۱۲ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9615219
T T
۰ نفر

پری صابری: آثار مولانا حیثیت ملی ما هستند

۱۲ مهر ۱۳۹۰، ۰:۰۱
کد خبر: 9615219
پری صابری: آثار مولانا حیثیت ملی ما هستند .........................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 12/07/1390 فرهنگی.پری صابری.کارگردان تئاتر.شمس پرنده تهران- کارگردان تئاتر ;شمس پرنده ; گفت: آثار بزرگان ادب فارسی همچون ;مولوی ; و ;حافظ ; حیثیت ملی ما هستند و افکار مردم ما را تشکیل می‌دهند.
به گزارش خبرنگار ایرنا، ;پری صابری ; روز سه شنبه در نشست مطبوعاتی درمورد نمایش ;شمس پرنده ; در تالار وحدت افزود: 30 شب اجرا برای آثار نمایشی برگرفته از ادبیات فاخر ایرانی، همچون تئاتر ;شمس پرنده ;، کافی نیست و این آثار قابلیت این را دارند که زمان بیشتری بر روی صحنه باشند.
صابری تصریح کرد: در کشور‌های دیگر، آثاری وجود دارند که سال‌هاست روی صحنه هستند و تنها عوامل اجرایی کار در طی این سال‌ها، تغییر کرده‌اند.
وی درباره تئاتر ;شمس پرنده ; گفت: این اثر تاکنون 200 بار اجرا شده است و بیشترین اجرا‌های آن در تالار وحدت بوده است.
صابری تاکید کرد: کشور‌های زیادی برای اجرای این اثر به ما پیشنهاد داده‌اند و ما در دوره قبلی اجرا، این نمایش را در کشور‌های فرانسه و ایتالیا به روی صحنه بردیم.
این نویسنده و کارگردان کهنه‌کار تئاتر کشور، افزود: یک گروه 35 نفره از بازیگران به ایفای نقش در تئاتر ;شمس پرنده ; می‌پردازند.
صابری در پاسخ به این سووال که چه تفاوتی در عوامل اجرایی نمایش نسبت به سال‌های گذشته وجود دارد؟ گفت: بیشتر عوامل نسبت به قبل ثابت هستند و تنها تغییر مهم در این اثر، دیدگاه من و شیوه کارگردانی آن است.
وی افزود: در این اثر ما از دکور‌های سنگین و پیچیده استفاده نمی‌کنیم و به جای آن از ویدئو پروژکشن برای تقویت فضا‌ها و صحنه‌سازی استفاده خواهیم کرد.
صابری درباره مخاطبان این نمایش تصریح کرد: مخاطب این نمایش تنها قشر خاصی از جامعه نیست و تمامی مردم ایران مخاطب ما هستند.
;سیاوش حقیقی ; تهیه‌کننده تئاتر ;شمس پرنده ; نیز در این نشست، گفت: تهیه‌کنندگان تئاتر نیاز به حمایت دارند و بخش خصوصی و یا دولت باید در این بخش وارد شوند.
;محمد حاتمی ; بازیگر نقش مولانا نیز در این نشست خطاب به خبرنگاران گفت: با وجود 200 اجرا، هر بار که روی صحنه می‌روم و اشعار مولانا را بر زبان می‌‌آورم، احساس می‌کنم باز هم مولانا را نشناخته‌ام و با شخصیت مولوی فاصله زیادی دارم.
وی افزود: تنها تفاوت من از اولین اجرای این تئاتر پختگی بازی من نسبت به قبل است.
تئاتر شمس و مولانا از بیست و یکم مهر ماه در تالار وحدت به روی صحنه می‌رود، همچنین احتمال دارد، این اثر برای نخستین بار در تاریخ هفدهم مهر ماه، مصادف با ولادت امام رضا(ع)، به روی صحنه برود.
تهرام/س.ک/ 1396
۰ نفر