مهدی پیرهادی روز دوشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار کرد: با وجود احضار ۲۲۸ حکم به دستگاههای متولی در راستای اجرای قانون هوای پاک در سال ۱۴۰۱ اما همچنان تعداد زیادی اجرا نشده و با شرایط موجود و شیوه مدیریت کنونی امید چندانی به بهبود وضعیت آلودگی هوای تهران نیست حال آنکه باید تلاش کرد تا مشکلات حل شود.
وی یکی از علل اجرا نشدن کامل قانون هوای پاک را کمبود منابع مالی دانست و افزود: معتقدم سرمایهگذاری در این حوزه میتواند موثر باشد البته با چالشهایی هم مواجه است و باید متولیان امر به ایجاد جذابیت برای سرمایهگذاران و جلب مشارکت آنها اقدام کنند.
پیرهادی گفت: امسال هم در سالروز هوای پاک (۲۹ دی ماه) بجای آنکه این روز نماد پاکی باشد، خود به یکی از روزهای ناپاک تبدیل شد و مردم از آلودگی هوا رنج بردند.
نقش صنایع فرسوده در آلودگی هوا
رییس کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای اسلامی شهر تهران با بررسی نقش دستگاهها مشمول قانون هوای پاک در کنترل آلودگی هوا و بهبود عملکرد صنایع و نیروگاهها یادآور شد: یکی از نکات کلیدی نقش صنایع فرسوده است که باعث افزایش آلایندگی و مصرف سوخت میشود.
وی نوسازی صنایع و نیروگاهها را به منظور کنترل آلودگی هوا امری ضروری خواند و گفت: بسیاری از نیروگاهها دارای راندمان پایینی هستند در حالیکه در دنیا راندمان نیروگاهها به طور معمول بالای ۵۰ درصد است، در ایران این میزان بشدت پایین است و در برخی موارد به زیر ۱۰ درصد میرسد، این در حالی است که در برنامه توسعه هفتم، هدف گذاری، افزایش راندمان به ۳۹ درصد تعیین شده است.
این عضو شورای شهر تهران همچنین با اشاره به موضوع استانداردهای معاینه فنی خودرو، سیستمهای احتراقی شوفاژخانهها و چالشهای مرتبط با آن در کشور اضافه کرد: رعایت این استانداردها که در کاهش آلایندگی نفس دارند باید مورد توجه قرار گیرد.
پیرهادی همچنین با اشاره به وضعیت خودروهای فرسوده در کشور و قیاس مصرف سوخت خودروهای فرسوده و هیبریدی گفت: بر این باورم که با واردات خودروهای باکیفیت و کممصرف، میتوان مصرف سوخت را کم کرد و از این طریق به کاهش آلودگی هوا هم کمک کرد.
وی به خسارتهای اقتصادی و اجتماعی ناشی از آلودگی هوا و بیماریهای ناشی از آن اشاره کرد و ادامه داد: این مشکلات به دلیل عدم تصمیمگیری مناسب و به موقع متولیان امر بوجود آمده است به همین دلیل پیشنهاد میشود روسای قوا جلسهای برای بررسی مسایل مربوط به قانون هوای پاک و رفع مشکل آلودگی هوا داشته باشند.
پیرهادی همچنین بر ضرورت تحقق قانون اصلاح الگوی مصرف انرژی تاکید کرد و گفت: با توسعه حمل و نقل عمومی و مدیریت مصرف سوخت میتوان تا حدودی آلودگی هوا در پایتخت را مدیریت کرد.
نظر شما