۱۷ آبان ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9684487
T T
۰ نفر
فیلم ایرانی آواز گنجشکها در دمشق مورد استقبال قرار گرفت ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/08/17 فرهنگی.سوریه.ایران.فیلم آواز گنجشکها دمشق - فیلم آواز گنجشکها ساخته مجید مجیدی که عصر جمعه در بخش مسابقه شانزدهمین جشنواره بین المللی فیلم دمشق به نمایش درآمد، مورد استقبال تماشاگران قرار گرفت.
تماشاگران در محل نمایش این فیلم در مرکز فرهنگی و هنری دارالاسد، در گفت و گو با خبرنگار مرکز دمشق ایرنا، این اثر را از نظر فنی و محتوایی کار شاخصی دانسته و خواستار نمایش عمومی آن در سینماهای سوریه شدند.
آواز گنجشکها که فیلمنامه آن توسط مجید مجیدی و مهران کاشانی به نگارش درآمده است، داستان کریم که کارگر مزرعه پرورش شترمرغ است را روایت می کند. وی در حاشیه شهر و خانه کوچکش زندگی خوبی دارد، حوادثی در مزرعه منجر به خروج کریم از کار می شود و او برای انجام کاری به شهر می آید و در آنجا اتفاقاتی زندگی اش را دستخوش تغییر می کند...
رضا ناجی ، مریم اکبری ، حامد آغازی ، شبنم اخلاقی ، نشاط نظری و کامران دهقان در این فیلم به ایفای نقش پرداخته اند.
;160# روعه عصاصه لیسانس رشته زبان و ادبیات انگلیسی از سوریه، گفت: از فیلم بسیار خوشم آمد. کارگردانی، محتوا، فیلمبرداری و نورپردازی بسیار عالی بود.
وی افزود: بازیگر نقش اول و حتی چند پسر بچه نقش خود را بسیار خوب به نمایش گذاشتند. از همه فیلمهایی که تاکنون در جشنواره دیدم، بهتر و جذابتر بود.
عصاصه با اشاره به پیشرفت سینمای ایران در چند سال اخیر، تاکید کرد: این فیلم نشان داد که سینمای ایران بسیار پیشرفته و در سطح سینمای اروپاست.
وی ادامه داد: در گذشته نیز فیلم رنگ خدا را دیدم که بسیار عالی و محتوای آن کاملا انسانی بود.
کروان کحیل دانشجوی فوق لیسانس هنر از دانشگاه البعث نیز گفت: کارگردان به شکلی بسیار ساده اما پیشرفته مشکلات اجتماعی و حقایق جامعه را بیان کرد که این امر نشان می دهد این سینما قادر است نقش مهمی در هنر جهان ایفا کند.
کحیل، حضور بیشتر فیلمهای ایرانی در جشنواره دمشق را خواستار شد.
زهرا حسین دوست دانشجوی ایرانی رشته مهندسی پزشکی دانشگاه دمشق، گفت: فیلم با پردازشی زیبا، داستان مردی را بیان کرد که برای راحتی فرزندانش می کوشد.
وی ادامه داد: البته ما ممکن است این فیلم را متوسط بدانیم اما خارجیها بسیار از آن استقبال کردند.
وی با کم دانستن پخش یک فیلم از ایران در جشنواره، بر حضور بیشتر فیلمهای ایرانی در جشنواره های بین المللی و منطقه ای تاکید کرد.
کیتامو گائو دانشجوی ژاپنی مرکز آموزش زبان عربی در دمشق نیز گفت: هر کارگردانی نمی تواند زندگی روزمره را به تصویر بکشد. چنین امری هنر بالایی می خواهد که مجیدی آن را در این فیلم نشان داد.
وی افزود: مجیدی در فیلم آواز گنجشکها با نشان دادن تصاویری بسیار ساده اما انسانی مانند شکستن بشکه ماهی قرمز، تلاش کودکان برای نجات دادن جان ماهیها و یا تلاش مردی که پایش شکسته بود برای باز کردن در اتاق تا گنجشک بتواند خارج شود، در واقع ارزشهای اخلاقی را به نمایش گذاشت.
گائو با اشاره به اینکه برای دومین بار است در جشنواره دمشق شرکت می کند، خاطرنشان کرد که تاکنون فیلمهای زیادی را از کارگردانان ایرانی، مشاهده کرده است.
این دانشجوی ژاپنی، پرهیز از قهرمان سازی، نبود صحنه های زد و خورد و کاذب، پرداختن به مسائل انسانی و مضمون ساده را از مهمترین امتیازات فیلم برشمرد.
حسن محمد یوسف هنرمند عرصه سینمای سوریه، فیلم را دارای گامی جدید در عرصه سینمای انسانی و رویکرد انسانی دانست.
وی افزود: در این فیلم شاهد دیدگاه عمیق کارگردان به شخصیت یک انسان عادی و یک خانواده فقیر در ایران معاصر هستیم که به رغم فقر مادی، دارای طبع بلند و غنای روحی معنوی هستند.
به گفته حسن محمد، فیلم آواز گنجشگها، یک قصیده بلند سینمایی است که با اصطلاحات زندگی روزمره در یک جامعه روستایی ایران سروده شده و شخصیت انسان عادی اما دارای ارزشهای انسانی را می ستاید.
وی این فیلم را یکی از اجزای سینمای ارزشی و مردمی دانست که به رغم ساده بودن، اندیشه های بلندی را مطرح می سازد.
این هنرمند سوری تاکید کرد: امتیاز فیلم صداقت ، هنر عالی ، توانمندی در انتقال و تشریح شخصیت یک ایرانی فقیر معاصر است که به رغم شرایط دشوار زندگی، از مناعت طبع بالایی برخوردار است.
وی گفت: سینماگران سوری باید از تجربه ایران برای ساخت این گونه فیلمها استفاده کنند.
حسن محمد با اشاره به اینکه آثار زیادی از فیلمسازان ایرانی را تاکنون مشاهده کرده است، سینمای ایران را بی نظیر توصیف کرد و گفت: امتیاز این سینما آن است که انسان و انسانیت را محور قرار داده است.
وی افزود: متاسفانه سینمای غرب در اکشن، زد و خورد و ابتذال فرو رفته و کمال انسانی، روابط اجتماعی و انسانیت را فراموش کرده اما سینمای ایران توانست ارزشهای اخلاقی، انسانی، اجتماعی و معنوی را زنده کند.
آواز گنجشکها با جمع بندی هیات انتخاب فیلمهای ایرانی، به عنوان نماینده سینمای ایران در اسکار معرفی شده است.
این فیلم مجیدی از میان چهار فیلم انتخاب شده این هیات برای شرکت در هشتاد و یکمین دوره نامزد شده بود.
به غیر از آواز گنجشکها، فیلمهای سینمایی اتوبوس شب به کارگردانی کیومرث پوراحمد، به همین سادگی ساخته رضا میرکریمی و فرش ایرانی به کارگردانی 15 فیلمساز ایرانی، از نامزدهای هیات انتخاب فیلم ایرانی برای اسکار بودند.
شانزدهمین جشنواره سینمایی دمشق از 11 آبان ماه آغاز به کار کرده و تا بیستم این ماه ادامه خواهد داشت.
در جشنواره فیلم دمشق، بیش از 300 فیلم از 44 کشور برای نمایش شرکت دارد.
ایتالیا، اسپانیا، استرالیا، اتریش، چک، فرانسه، الجزایر، مصر، ایران، ژاپن، آلمان، کلمبیا و سوریه ازجمله کشورهایی هستند که آثار آنان به این جشنواره راه یافته است.
خاورم 5 1577**2312** شماره 047 ساعت 20:52 تمام
۰ نفر