اظهارات موافقان و مخالفان طرح افزایش تعرفه واردات خودرو
..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/01/17
سیاسی.مجلس.واردات خودرو
تهران - مجلس شورای اسلامی درحالی به دو فوریت طرح ارتقای کیفیت تولید
خودرو که بر اساس آن تعرفه واردات خودرو از 70 درصد به 90 درصد افزایش می
یافت رای مثبت نداد که این طرح با امضای 145 تن از نمایندگان تقدیم مجلس
شورای اسلامی شده بود.
به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا؟ نمایندگان در جلسه علنی روز سه شنبه
مجلس به بررسی دو فوریت طرح ارتقای کیفی تولید خودروی داخلی پرداختند اما
دو فوریت این طرح نتوانست حد نصاب لازم را از مجلس کسب کند؟سپس یک فوریت
این طرح به رای گذشته شد که نمایندگان با 140 رای موافق، 64 رای مخالف و
هفت رای ممتنع از مجموع 222 نماینده حاضر در صحن علنی به تصویب رسید.
مجلس در جریان رسیدگی به لایحه بودجه 1389 کل کشور تعرفه واردات خودروی
سواری را در سال جاری از 90 درصد به 70 درصد کاهش داده بود اما نمایندگان
پس از بیانات رهبر معظم انقلاب در بازدید از یکی از کارخانه های تولید
خودرو مبنی بر ضرورت ارتقای سطح کیفی تولیدات خودروی داخلی و حمایت از
تولید داخل ؟ طرح مذکور را تهیه کرده بودند.
** کوهکن: در شرایط رکود جهانی باید از تولید داخل حمایت کرد
محسن کوهکن عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس و از طراحان این طرح در بیان
ضرورت بررسی فوریتی این طرح، تاکید کرد: در حال حاضر به خاطر رکود جهانی
بسیاری از تولیدکنندگان خودرو برای جلوگیری از زیان ناشی از این رکود
تا 30 درصد از تولید خود را کاهش داده اند و به دنبال یافتن بازارهای
جدید برای فروش محصولات خود هستند.
نماینده مردم لنجان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به وضعیت صنعت خودرو در
آمریکا اظهار داشت: با وجود آنکه آمریکا از کشورهای مطرح در عرصه تولید
خودرو است ؟ سیاست های تعرفه ای را برای حمایت از تولیدات داخلی خود در
پیش گرفت و افزایش تعرفه واردات خودرو در این کشور موجب شد تا سازمان
تجارت جهانی این کشور را جریمه کند.
وی افزود: حتی آمریکا در شرایط رکود اقتصاد جهانی به دنبال حمایت از
بنگاه های اقتصادی خود است تا متحمل زیان نشود.
کوهکن با تاکید بر بررسی فوری این طرح در مجلس،تاکید کرد: درصورت تاخیر
در تصویب این طرح؟ دست اندرکاران تولید و واردات خودرو با سیاست دوگانه
ای در بخش تعرفه ها رو به رو می شوند و ممکن است خودروها تا پایان سال با
دو تعرفه متفاوت به کشور وارد شوند که مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.
سخنگوی هیات رییسه مجلس بر لزوم حمایت از صنعت خودروسازی کشور تاکید کرد
: اگرچه خودروهای تولید داخلی با اشکالات عمده ای رو به رو است اما در طرح
پیشنهادی نمایندگان،به دولت وظایف جدیدی تکلیف شده است تا در راستای
افزایش کیفی تولیدات داخلی گام بردارد.
وی افزود: در ماده دیگری از این طرح مصوبه قبلی نمایندگان مبنی بر کاهش
تعرفه واردات خودرو به 70 درصد حذف و سیاستگذاری درخصوص تعیین تعرفه ها
مانند گذشته به کمیسیون ماده یک قانون صادرات و واردات محول می شود.
کوهکن به رهنمودهای رهبر معظم انقلاب درخصوص حمایت از تولیدات داخلی اشاره
کرد و از نمایندگان خواست تا به دو فوریت این طرح رای دهند.
** نریمان: امکان ارایه طرح جدید درباره مصوبه قبلی نمایندگان وجود ندارد
محسن نریمان عضو کمیسیون عمران مجلس در جریان بررسی این طرح در تذکری
آیین نامه ای خاطر نشان کرد که طبق آیین نامه داخلی مجلس درصورتی که طرحی
در مجلس تصویب نشود تا پیش از 6 ماه نمی توان بار دیگر آن را در مجلس
مطرح کرد مگر آنکه 50 تن از نمایندگان تقاضای بررسی مجدد آن را داشته
باشند.
