مهدویت، معنابخش تاریخ بشر و نویدبخش آینده‌ای روشن است

ساوه - ایرنا - تماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری گفت: اندیشه مهدویت به‌عنوان نقطه عطف تاریخ بشری، وعده‌ای الهی برای استقرار عدالت و حاکمیت حق است که تمامی ادیان الهی به آن باور دارند.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام علی عباسی پنجشنبه شب در ایین نکوداشت مقام حضرت حسین ابن روح نوبختی با عنوان مقام نائب در شهر آوه ساده اظهار کرد: اعتقاد به ظهور منجی و تحقق عدالت جهانی، یکی از بنیادی‌ترین باورهای ادیان الهی است که در آموزه‌های پیامبران مختلف از گذشته تاکنون مورد تأکید قرار گرفته است. مهدویت، نه‌تنها در اسلام بلکه در مسیحیت، یهودیت، زرتشتی‌گری و دیگر ادیان شرقی و غربی نیز به‌عنوان امیدی برای آینده بشریت مطرح شده است.

وی افزود:بر اساس تعالیم اسلامی، جهان نمی‌تواند تا ابد درگیر ظلم، جنگ، سلطه‌گری و بی‌عدالتی باقی بماند. اگر قرار باشد تاریخ بشر بدون امید به آینده‌ای روشن و بدون تحقق عدالت به پایان برسد، این مسئله با فلسفه خلقت و هدف نهایی بشریت همخوانی ندارد.

حجت الاسلام عباسی یادآور شد: مهدویت، پاسخ روشنی به این دغدغه تاریخی است و خداوند وعده داده که سرانجام، حق بر باطل غلبه خواهد کرد و جهانی پر از عدالت و معنویت شکل خواهد گرفت.

مهدویت، معنابخش تاریخ بشر و نویدبخش آینده‌ای روشن است

باور مشترک در ادیان مختلف

وی اضافه کرد: اندیشه ظهور منجی و نجات‌بخش بشریت، مختص یک دین خاص نیست؛ بلکه در تمامی ادیان توحیدی، از مسیحیت و یهودیت گرفته تا زرتشتی‌گری، بشارت به ظهور یک منجی داده شده است.

وی گفت: این اعتقاد، ریشه در امید فطری انسان به آینده‌ای بهتر دارد و پیامبران الهی نیز در طول تاریخ بر این موضوع تأکید کرده‌اند.

نماینده مردم استان مرکزی در مجلس خبرگان رهبری یاد اور شد: در اسلام، این باور با مهدویت پیوند خورده و مسلمانان شیعه و سنی به ظهور امام مهدی (عج) به‌عنوان منجی آخرالزمان اعتقاد دارند.

وی افزود: این اعتقاد، تنها یک باور مذهبی نیست، بلکه چشم‌اندازی است که بر امید، مقاومت و مبارزه با ظلم تأکید دارد و انسان‌ها را به تلاش برای برقراری عدالت در جامعه دعوت می‌کند.

مهدویت؛ پیامی برای امروز و آینده

حجت الاسلام عباسی گفت: اعتقاد به مهدویت، تنها مربوط به آینده نیست، بلکه می‌تواند چراغ راهی برای امروز بشر باشد و امید به ظهور منجی، به معنای پذیرش مسئولیت در مسیر تحقق عدالت و مبارزه با ظلم است.

وی افزود: انتظار، تنها یک حالت منفعلانه نیست، بلکه حرکتی سازنده برای اصلاح جامعه و آماده‌سازی زمینه‌های ظهور عدالت جهانی محسوب می‌شود.

حجت الاسلام عباسی گفت: باور به مهدویت، نویدبخش آینده‌ای است که در آن انسان‌ها از قید و بند ظلم و ستم رهایی می‌یابند و حاکمیت عدالت، جایگزین سلطه‌گری و بی‌عدالتی خواهد شد.

وی اضافه کرد: این وعده‌ای الهی است که در کتب آسمانی و آموزه‌های پیامبران مورد تأکید قرار گرفته و امیدی جاودان برای تمامی آزاداندیشان جهان محسوب می‌شود.

مهدویت، معنابخش تاریخ بشر و نویدبخش آینده‌ای روشن است

حجت الاسلام محمد جواد نکویی ماهانی امام جمعه آوه هم در این آیین با بیان اینکه هم اکنون اولین آیین نکوداشت ابوالقاسم حسین‌بن‌روح نوبختی نائب سوم امام زمان(ع)، در جهان در آوه برگزار می شود گفت: تلاش می شود سال آینده کنگره جهانی برزگداشت این شخصیت دینی در جهان تشیع در استان مرکزی برگزار می شود.

وی اضافه کرد: در کتب تاریخی و نسخ دینی آمده که حسین‌بن‌روح نوبختی نائب سوم امام عصر(عج) برای مدتی در شهر آوه رفت و آمد داشته است.

حجت الاسلام نکویی ماهانی خاطر نشان کرد: در آن زمان آوه به دلیل امن بودن برای شیعیان، به مهد پرورش علما، فقها وشخصیت‌های بزرگ شیعی تبدیل شده بود.

وی بیان کرد: این شهر در آن دوران به عنوان یک مرکز فعال شیعه خودنمایی کرد، تا جایی که این شهر را به عنوان دومین کانون تشیع در ایران نامیدند.

حسین بن روح نوبختی (متوفای ۳۲۶ق)، سومین نایب از نواب اربعه امام مهدی(عج) است که به مدت ۲۱ سال (۳۰۵ - ۳۲۶ق) نیابت خاصه را بر عهده داشت.

او از اصحاب امام عسکری(ع) و از یاران نزدیک نایب دوم در بغداد بود و محمد بن عثمان در واپسین روزهای حیات خود، حسین بن روح را به دستور امام زمان، جانشین خود کرد و پس از مدتی در ۶ شوال ۳۰۵ق، اولین توقیع از سوی حضرت مهدی(عج) در تأیید حسین بن روح صادر شد.

حسین بن روح در ابتدای نیابت خود در دستگاه حاکم عباسی دارای موقعیت و احترام ویژه بود، اما بعدها دچار مشکل شد و مدتی زندگی مخفیانه داشت و سپس پنج سال زندانی شد.

موقعیت علمی حسین بن روح نوبختی، به دلیل تألیف کتب فقهی و اشراف کافی در مناظرات علمی، ممتاز دانسته شده در منابع روایی، کراماتی از او نقل شده است.

آوه پیش از حمله سلطان محمود غزنوی، شهر بوده است، اما با حمله مغول به این شهر، به ویرانه‌ای تبدیل شد و تمام نقاط مهم شهر نظیر مساجد، مدارس علمیه و مناطق آن با خاک یکسان شد و روستایی از آن باقی ماند.

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha