«سواد هوش مصنوعی» را در تعامل مستقیم با کودکان ارتقا دهیم

تهران- ایرنا- استادیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه بین المللی سوره گفت: باید سعی کنیم تفکر انتقادی و مهارت‌های سواد رسانه‌ای و سواد هوش مصنوعی را در خانواده و در تعامل مستقیم با کودکان ارتقا دهیم.

به گزارش خبرنگار رسانه ایرنا، سمیرا خطیب زاده، استادیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه سوره، امروز دوشنبه، ۱۷ دی‌ماه ۱۴۰۳ در ششمین همایش سواد فضای مجازی با محوریت «فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی» اظهار داشت: «سواد هوش مصنوعی» به معنی تجهیز افراد به دانش و مهارت برای درک، استفاده و تعامل با هوش مصنوعی است. این مهارت در واقع توانمند ساختن انسان‌ها برای تصمیم‌گیری آگاهانه در مورد فناوری‌های هوش مصنوعی، درک مفاهیم و هدایت ملاحظات اخلاقی آن‌ها است.

وی افزود: ظهور ابزارهای ارتباطی مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند منجر به تغییر در سبک زندگی و الگوهای رفتاری و ارتباطی کودکان ما شود. کودکان ممکن است خود را غرق در مکالمات دیجیتالی ببینند که منجر به کاهش تعاملات چهره به چهره در خانواده و حتی با همسالان می شود.

«سواد هوش مصنوعی» را در تعامل مستقیم با کودکان ارتقا دهیم
سمیرا خطیب زاده؛ استادیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه سوره

خطیب‌زاده به خانواده‌ها توصیح کرد: برای کاهش اثرات منفی احتمالی، ابتکار عمل را به کار بگیرید و ارتباط باز و صادقانه را در کودکان خود تشویق کنید.همچنین زمان‌های اختصاصی را برای مکالمه با کودکان بدون استفاده از تکنولوژی‌های نوین اختصاص و ارزش ارتباط مستقیم انسانی را در دنیایی که به طور فزاینده‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی است به آنان آموزش دهید.

وی ادامه داد: سعی کنید تفکر انتقادی و مهارت‌های سواد رسانه‌ای و سواد هوش مصنوعی را در خانواده و در تعامل مستقیم با کودکان ارتقا دهید. کودکان و نوجوانان خود را تشویق کنید تا اطلاعاتی را که از طریق رسانه های مجازی با آنها مواجه می شود، زیر سوال ببرند و دیدگاه های متعددی را در نظر بگیرد. همچنین به آنها بیاموزید که چگونه بر اساس ارزش‌ها و علائق و فرهنگ بومی خود تصمیمات آگاهانه بگیرند نه اینکه کورکورانه از توصیه های مبتنی بر هوش مصنوعی پیروی کنند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha