به گزارش خبرنگار رسانه ایرنا، سمیرا خطیب زاده، استادیار گروه مدیریت فرهنگی و رسانه دانشگاه سوره، امروز دوشنبه، ۱۷ دیماه ۱۴۰۳ در ششمین همایش سواد فضای مجازی با محوریت «فضای مجازی و فرهنگ در عصر هوش مصنوعی» اظهار داشت: «سواد هوش مصنوعی» به معنی تجهیز افراد به دانش و مهارت برای درک، استفاده و تعامل با هوش مصنوعی است. این مهارت در واقع توانمند ساختن انسانها برای تصمیمگیری آگاهانه در مورد فناوریهای هوش مصنوعی، درک مفاهیم و هدایت ملاحظات اخلاقی آنها است.
وی افزود: ظهور ابزارهای ارتباطی مبتنی بر هوش مصنوعی می تواند منجر به تغییر در سبک زندگی و الگوهای رفتاری و ارتباطی کودکان ما شود. کودکان ممکن است خود را غرق در مکالمات دیجیتالی ببینند که منجر به کاهش تعاملات چهره به چهره در خانواده و حتی با همسالان می شود.
خطیبزاده به خانوادهها توصیح کرد: برای کاهش اثرات منفی احتمالی، ابتکار عمل را به کار بگیرید و ارتباط باز و صادقانه را در کودکان خود تشویق کنید.همچنین زمانهای اختصاصی را برای مکالمه با کودکان بدون استفاده از تکنولوژیهای نوین اختصاص و ارزش ارتباط مستقیم انسانی را در دنیایی که به طور فزایندهای مبتنی بر هوش مصنوعی است به آنان آموزش دهید.
وی ادامه داد: سعی کنید تفکر انتقادی و مهارتهای سواد رسانهای و سواد هوش مصنوعی را در خانواده و در تعامل مستقیم با کودکان ارتقا دهید. کودکان و نوجوانان خود را تشویق کنید تا اطلاعاتی را که از طریق رسانه های مجازی با آنها مواجه می شود، زیر سوال ببرند و دیدگاه های متعددی را در نظر بگیرد. همچنین به آنها بیاموزید که چگونه بر اساس ارزشها و علائق و فرهنگ بومی خود تصمیمات آگاهانه بگیرند نه اینکه کورکورانه از توصیه های مبتنی بر هوش مصنوعی پیروی کنند.
نظر شما