بروجرد - ایرنا - تنورسازی گلی در بروجرد حرفه‌ای سنتی و کهن که تنها سازنده بازمانده این حرفه در گوشه‌ای از بازار تاریخی بروجرد با دستان توانمند خود تنور این حرفه را داغ نگه داشته است.

به گزارش ایرنا، در گذشته برای تهیه نان از تنور گلی استفاده می‌کردند، تنورهای گلی را در زمین یا کنار دیوار نصب می‌کردند و به وسیله هیزم آن را گرم کرده و انواع نان محلی را در آن می پختند، امروزه با گسترش علم و تکنولوژی دستگاه‌های پخت نان طراحی شده و دیگر تنور گلی کارایی آن زمان را ندارد.

تنور گلی با استفاده از خاک رس و آب درست می‌شود و برای استحکام گل از موی تنیده شده بز استفاده می‌کنند، استاد تنور ساز با مهارتی که دارد با استفاده از دست و برخی ابزار معمولی تنور گلی را درست می‌کند.

در شهر بروجرد تنور گلی برای پخت انواع نان قندی و نان شیرمال که در زبان محلی "کلوا" نامیده می‌شود،" کلوا یا نان شیرمال" از آرد و شیر و مقداری مواد افزودنی دیگر تهیه می‌شود و اگر این نان با تنور گلی پخته شود طعم و مزه آن بی نظیر خواهد شد.

تنور گلی از صنایع دستی بروجرد است که به علت سختی درست کردن آن به دست فراموشی سپرده شده است.

فیلم تهیه شده از تنور سازی محمد لعلی در بازار بروجرد است که در نهایت تنور ساخته شده در یکی از نانوایی ها نصب و نان شیرمال(کلوا) با آن درست می‌شود.

۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲، ۱۳:۰۶

اخبار مرتبط

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha