۲۶ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9690552
T T
۰ نفر

یک پژوهشگر تعزیه را هنری کامل توصیف کرد

۲۶ دی ۱۳۸۷، ۰:۰۱
کد خبر: 9690552
یک پژوهشگر تعزیه را هنری کامل توصیف کرد ..................................................
خبرگزاری جمهوری اسلامی 87/10/26 فرهنگی.داخلی.هنر.تعزیه مشهد - یک نویسنده و پژوهشگر تئاتر گفت: تعزیه می تواند به عنوان یک هنر کامل عرضه و اثبات شود.
سید محسن مصطفی زاده روز پنجشنبه در نشستی با حضور رییس حوزه هنری در محل تماشاخانه اشراق مشهد افزود: تعزیه و شبیه خوانی به مراسمی اطلاق می شده که وقایع عاشورا را مجسم می کردند.
وی گفت : به مرور زمان این مراسم تعدد و تکامل یافت و در در مسیر تکامل آن مجالس مختلفی به وجود آمده است.
این پژوهشگر نمایشهای آیینی با بیان اینکه تعزیه و شبیه خوانی مجموعه مجالسی بوده که به مسایل متعددی می پرداخت افزود: مجالسی داریم که طنز و شادی بخش است که در حقیقت به آنها شبیه خوانی اطلاق می شود اما در عین حال مجالسی داریم که عزاداری هستند و به عنوان تعزیه شناخته شده اند.
وی با اشاره به اینکه همه مجالس به واقعه عاشورا مربوط نمی شود گفت: اشعار تعزیه، اشعار ضعیفی است و جزو اشعار عامیانه به حساب می آید و اتفاقا زیبایی کار همین است زیرا این اشعار عامیانه با مردم ارتباط بیشتری برقرار می کردند .
او در تعزیه بین مخاطبان ایرانی و غیرایرانی تفاوت قایل شد و ادامه داد : مخاطب ایرانی با تماشای تعزیه شاهد هنر نیست بلکه به عنوان مجلس ثواب شاهد آن است اما اروپاییان به آن به عنوان یک نمایش می نگرند.
این نویسنده عرصه تئاتر افزود: بازیگران سینما و تئاتر با نذر و عبادت نقشی را بازی نمی کنند اما تعزیه گردانان به عنوان یک تکلیف شرعی وارد این کار می شوند.
وی با اشاره به اینکه در تعزیه گریم معنا ندارد اظهار داشت: در تعزیه با نمادهای متعددی روبرو هستیم ضمن اینکه در اجرای تعزیه از وسایل دکوری استفاده نمی شود .
او تاکید کرد: باید به تعزیه به عنوان یک هنر غنی و کامل نگاه کرد و در راستای تعالی آن کوشید.ک/1 7496/1654//660/589 شماره 022 ساعت 17:34 تمام
۰ نفر