سفر وزیر کشور به عراق برای هماهنگی پیاده‌روی اربعین (مهر ۹۸)

تهران- ایرنا- وزیر کشور ایران روز یکشنبه هفتم مهر ماه ۱۳۹۸ به بغداد رفت تا در دیدار با همتای عراقی خود اقدامات صورت گرفته برای پذیرایی از میلیون‌ها زائر اربعین حسینی را بررسی و هماهنگی‌های لازم را در این زمینه به عمل آورد.

«عبدالرضا رحمانی فضلی» در صدر هیاتی از طریق مرز مهران وارد خاک عراق شد و به نجف اشرف رفت. وی در نخستین روز سفر در کنفرانس خبری مشترک با سرلشگر «سعد معن» سخنگوی وزارت کشور عراق و فرمانده پلیس نجف گفت: انتظار می‌رود حدود سه میلیون زائر ایرانی امسال در مراسم اربعین حسینی شرکت کنند و بر همین اساس، ما آماده کمک به برادران عراقی در تسهیل امور زائران هستیم.

وزیر کشور هشتم مهرماه در دومین نشست هماهنگی ستاد اربعین در عراق در محل کنسولگری ایران در کربلای معلا گفت: دولت عراق همه تلاش خود را به عنوان میزبان انجام می‌دهد و ما نیز توان و امکان خود را برای کمک به این امر بزرگ به کار گرفته‌ایم اما نباید فراموش کرد که این‌، ‌یک حرکت عظیم مردمی است و جنبه‌های مردمی آن باید حفظ شود و گسترش یابد.

رحمانی فضلی پس از آن‌ در نشست مشترک اربعین با حضور همتای عراقی خود و مسئولان ذیربط دو کشور شرکت کرد و توافقنامه امضا شده میان دو کشور در خصوص اربعین را بسیار کارآمد و کارساز در تسهیل امور مربوط به استقبال و خدمات رسانی به زائران اربعین دانست و خواستار ابلاغ و اجرای آن در بخش‌ها و سطوح مختلف اجرایی در عراق شد.

وزیر کشور یکی از نگرانی‌ها و حساسیت‌های طرف ایرانی در مراسم اربعین امسال را ضعف زیرساخت‌ها در مرز خسروی و موضوع امنیت آن ذکر کرد وخواستار افزایش گیت‌های گذرگاه و اقدامات مربوط جهت تسهیل در این امر شد.

«یاسین الیاسری» وزیر کشور عراق نیز در این نشست گفت: بغداد از هر پیشنهادی در خصوص توسعه همکاری‌ها و تسهیل تردد و خدمات‌رسانی به زائران اربعین استقبال می‌کند اما موانعی چون ضعف زیرساخت‌ها و الزامات قانونی موافقت دولت‌های محلی (استانی) در این راه وجود دارد که تلاش می‌کنیم با آن تعامل مناسب داشته باشیم.

برچسب‌ها

اخبار پرونده