وی خاطر نشان کرد که تعرفه گذاری برای واردات خودرو در جریان لایحه بودجه
1389 و با پیشنهاد نمایندگان به تصویب رسیده است و نمی توان آن را در
فاصله کمتر از یک ماه لغو کرد مگر آنکه پیش از طرح آن تقاضای بررسی مجدد
موضوع طبق آیین نامه مطرح شود.
علی لاریجانی رییس مجلس این تذکر را وارد ندانست و گفت: این طرح موضوع
جدیدی است که دولت را ملزم به افزایش کیفیت خودروهای داخلی می کند و تنها
یک بند آن به اصلاح تعرفه واردات خودرو باز می گردد.
** کواکبیان: توصیه های رهبر انقلاب به معنی افزایش تعرفه ها نیست
مصطفی کواکبیان نماینده سمنان در مخالفت با دو فوریت این طرح اظهار
داشت: هنوز جوهر بودجه 1389 خشکانده نشده که بخواهیم یک بند از بودجه را
حذف کنیم ؟ اگر قرار است این کار انجام شود باید دولت متممی به مجلس ارایه
کند و یا اینکه پس از 6 ماه و بعد از آنکه مشخص شد کاهش تعرفه واردات
خودرو به منافع ملی ضربه می زند آن را مطرح کنیم.
این نماینده اصلاح طلب مجلس تاکید کرد: استدلال نمایندگان از بیانات رهبر
انقلاب درباره حمایت از تولید داخل صحیح نیست زیرا ایشان نفرمودند که
تعرفه واردات خودرو را افزایش دهید بلکه از تولید داخلی حمایت کردند.
کواکبیان در عین حال، بخشی از حمایت از تولید داخل را ممانعت از واردات
بی رویه کالاها عنوان کرد و گفت: روش دیگر،تقویت تولید داخل است که باید
به هر دو موضوع توجه شود.
وی با تاکید بر اینکه باید مشکل خودروهای داخلی حل شود تا آنان توان
رقابت را داشته باشند؟ گفت: آمارها حاکی از آن است که خودروهای وارداتی
تنها یک درصد از تقاضای موجود در بازار را تامین می کنند.
کواکبیان از نمایندگان خواست تا اجازه دهند دولت در قالب لایحه ای موضوع
را مطرح کند.
نماینده مردم سمنان با انتقاد از نمایندگان مدافع این طرح اظهار داشت:
کسانی که در زمان کاهش تعرفه واردات خودرو در مجلس از کاهش حمایت می
کردند امروز سردمدار افزایش تعرفه ها هستند.
** مصباحی مقدم: افزایش تعرفه ها مغایر اصل 75 قانون اساسی است
غلامرضا مصباحی مقدم عضو کمیسیون اقتصادی مجلس نیز در جریان رسیدگی به
این طرح با بیان اخطاری، آن را مغایر اصل 75 قانون اساسی دانست و گفت:
کاهش تعرفه واردات موجب افزایش درآمد گمرکات کشور می شود و به همین خاطر
مغایر اصل 75 قانون اساسی است که به نمایندگان اجازه نمی دهد طرحی را به
تصویب برسانند که منجر به افزایش هزینه های عمومی یا تقلیل درآمد عمومی
می شود.
اما رییس مجلس این اخطار را وارد ندانست و با بیان اینکه در جریان رسیدگی
به فوریت طرحها و لوایح مجلس وارد جزئیات آن نمی شود؟ اظهار داشت:
بررسی ها نشان داده، اینکه کاهش تعرفه ها موجب افزایش درآمد دولت می شود
و یا افزایش تعرفه ها درآمد دولت را کاهش می دهد چندان موضوع روشنی نیست.
** قادری: برای حمایت از اشتغال ؟ باید از تولید داخل حمایت کرد
جعفر قادری نماینده مردم شیراز نیز در موافقت با دوفوریت این طرح، گفت:
با توجه به رکود در بازارهای جهانی و با توجه به شرایطی که در کشور حاکم
است و دولت نمی تواند با افزایش نرخ ارز به حمایت از تولیدات داخلی
بپردازد؟ باید با استفاده از سیاست تعرفه ها از تولیدات خود حمایت کنیم.
وی تاکید کرد: نمی توان نسبت به از دست رفتن فرصت های شغلی در کشور بی
تفاوت بود و این فرصت های شغلی را به بازارهای خارجی واگذار کرد.
قادری با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از اشتغال و ارزش افزوده در کشور
توسط صنعت خودروسازی تامین می شود؟ اظهار داشت: هر سال به خاطر تورم ؟
هزینه تولید افزایش می یابد و همانگونه که رهبر انقلاب نیز مطرح کردند در
شرایط رکودی همه کشورها به حمایت از تولید داخلی خود می پردازند.
وی با بیان اینکه از زمان تصویب بودجه تاکنون درخواست های متعددی برای
بازنگری در تعرفه های تعیین شده به نمایندگان مطرح شده است ؟ گفت: برخی
تصور می کنند این طرح مربوط به دو کارخانه سایپا و ایران خودرو است در
صورتی که صنعت خودرو به عنوان یک صنعت فراگیر؟ گسترده و بنیادی است که می
تواند در بخش های مختلف تاثیرگذار باشد.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه و محاسبات مجلس در ادامه ،تاکید کرد: اگر
امروز صنعت خودروسازی ما در جهان مطرح است و هر روز شاهد افتخارات آن
هستیم به خاطر حمایت هایی است که در گذشته از این صنعت صورت گرفته است که
این حمایت ها باید تداوم داشته باشد.
قادری مصوبه مجلس درباره کاهش 20 درصدی واردات خودرو را ناپخته دانست و
گفت: در شرایط رکود، هیچ کشوری یک باره 20 درصد از تعرفه واردات خودروی
خود را کاهش نمی دهد.
نماینده مردم شیراز با اشاره به بیانات رهبری مبنی بر اینکه راه های
دیگری برای تقویت تولید داخلی وجود دارد،گفت: اگر تولیدکنندگان جهانی
خودرو راست می گویند خط تولید و کارخانه های قطعه سازی خود را در ایران
راه اندازی کنند.
** دلق پوش: صنعت خودرو در حال زیاندهی است
فرهاد دلق پوش نماینده مردم آستارا نیز در مخالفت با دوفوریت این طرح
اظهار داشت: باید واحدهای تولید خودرو را از واحدهای قطعه ساز جدا کرد
زیرا بیشترین اشتغال در بخش صنعت مربوط به واحدهای قطعه سازی است نه
خودروسازان.
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس،اظهار داشت: بیش از 40 سال از عمر ایران
خودرو می گذرد و این صنعت در حال زیاندهی است و به کمک های دولت متکی است
و تاکنون نتوانسته روی پای خود بیاستد.
دلق پوش با طرح این سوال که چرا باید حمایت از تولیدکنندگان را در نظر
بگیریم ولی نسبت به حمایت از مصرف کنندگان بی تفاوت باشیم و چرا باید
کیفیت خودروهای داخلی تا به حال به سطح استاندارد خود نرسیده باشد؟، از
اینکه صنعت خودروسازی هنوز به استانداردهای لازم نرسیده است انتقاد کرد.
وی به آتش گرفتن برخی خودروهای داخلی و خسارت های جانی و مالی ناشی از
استفاده از این خودروها در کشور اشاره کرد واظهار داشت: ما باید به عنوان
مصرف کننده بپذیریم که باید تدابیر مناسبی در این زمینه فراهم شود تا
خودروسازان در سطح استانداردهای بین المللی محصول خود را ارتقا دهند.
نماینده مردم آستارا در مجلس به بیانات اخیر رهبر معظم انقلاب اشاره کرد و
آن را در راستای ارتقای کیفیت خودروهای داخلی و حمایت از مصرف کنندگان
دانست.
** یوسف نژاد: دروازه های کشور را به دلایل واهی باز نکنیم
علی اصغر یوسف نژاد نماینده ساری نیز در موافقت با دوفوریت این طرح
تصریح کرد: نباید با دلایل واهی دروازه های کشور را به روی کشورهایی که در
خط مقدم تحریم ایران هستند و علیه ملت ایران قطعنامه صادر می کنند، باز
کنیم.
وی با بیان اینکه در این طرح دولت ملزم به افزایش سطح کیفیت خودروها شده
شماره 069 ساعت 15:45 تمام