۲۱ آذر ۱۳۸۹، ۰:۰۱
کد خبر: 9637503
T T
۰ نفر
پژوهشگر موسیقی آیینی: موسیقی مذهبی بدون ضابطه تولید می شود ..................................................
تهران ، خبرگزاری جمهوری اسلامی 89/09/21 فرهنگی.داخلی.موسیقی.محرم تهران _ یک پژوهشگر موسیقی آیینی کشور گفت: موسیقی عزا و سوگ دارای جایگاه خاصی است در حالی که در ایران هر فردی با هر ساز و ترکیبی و بدون هیچ ضابطه ای موسیقی مذهبی تولید می کند.
هوشنگ جاوید روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه فرهنگی ایرنا گفت: موسیقی عزا و سوگ در اروپا دارای جایگاه خاصی بوده و ترکیب ارکستر آن کاملا مشخص است ولی در ایران هر فردی با هر ساز و ترکیبی و بدون هیچ ضابطه ای موسیقی مذهبی تولید می کند.
جاوید متذکر شد: موسیقی مذهبی در ایران از 32 شاخه موسیقایی آوازی و ترکیبی از دوران پس از اسلام تا قرن حاضر تشکیل شده که متاسفانه به تمامی آنها آسیب رسیده است.
وی با تاکید بر اینکه دیگر در کلانشهرها شاهد اجرای موسیقی های اصیل مذهبی نیستیم، خاطرنشان کرد: تنها در روستاهایی که مدرنیته کمتر در آن مناطق نفوذ کرده است، می توان شاهد اجرای موسیقی اصیل مذهبی بود.
جاوید اظهار داشت: مرثیه سرایی امروزی هیچ سنخیت و شباهتی به نوحه گری اصیل گذشته ندارد که این امر به سبب فقدان کارکرد صحیح رسانه های گروهی بوده است.
وی افزود: در سه دهه اخیر مخاطبان رسانه ملی، کمتر شاهد اجرای نوحه های محلی با گویش های گوناگون و فرهنگ های مختلف بوده که این امر در نهایت سبب فراموشی نوحه های اصیل و محلی در اذهان مخاطبان شده است.
این پژوهشگر موسیقی خاطرنشان کرد: همه کشش رسانه ملی پخش مراسم عزاداران حسینیه های جنوب شهر تهران است که در برخی از آنها نیز زبان نوحه ای فاخری وجود ندارد.
جاوید با تصریح بر آسیب پذیری نوحه های اصیل متذکر شد: اکنون شاهد اجرای مراسم عزاداری هستیم که هم از منظر درون مایه و هم از نظر اجرا، ریتم، ضرب و لحن نادرست است و نوحه گری به شمار نمی روند.
این پژوهشگر موسیقی آیینی اظهار داشت: مرثیه خوانان در گذشته با موسیقی ایرانی آشنا بودند و در مرثیه هایشان از گوشه ها و مقام های گریه آور و حزن آلود استفاده می کردند ولی اکنون در برخی از آیین های عزاداری شاهد تقلید نوحه خوانان از برخی ترانه ها هستیم.
وی ادامه داد: نهادهای فرهنگی کشور برای مقابله با چنین آثار سوء و مخربی باید با نگاهی دقیق و موشکافانه به آینده، گام های اساسی و محکمی را بردارند که نمونه ای از این اقدامات می تواند ارائه واحدهای شناخت موسیقی مذهبی در دانشگاه های کشور باشد.
وی با بیان اینکه هنر ستایش گری از گذشته در کشور دارای جایگاه خاصی بوده است، افزود: بیش از 170 جلد کتاب در زمینه مرثیه از نیاکان ما که از شاعران قدرتمند و آشنا به زبان و ادبیات زمان خویش بودند و نیز از احادیثی که دارای مراجع معتبری است، به ارث رسیده که می تواند در این عرصه راهگشا باشد.
فراهنگ 1549**9187** شماره 072 ساعت 16:19 تمام
۰ نفر