: منظور از این اصطلاح واردکردن عنصر بازی در فرآیند یادگیری است که می‌تواند درس‌های کسل کننده را به یادگیری توام با سرگرمی تبدیل کند.

به گزارش خبرنگار رسانه ایرنا، بهاره نصیری، دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در ششمین همایش سواد فضای مجازی با محوریت «فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی» که امروز دوشنبه، ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۳ برگزاری شد، گفت: کاربران رسانه‌های آموزشی برای استفاده مناسب از فرصت‌های رسانه‌ای و تبدیل تهدیدهای آن به فرصت‌های جدید، باید نحوه دسترسی و استفاده از رسانه‌ها را بیاموزند و با نقد آن‌ها بر توان تفسیر و ایجاد فهم شخصی خود بیفزایند و فهم خود را در قالب محتواهای رسانه‌ای برای مصرف خود و دیگران تولید و ارائه کنند.

وی با تاکید بر این که «بازی‌وارسازی» به عنوان ابزاری برای تحریک توسعۀ مهارت‌ها و شایستگی‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، توضیح داد: منظور از کاربرد گیمیفیکیشن در آموزش، واردکردن عنصر بازی در فرآیند یادگیری است. بااینکه این روش، بیش از یک قرن قدمت دارد؛ اما استفاده از آن با ورود تکنولوژی به آموزش، گسترده‌تر شده است. به منظور بهره‌مندی از علاقه و اشتیاق روزافزون جامعه به بازی‌ها و بهره‌برداری ابزاری از اجزاء آنان و تفکر بازیگون در ایجاد انگیزش، تغییر رفتار و حل مسائل، مفهوم بازی‌وارسازی متولد شد.

یادگیری درس‌های کسل‌کننده همراه با سرگرمی به کمک «بازی‌وارسازی»

نصیری افزود: گیمیفیکیشن این پتانسیل را دارد که درس های کسل کننده را به یادگیری توام با سرگرمی تبدیل کند. راهبرد «بازی وار سازی» می تواند به ترویج رفتارهایی مانند مشارکت، انگیزه و خود تنظیمی یادگیری در آموزش بینجامد. از گیمیفیکیشن به عنوان راهی برای تشویق رفتارهای مطلوب در دانش آموزان و جستجوی یک فرایند یادگیری پویاتر، سریع‌تر و لذت بخش‌تر استفاده می شود.

دانشیار پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی تاکید کرد: گمیفیکیشن پرداختن به رویکردهای آموزشی نوآورانه‌ای است که از شیوه‌های سنتی کلاس درس فراتر می‌رود و بر اهمیت انطباق روش‌های تدریس برای همسویی با نیازهای متنوع و سبک‌های یادگیری یادگیرندگان امروزی تاکید می‌کند.

وی ادامه داد: با استفاده از عناصر بازی و اجزای جذاب آن، می‌توان تحرک و تعامل را در فرآیند آموزش افزایش داد و محتوا را برای کاربران جذاب‌تر کرد. گیمیفیکیشن می‌تواند بهبود مستقل در نظارت بر پیشرفت کاربران و افزایش تعاملات اجتماعی بین آنها داشته باشد. با ترکیب عناصری مانند چالش‌ها، پاداش‌ها و سیستم‌های پیشرفت در فعالیت‌های آموزشی، گیمیفیکیشن یک تجربه یادگیری پویا و تعاملی را ارائه می‌دهد که توجه یادگیرندگان جوان را به خود جلب می‌کند و حس لذت و موفقیت را تقویت می‌کند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha