قاسم طالبی، روز جمعه در گفتوگو با خبرنگار ایرنا، با اشاره به وضعیت ناوگان تاکسیرانی این شهر اضافه کرد: در حال حاضر ۵ هزار و ۹۰۰ تاکسی در قم مشغول به فعالیت هستند، اما بیش از ۳ هزار و ۵۰۰ دستگاه از این تاکسیها از مرز فرسودگی عبور کردهاند و نیاز فوری به نوسازی دارند.
وی با بیان اقدامات انجام شده در راستای نوسازی تاکسیها، افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون ۸۱ دستگاه تاکسی نوسازی شده است. همچنین ۶۰ دستگاه دیگر در مرحله نوسازی قرار دارند و برای ۳۰ دستگاه نیز پیشفاکتور صادر شده است که علاوه بر این، ۲۲۰ دستگاه تاکسی ون نیز در صف نوسازی قرار دارند که نیازمند برنامهریزی و حمایت بیشتری است.
طالبی به مشکلات مالی رانندگان برای نوسازی ناوگان اشاره کرد و گفت: سال گذشته قیمت تاکسی سورن حدود ۴۹۰ میلیون تومان بود، اما امسال این قیمت به حدود ۷۰۰ میلیون تومان رسیده که برای تاکسیداران بسیار سنگین و دشوار است.با این حال، تسهیلاتی برای کاهش فشار مالی رانندگان در نظر گرفته شده است. تاکنون ۱۰۰ میلیون تومان وام بدون سود به رانندگان پرداخت شده و ۱۱۰ میلیون تومان نیز از طریق خرید تاکسیها به رانندگان باز میگردد، اما مابقی هزینه باید توسط رانندگان تأمین شود که این امر به دلیل افزایش شدید قیمتها، چالش بزرگی محسوب میشود.
وی با اشاره به آمار نوسازی تاکسیهای قم در سال گذشته خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۱، تنها ۱۷۰ تاکسی در قم نوسازی شدند که این تعداد حدود ۵ درصد از کل ناوگان را شامل میشود. امیدواریم با حمایت بیشتر مسئولان و تأمین اعتبارات لازم، بتوانیم روند نوسازی را تسریع کنیم و ناوگان تاکسیرانی قم را به استانداردهای مطلوب نزدیکتر کنیم.
مدیرعامل سازمان تاکسیرانی قم در پایان بر ضرورت برنامهریزی و همکاری میان دستگاههای اجرایی تأکید کرد و افزود: ناوگان تاکسیرانی شهر قم نقش مهمی در خدماترسانی به شهروندان دارد و نوسازی آن علاوه بر افزایش کیفیت خدمات، تأثیر مستقیمی بر کاهش آلودگی هوا و ارتقای ایمنی سفرهای درونشهری خواهد داشت.
نظر شما